خودروهای دست دوم و کار کرده

معرفی جذاب‌ترین خودروهای کانسپت آمریکایی دهه 90 میلادی (بخش اول)

در این مطلب قصد داریم جذاب‌ترین خودروهای کانسپت آمریکایی در دهه 90 میلادی را معرفی کنیم. خودروهای باعث تغییرات زیادی در نگرش در صنعت خودرو شدند.

خودروهای مفهومی بخش بسیار مهمی از صنعت اتومبیل‌سازی را تشکیل می‌دهند. این خودروها خط فکری کمپانی‌ها را برای تولید نسل‌های آینده اتومبیل‌هایشان، نشان داده‌ و زبان طراحی جدیدی را وارد عرصه اتومبیل سازی می‌کنند. همچنین اینکه آینده کاری کمپانی را نیز به گونه‌ای به تصویر می‌کشند. نقش خودروهای مفهومی از به تصویر کشیدن اهداف کمپانی‌ها نیز فراتر رفته‌ و حتی واکنش مردم نسبت به خودروهای مد‌نظر خودروسازان و میزان مقبولیت این خودروها در آینده سنجیده‌ و همچنین آزمایش امکان پذیر بودن استفاده از تکنولوژی‌های جدید را نیز میسر می‌کنند. علاوه بر تمامی این‌ها، شاید جالب توجه ترین بخش حضور خودروهای مفهومی، این باشد که امکان پیاده‌سازی طرح‌هایی را که شاید در غیر این صورت زمینه دیگری برای تولید و نمایش فیزیکی آن، در زمان حاضر‌ وجود نداشته باشد، در اختیار طراحان قرار می‌دهند.

در دهه 90، انقلاب تکنولوژیکی به اوج خود رسیده بود‌ و نتیجه این شد که در این دوران خودروهای مفهومی بسیاری در نمایشگاه‌های اتومبیل دیده می‌شدند. تولید برخی از این خودروها برای آن دوران بیش از حد عجیب و پیشرفته به نظر می‌رسید و برخی دیگر امکان نداشت که چیزی به جز یک خودروی مفهومی باقی بمانند. در این میان تعدادی از این خودروها هم به طرز شگفت‌آوری بلافاصله وارد خط تولید شدند. به هر حال، هنوز هم گاهی اتفاق می‌افتد که تولید برخی خودروهای مفهومی کلید خورده، در حالی که واقعن مستحق چنین سرنوشتی نیستند.

در ادامه به معرفی تعدادی از جذاب‌ترین خودروهای کانسپت آمریکایی دهه 90 میلادی می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

پلای موت وویجر 3

جذاب‌ترین خودروهای کانسپت آمریکایی

خودروی پلای موت وویجر 3 برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل شیکاگو در سال 1990 به عنوان مینی ون آینده، به نمایش در‌آمد و از همان ابتدا تعجب همه را برانگیخت. این خودروی مفهومی از دو قسمت مجزا و قابل جدا شدن تشکیل شده است. هر یک از این دو قسمت، به موتور 4 سیلندر مجهزند. هنگامی که این دو بخش به یکدیگر متصل شده تا یک خودروی واحد را تشکیل دهند، چرخ‌های عقب بخش جلویی جمع شده و پوشش‌های آیرودینامیک حفره ناشی از جمع شدن چرخ‌ها را پر می‌کنند.

این دو موتور به طور همزمان با یکدیگر کار می‌کنند تا سیستم چهار چرخ محرک وویجر 3 را تکمیل کنند. این اتومبیل، یک خودروی مفهومی بزرگ و پیچیده بوده و پس از نمایشگاه اتومبیل 1990 برای همیشه از صحنه این صنعت حذف شد.

فورد موستانگ ماخ 3

جذاب‌ترین خودروهای کانسپت آمریکایی

کانسپت ماخ 3 تلاشی بود که کمپانی فورد برای یافتن یک طراحی جدید برای خودروی موستانگ و همچنین در رقابت با محصولات بی‌عیب و نقص کامارو و فایربرد، به ثمر رساند. این خودروی دو سرنشینه با ویژگی‌هایی چون شیشه جلویی کوتاه و موتور سوپرشارژ 8 سیلندر خورجینی با حجم 4.6 لیتر و قدرت 450 اسب بخار، هرگز به خط تولید نرسید. با این حال برخی از ویژگی‌های ظاهری آن به طراحی نسل چهارم موستانگ راه یافتند.

کرایسلر Aviat

جذاب‌ترین خودروهای کانسپت آمریکایی

در سال 1994، اتومبیل دوج نئون بسیار معروف بود و توسط بسیاری از فروشنده‌ها به فروش می‌رسید. Aviat نیز از لحاظ بهینه سازی آیرودینامیک بر پایه دوج نئون ساخته شده بود. در آن زمان گفته می‌شد که ضریب درگ Aviat بسیار پایین است. این خودرو همچنین بسیار سبک وزن بوده و درحالی که موتور آن در جلو تعبیه شده بود، گلگیرهای عقب محل نگهداری از سیستم خنک کننده آن بود. کرایسلر احتمالا به تولید کانسپت مسابقه‌ای این خودرو می‌اندیشیده است؛ زیرا شایعاتی مبنی بر احتمال استفاده از نسخه سوپرشارژ این خودرو نیز به گوش می‌رسید.

فولکس واگن کانسپت 1

اگرچه مدل اورجینال بیتل کاملن از نژاد آلمان بود، اما کانسپت بیتل جدید را آمریکایی‌ها طراحی کردند. این خودرو در کالیفرنیا و توسط جی میز، که بعدها رئیس بخش طراحی فورد شد، و فریمن توماس که نام خود را در بخش طراحی کمپانی‌های بزرگی چون فورد و کرایسلر جاودانه کرد، طراحی شد. داستان از این قرار است که بخش ایالات متحده کمپانی فولکس واگن به دنبالی کانسپتی می‌گشت که موتور برقی جدید این کمپانی را به بهترین شکل ممکن به نمایش درآورد و میز و توماس به حدی این کانسپت را خوب طراحی کردند، که توجه همه از نوع موتور آن برداشته شد. از این رو تصمیم این کمپانی برای استفاده از موتور برقی در آن تغییر کرد و آن را به موتور احتراق داخلی مجهز کرد.

فورد GT90

سال‌ها پیش از حضور فورد GT، کمپانی فورد کانسپت این خودرو را در غالب یک خودروی مفهومی به جهانیان نشان داد. این خودرو، نخستین نمونه از زبان طراحی جدید فورد یعنیEdge  بود،که تمامی مدل‌های این کمپانی را تا سال 2006 یعنی تا زمان ظهور زبان طراحی دیگر این کمپانی تحت عنوان Kinetic Design، در بر می‌گرفت. در آن زمان کمپانی فورد هیچ گونه خودرویی که قابل رقابت با دوج وایپر و شورولت کوروت باشند، در بین محصولات خود نداشت؛ از این رو نیاز به ارتقای هرچه بیشتر موستانگ را حس می‌کرد. این کانسپت فورد برای قلمروی سوپرکارهای این کمپانی و جهت به‌کارگیری موتور توربوشارژ چهار گانه 12 سیلندر با قدرت 720 اسب بخار، طراحی شد. فورد GT90 بدون شک یکی از جذاب‌ترین خودروهای کانسپت آمریکایی دهه 90 محسوب می‌شود.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا