خودروهای دست دوم و کار کرده

عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی در دهه‌های اخیر (بخش اول)

در دهه 1990 صنعت خودرو در مسیر تکامل بود. هجوم اتومبیل‌های ژاپنی به خیابان‌های سرزمین‌های غرب به اوج خود رسیده بود. به ناگاه خودروسازان ژاپنی کپی‌برداری از اتومبیل‌های اروپایی و آمریکایی را متوقف کرده و شروع به طراحی استایل‌های منحصر به‌فرد کردند. برخی از این طراحی‌ها به بهترین‌های صنعت خودروسازی و برخی دیگر به عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی تبدیل شدند.

ژاپن تنها کشور خالق اتومبیل‌های عجیب نیست؛ زیرا هنوز هم صفت سازنده زشت‌ترین طراحی‌های خودرو برازنده ایالات متحده آمریکاست. در این مقاله به معرفی عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی می‌پردازیم.

آکورا ZDX

پاسخ شرکت آکورا به خودروی بی‌ام‌و X6 کاملن بی‌نتیجه بود. کمپانی آکورا مدل ZDX را به عنوان “سطح جدیدی از پرستیژ” برای خود طراحی کرد. این خودرو علاوه بر اولین جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته آکورا، از ویژگی‌های دیگری چون صندلی‌های تهویه‌دار، سقف مونروف پانورامیک و یک پکیج تکنولوژی استثنایی بهره می‌برد. تولید این خودرو در سال 2009 آغاز شد. در سال 2012 گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه “سال جاری آخرین سال حضور ZDX در بازار است؛ زیرا کمپانی آکورا تصمیم دارد که تمرکز خود را‌ روی مدل‌ها و تولیدات جدید معطوف کند”. حقیقت این بود که توقف تولید ZDX بدلیل فروش پایین آن بود. اگرچه نمی‌توان طراحی ظاهری ZDX را یک طراحی زشت نامید، اما به گونه‌ای نبود که مورد پسند عموم واقع شود.

سوبارو باجا

بسیاری از افراد برای توصیف سوبارو باجا بین دو صفت عجیب و جالب، سردرگم می‌شوند. باجا بین سال‌های 2003 تا 2006 منحصرن در آمریکا ساخته شد. خواندن ذهن سوبارو برای تولید این شاسی بلند چندان سخت نیست. این اتومبیل باربر در زمان خود یک ساخته ارزشمند در آمریکا محسوب می‌شد. سوبارو در تاریخچه خود اتومبیل‌های مسافربری تنومندی را جای داده است‌ و اینگونه به نظر می‌رسد که در این خودرو در حال نمایش حس شوخ طبعی خود بوده است. هدف کمپانی سوبارو فروش 20,000 نسخه از این خودرو بود؛ که البته بهتر بود تا پیش از تعیین این هدف، درباره جامعه خریداران خود بیشتر فکر می‌کرد!

هوندا المنت

عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی

اگر تفکر پشت محصولات دو شرکت خودروسازی هامر و مینی را با یکدیگر ترکیب کنیم، نتیجه موجب شگفتی مهندسین می‌شود؛ نتیجه‌ای تحت عنوان هوندا المنت! یک خودروی عضلانی و جادار مناسب برای علاقه مندان به تفریحات خارج شهر که البته یکی از عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی نیز محسوب می‌شود. این محصول هوندا برای افرادی که حیوانات خانگی از جمله سگ داشتند بسیار مناسب بود و در ژاپن بسیار محبوب بود. در هوندا المنت تجهیزات جانبی جالبی برای سگ‌ها تعبیه شده بود. این خودرو بین سال‌های 2002 تا 2011 تولید می‌شد و در جایی که پونتیاک آزتک سقوط بدی را در فروش تجربه می‌کرد، المنت در این زمینه بسیار موفق ظاهر شد.

تویوتا FJ کروزر

عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی

تویوتا FJ کروزر همزمان هم خودرویی با طراحی هوشمندانه و هم اتومبیلی ناقص محسوب می‌شود. این خودرو یک آفرود زمخت بوده که از درون به شما حس رانندگی با یک هاموی جنگی را می‌داد‌ و در عین حال تماشای ظاهر بیرونی‌اش تویوتا FJ40 کلاسیک را به یاد شما می‌انداخت. در FJ کروز، میدان دید ضعیف و ارگونومی درونی نامتناسب با تجربه رانندگی بی‌روح آمیخته شده‌اند. اما هیچ یک از این ویژگی‌ها باعث کاهش تمایل خریداران به خرید این اتومبیل و استفاده از توانمندی‌های آن نشده است.

سوزوکی X-90

عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی

سوزوکی X-90 به عنوان اتومبیلی برای افراد علاقه‌مند به آفرود ساخته شده بود. این خودرو با دو صندلی‌ و به گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند بدون اینکه شک و شبهه‌ای در ذهن بیننده ایجاد کند، در اطراف شهر به آفرود بپردازد. X-90 بر پایه سوزوکی سایدکیک توسعه یافته اما سیستم تعلیق آن با جاده سازگارتر است. همچنین سقف این اتومبیل شبیه تارگا طراحی شده بود. در این خودرو هیچ گونه صندلی عقبی به‌کار گرفته نشده و حجم کابین آن صفر بود. ظاهر احمقانه نیز به سایر ویژگی‌های این ساخته‌‌ سوزوکی پیوسته است. تنها چیزی که باعث می‌شد این اتومبیل به فروش برسد، این بود که کمپانی ردبول یک بطری غول پیکر از همین برند را بر پشت X-90 سوار کرده و از آن برای کارهای تبلیغاتی، استفاده می‌کرد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا