خودروهای دست دوم و کار کرده

عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی در دهه‌های اخیر (بخش دوم)

خودروسازان کشور ژاپن نیز همانند سایر کشورهای مطرح در این زمینه، در کارنامه کاری خود علاوه بر اتومبیل‌های خارق العاده، اتومبیل‌های با طراحی عجیب و بعضن ضعیف را جای داده‌اند. در بخش نخست این مقاله تعدادی از عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی را معرفی کردیم. در این بخش به معرفی سایر آن‌ها می‌پردازیم.

ایسوزو VehiCROSS

عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی

ایسوزو VehiCROSS با حضور در بازار سال 1993 توجه زیادی را به خود جلب کرد. نمایش این خودرو در نمایشگاه اتومبیل توکیو صورت گرفت. کمپانی ایسوزو در این خودروی خود ایده عجیبی را به‌کار گرفته بود؛ استفاده از سرپیچ‌های سرامیکی! استفاده از سرپیچ‌های ارزان قیمت سرامیکی در بدنه VehiCROSS، بدین معنی بود که این خودرو در مدت محدودی می‌توانست در جاده‌ها حضور داشته باشد؛ چون عمر سرپیچ‌های سرامیکی کوتاه است. با این حال، افرادی که VehiCROSS را خریداری کردند، چندان هم پشیمان به نظر نمی‌رسیدند؛ چون سیستم چهار چرخ محرک به‌کار رفته در این خودرو و توانایی‌ آن برای تولید گشتاور بالا، ویژگی‌ بود که در کمتر اتومبیلی در آن زمان دیده می‌شد. تنها 4,153 دستگاه از این خودرو در ایالات متحده آمریکا ساخته شد تا لقب یکی از عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی را به نام خود ثبت کند.

اینفینیتی FX

عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی

خودروی اینفینیتی FX نمونه بارزی از ایجاد حس دوگانگی بین علاقه‌ورزی به یک خودرو و یا نفرت از آن است. این خودرو نخستین کراس‌اووری بود که در آن از خطوط سقفی مشابه مدل‌های کوپه، استفاده شده بود؛ اما به قیمت کاهش ارتفاع سقف سرنشینان عقب و همینطور فضای قابل استفاده. طبق گفته کمپانی اینفینیتی، FX افسانه‌ای بود که قله‌های بازار شاسی بلندهای لوکس را فتح کرده و باعث ادامه رقابت در این سگمنت، در سالیان بعد از خود شد. این خودرو حقیقتن یکی از اولین‌ها در سطح خود بود و بایستی اعتراف کنیم که این حقیقت دارد که طی چند سال گذشته، تمامی کمپانی‌های خودروساز به دنبال تولید کراس‌اوورهایی با چهار درب ولی با طراحی خطوط سقفی مشابه کوپه‌ بوده‌اند.

نیسان مورانو کراس کابریولت

عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی

نیسان جوک بی‌شک یکی از زشت‌ترین اتومبیل‌های حال حاضر دنیاست. اما پس از حضور نیسان مورانو، این خودرو در زمینه شهرتش دچار شکست سهمگینی شد؛ به خصوص نسخه کراس کابریولت که از سال‌های 2011 تا 2014 در بازار وجود داشت. می‌توان در یک جمله به طور خلاصه آن را اینگونه توصیف کرد: خودرویی که رانندگان از آن متنفر خواهند شد!

سایر کمپانی‌های خودروساز نیز ترکیب عجیب شاسی بلند و سقف پارچه‌ای را در محصولات خود به‌کار برده و آن‌ها نیز شکست خورده‌اند. ظاهر درونی نیسان مورانو کراس کابریولت نیز از لحاظ طراحی قدیمی و خسته کننده بوده و دست کمی از بیرون آن ندارد. نکته جالب توجه این است که با وجود تمامی این مسائل و همچنین عدم کاهش قیمت آن طی این سال‌ها، مردم هنوز هم به این خودرو علاقه نشان داده و حاضرند مبلغ 26 هزار دلار را برای تصاحب یکی از عجیب‌ترین خودروهای شاسی بلند ژاپنی بپردازند.

تویوتا مگا کروزر

کمپانی تویوتا تاکنون چندین اتومبیل مشابه هامر H1 را برای استفاده‌های نظامی طراحی کرده است. این خودروها توانایی انجام وظایف مختلفی را داشتند؛ از جابه‌جایی گروه‌های نظامی گرفته تا حمل و نقل تسلیحاتی چون موشک. امروزه استفاده نظامی از این خودروها بدلیل مالیات فراوانی که در این صورت به آن تعلق می‌گیرد، کاهش یافته است؛ اما هنوز هم برای خدمات امداد و نجات و حتی برای نیروهای پلیس، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حقیقت مگا کروزر اتومبیلی بود که کمپانی تویوتا از آن برای فراهم آوردن یک تکنولوژی برای پایان بخشیدن به کار لندکروزر شکست ناپذیر و قابل اعتماد، استفاده کرد. این آزمون در نهایت موفقیت مالی را برای کمپانی تویوتا در پی نداشت، اما حقیقتن این کمپانی را به هدف خود یعنی شکست لندکروزر، رساند.

هوندا کراس رود

هرچه بیشتر به این خودرو نگاه کنید و در آن دقیق‌تر شوید، بیشتر برایتان عجیب به نظر می‌آید! هوندا کراس رود در حقیقت یک خودروی لندرور دیسکاوری سری 1 ولی با نشان هوندا است. کمپانی هوندا حق ثبت خودروی دیسکاوری را خریداری کرد تا بتواند آن را تحت نام خود در ژاپن به فروش برساند. در آن زمان، کمپانی لندرور مالک خودروی دیسکاوری در انگلستان بود. اما هنگامی که کمپانی بی‌ام‌و، لندرور را خریداری کرد، هوندا به هدف خود رسید. نکته بسیار عجیب اینجاست که کمپانی هوندا بخاطر قابلیت اعتماد اتومبیل‌هایش معروف است، در حالی که نسل اول خودروی دیسکاوری سرشار از ایرادات مکانیکی بود. بی‌شک خود کمپانی هوندا نیز آرزو می‌کند که همه این اشتباه را فراموش کنند.

اولین نسل کراس رود هنوز هم به عنوان تنها خودرویی از کمپانی هوندا که در آن از موتور هشت سیلندر خورجینی استفاده شده است، در خط تولید حضور دارد. در هر حال بین سال‌های 2007 تا 2010، هوندا اتومبیل منحصر به‌فرد خود را با نام کراس رود و به عنوان یک کراس اوور سه ردیفه با 7 صندلی، برای ژاپن تولید کرد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا