با بهترین موتورهای شش سیلندر خطی آشنا شوید (بخش اول)

موتورهای شش سیلندر خطی همواره انتخاب مناسبی برای تجربه یک رانندگی ماهرانه بودهاند. در حالیکه موتور هشت سیلندر خورجینی مناسبی افرادی که به دنبال قدرت خام موتور با صدایی لرزان هستند، توسعه یافته، موتورهای شش سیلندر خطی برای افرادی که به دنبال تعادلی بین اندازه و قدرت هستند، مناسب است. موتورهای شش سیلندر خطی راحتترین راه را برای رسیدن به بیشترین گشتاور در اختیارتان قرار میدهد.
به همین دلیل است که کمپانی بیامو برای مدتها در سدان و کوپههای لوکس اسپرت خود از این نوع موتور بهره میبرده است؛ اما بهدلیل ساختار جمعوجورتر موتورهای شش سیلندر خورجینی، نوع خطی این موتورها مدتی مورد کملطفی مرسدس بنز قرار گرفتهبودند. تا اینکه این کمپانی اخیرا در سدان CLS مدل 2019 خود مجددا از این موتور استفاده کرده است. از این رو به نظر میرسد که زمان بازگشت موتورهای شش سیلندر خطی فرا رسیده است.
در طول چند دهه اخیر نه تنها در آلمان، بلکه در سراسر جهان چندین مدل موتور شش سیلندر خطی تولید شدهاند. در ادامه به معرفی برخی از آنها میپردازیم.
1- موتور 4 لیتری جیپ/AMC
ساخت موتور شش سیلندر خطی جیپ، که در اواخر دهه 1980 در مدلهای چروکی و کومانچی این خودرو و سپس در اواخر دهه 1990 در مدلهای رانگلر و گرند چروکی آن مورد استفاده قرار گرفت، به سال 1964 و کمپانی آمریکن موتور (AMC) باز میگردد. موتور جیپ از همتای شش سیلندر خورجینی ژاپنی آن قدرتمندتر بود. همچنین این موتور به هنگام تجربه گشتاورهای بالا بسیار بادوام بود، از این رو آن را به انتخاب مناسبی برای اتومبیلهای آفرود تبدیل میکرد. هنگامی که در سال 2006 تولید این موتور متوقف شد، قدرت خروجی آن به 190 اسب بخار و گشتاور تولیدی اش به 319 نیوتن متر میرسید.
2- TVR شش سیلندر
یکی از ویژگیهای مهم در موتورهای شش سیلندر خطی، قابلیت اعتماد آنهاست. موتور TVR شش سیلندر با اینکه موتور بزرگی نیست؛ اما یک پیشرانه چهار لیتری هیجان انگیز و قدرتمند است. تنها موتور شش سیلندری که به منتهای پتانسیل قدرت خود نزدیک شد، موتور S54 بیامو بود که در خودروی بیامو E64 مدل M3 مورد استفاده قرار گرفت. این پیشرانه یکی از مهندسی شدهترین موتورهای شش سیلندر بوده؛ اما هر کسی که تجربه رانندگی با توسان S، ساگاریس یا تایفون با پیشرانه TVR 400 اسب بخاری آنها را داشته باشد، قطعا به شما خواهد گفت که موتور TVR پرهیجانترین موتوری است که تجربه کردهاند.
3- موتور Barra کمپانی فورد
خانواده موتورهای Barra در خارج از استرالیا چندان شناخته شده نیستند؛ با این حال در خود استرالیا این موتورها و به خصوص نوع هشت سیلندر خورجینی آن بسیار پرطرفدار است. علیرغم این علاقه عمومی به نوع هشت سیلندر خورجینی موتورهای Barra، موتور شش سیلندر خطی از همین خانواده با چنان قدرتی ظاهر شد که به عنوان رقیب اصلی V8ها به حساب میآمد. موتورهای شش سیلندر خطی Barra قدرتمند و خشن هستند. مدل 325T که در اتومبیل فورد فالکون FPV F6 مورد استفاده قرار گرفته است، توربوشارژی 420 اسب بخاری و 4 لیتری است. تا مدتها شایعاتی به گوش میرسید که کمپانی فورد عملکرد موتور Barra 325T را زیر سوال میبرد تا فروش مدلهای هشت سیلندر خورجینی خود را افزایش دهد، که البته این شایعات بااهمیت نبودند.
4- موتورهای 3 لیتری مرسدس بنز
این موتور برای اولین بار برای مسابقات 24 ساعته لمانز در کاررا پانامریکانا در سال 1952 در خودرو مرسدس بنز مورد استفاده قرار گرفت. برای اینکه به رزومه بیعیب و نقص این موتور بهتر پی ببرید بایستی بگوییم که از این موتور در مرسدس 300SL نیز استفاده شده است. از جمله دلایل موفقیت این خودرو، استفاده از سیستم مکانیکی تزریق مستقیم سوخت کمپانی موفق بوش و طراحی اختصاصی سرسیلندر توسط کمپانی مرسدس است. بستهبندی موتور بلند 3 لیتری مرسدس بنز مشکلی بود که مرسدس با قرار دادن این موتور در زاویه 45 درجه، آن را حل کرد.
5- موتور 2 لیتری تویوتا/یاماها
هنگامی که تویوتا برای نخستین بار تصمیم گرفت که به دنیا نشان دهد چقدر در تولید اتومبیلهای اسپرت موفق است، با شرکت یاماها جهت ساخت موتوری برای خودروهای تازه وارد خود وارد مذاکره شد. یاماها با استفاده از موتور شش سیلندر خطی سدان تویوتا کراون، سیستم دو میل سوپاپ در سر سیلندر را اختراع کرد و آن را به یک کاربراتور دو مخزنه متصل نمود. این کمپانی خط قرمز دورموتور 7000 دور بر دقیقه را برای این موتور تضمین کرد. از خودروی 2000GT که این موتور در آن مورد استفاده قرار گرفت، تنها 350 دستگاه ساخته شد؛ از بین این اتومبیلها آنهایی که هنوز هم وجود دارند بسیار قیمتی هستند. اتومبیل 2000GT با استفاده از این موتور، مسابقه اتومبیلرانی 1000 کیلومتری فوجی در سال 1962 را برنده شد و رکورد سرعت و استقامت را در طول این مبارزه 7 ساعته به نام خود ثبت کرد.
1 دیدگاه