با بهترین موتورهای شش سیلندر خطی آشنا شوید (بخش دوم)

موتورهای شش سیلندر خطی از جمله موتورهای مورد استفاده در برخی مدلهای اتومبیل محبوب دنیا از کمپانیهای مختلف بهخصوص مرسدس است. مرسدس از این موتور اخیرا در سدان CLS مدل 2019 استفاده کرده و به نوعی راه را برای بازگشت این موتور هموار کرد. در قسمت اول این مقاله به معرفی پنج مورد از موتورهای شش سیلندر خطی پرداختیم. در این قسمت دیگر موتورهای شش سیلندر خطی را معرفی میکنیم.
6- موتور S54 بیامو
S54 یک موتور شش سیلندر خطی تنفس طبیعی بوده که در نسل E46 مدل پیشکسوت M3 کمپانی بیامو و همچنین در مدل Z4 M آن استفاده شده است. این موتور یک پیشرانه 3.2 لیتری بوده که قدرت 333 اسب بخار را تولید میکند. این موتور، تلفیقی از نرمی و قدرت است که صدای منحصر بهفردش به دیگر خصوصیات خاص آن پیوسته است.
7- موتور RB2 نیسان
در این بخش در حقیقت منظور موتور RB26DETT بوده که اسکایلاینهای نسل R32، R33 و R34 را هدایت میکردهاست. اسکایلاین GTR یکی از قهرمانان هم در زمینه مسابقات و هم در جادههای عادی است. این موتور مجهز به بلوک سیلندر چدنی با سرسیلندر آلومینیومی و 6 دریچه گاز است. مدتی پیش تفاهمنامهای بین شرکتهای خودروساز ژاپنی بسته شد که بدین معنی بود که RB26DETT قدرت مورد نظر را تولید نمیکند. با این حال، در اسکایلاین R34 تا قدرت 400 اسب بخار هم گزارش شده است.
8- موتور 2JZ تویوتا
موتور 2JZ در اواخر 1990 و اوایل 2000 بین طرفداران اتومبیل بسیار محبوب بود. حتی امروزه نیز برخیها معتقدند که توئین توربوی 2JZ-GTE در صورتی که اصلاحات مناسب روی آن انجام شود، حتی قادر به فتح قله 1000 اسب بخاری است. این موتور با توربوشارژر دوقلو در سال 1993، 320 اسب بخار قدرت و 427 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد، اما کلید موفقیت آن در حقیقت بلوک چدنی موتور آن بود که این موتور را به دستگاهی غیر قابل تخریب تبدیل میکرد.
9- موتور M88 بیامو
موتور M88 نیز به دلیل سرگذشت آن به عنوان دومین موتور از خانواده بیامو در لیست ما جای میگیرد. این موتور در ابتدا در اتومبیل M1 مورد استفاده قرار گرفت. M88 میتوانست تا قدرت 272 اسب بخار را در دور موتور برابر با 6500 دور بر دقیقه و گشتاوری معادل 329 نیوتنمتر را در دور موتور 5000 دور بر دقیقه تولید کرده و بدین صورت از موتورهای هشت سیلندر خورجینی زمان خود پیشی بگیرد. پس از سرنگونی مدل M1، بیامو به دلیل توانایی موتور این خودرو تصمیم به نگهداری از آن گرفت؛ از این رو قدرت آن را به 282 اسب بخار ارتقا داده و در سال 1983 آن را در کوپههای سری 6 خود و اختصاصا مدل M635CS و یا همان M6، مورد استفاده قرار داد.
10- موتور XK6 جگوار
موتور XK6 جگوار در سدانها و کوپههای بسیاری از جمله نوع E، نوع C، نوع D، نوع S، XK120، XK140، XK150 و XKSS مورد استفاده قرار گرفته است. این موتور همچنین در مسابقات 24 ساعته اتومبیلرانی لمانز فرانسه در سالهای 1956، 1957 و 1958 پیروز میدان بود. موتور XK6 یک اثر هنری محسوب میشد که تولید آن از سال 1949 تا 1992 به طول انجامید. هدف از تولید این موتور علاوه بر قدرترسانی، طول عمر طولانی نیز بود، که این مهم با استفاده از یک بلوک چدنی و سرسیلندر آلومینیومی بدست آمد.
از دیگر ویژگیهای این موتور قابلیت تنظیم آن بود؛ که همین مساله باعث میشد تیمهای مسابقهای از افزایش فشار و کاربراتور واهمهای نداشته باشند. دوام، قابلیت تنظیم، استفاده در مدلهای نوع E و سه بار موفقیت آن در مسابقات لمانز، موتور XK6 جگوار را به یکی از قهرمانان شش سیلندر خطی تبدیل میکند.
1 دیدگاه