خودروهای دست دوم و کار کرده

با عجیب‌ترین خودروهای کانسپت لامبورگینی آشنا شوید (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله به معرفی چندی نمونه از‌ عجیب‌ترین خودروهای کانسپت لامبورگینی پرداختیم. در این بخش سایر این خودروها را معرفی می‌کنیم.

لامبورگینی چیتا

خودروی چیتا علی‌رغم ظاهر جذابش، یکی از عجیب‌ترین خودروهای کانسپت لامبورگینی به حساب می‌آید. اواخر دهه 1970 بدلیل رکود اقتصادی ناشی از بحران نفت، برای کمپانی لامبورگینی دوران خوبی نبود. این کمپانی برای رهایی از این رکود شروع به همکاری با سایر کمپانی‌ها کرد. از جمله مهم‌ترین آن‌ها، مشارکت با کمپانی بی‌ام‌و برای شاسی‌های سری M1 آن بود. لامبورگینی همچنین مبلغ زیادی پول را از دولت ایتالیا قرض گرفت تا قرار‌داد سودآوری را با ارتش ایالات متحده آمریکا ببندد. طی این قرار‌داد، لامبورگینی ساخت اتومبیلی را برای ارتش ایالات متحده آمریکا، به نمایندگی از طرف MTI را متعهد می‌شد.

مشکل اینجا بود که برنامه‌ای که MTI برای تولید خودروی مذکور در اختیار کمپانی لامبورگینی قرار داد، برنامه یکی از رقبا بود. موتور مد‌نظر MTI در چیتا، موتور ضد آب هشت سیلندر خورجینی شرکت کرایسلر با حجم 5.9 لیتر بود که در عقب خودرو کار گذاشته می‌شد. در نتیجه خودرویی 2 تنی با موتوری که تنها توانایی تولید 180 اسب بخار را داشت، تولید شد. پس از آن با استفاده از موتور 12 سیلندر خورجینی 4.8 لیتری لامبورگینی و قرار دادن آن در جلوی خودرو در مدل‌های LM001 و LM002، مشکلات موجود در چیتا بر‌طرف شد.

لامبورگینی پرگونتا

لامبورگینی پرگونتا توسط شرکت اتومبیل‌ساز فرانسوی، کاروسری هولیز طراحی شد. این کمپانی آخرین شرکتی بود که طراحی اتومبیل‌های شرکت لامبورگینی بر عهده آن گذاشته شد. اگرچه این خودرو بدترین ظاهر را بین خودروهای تولید شده توسط کمپانی لامبورگینی ندارد، اما استفاده از چنین چراغ‌های جلویی، واقعا نا‌کارآمد به نظر می‌رسند. همچنین هر خودرویی به حداقل نصف سقف احتیاج دارد که پرگونتا از آن نیز محروم است. واژه پرگونتا به اسپانیایی به معنای “سوال” است؛ البته سوالی که قطعا در این خودرو جوابی برای آن بدست نخواهد آمد!

لامبورگینی مارزال

عجیب‌ترین خودروهای کانسپت لامبورگینی

در لامبورگینی مارزال از درب‌های بال پرنده‌ای کاملا شیشه‌ای استفاده شده است؛ که این طبیعتا عدم حفظ حریم شخصی سرنشینان را نشان می‌دهد. البته این تنها مشکل موجود در این خودروی طراحی شده توسط لامبورگینی نیست. طراحی شیشه کرکره‌ای عقب این خودرو حقیقتا طراحی کرکره را در زمان خود به سطحی کودکانه تنزل داده است. اما نقطه اوج ویژگی‌های منفی مارزال موتور شش سیلندر خطی آن است. استفاده از این موتور در حالی که از محصولات کمپانی لامبورگینی انتظار استفاده از کمتر از 8 سیلندر نداریم، نوعی قانون شکنی محسوب می‌شود.

ایتال دیزاین مارکوپولو

عجیب‌ترین خودروهای کانسپت لامبورگینی

خوشبختانه این خودرو که توسط اسطوره‌های طراحی خودرو یعنی جوجارو و ایتال دیزاین به عنوان نسخه تکامل یافته لامبورگینی اسپادا، طراحی شد، از مرحله ساخت عبور نکرد. سال‌ها پیش بسیاری از کمپانی‌های اتومبیل‌سازی، خودروهای طراحی شده خود را  روی شاسی‌های لامبورگینی می‌ساختند؛ اما تعداد اندکی از آن‌ها طراحی خود را برای ساخت مستقیما به این کمپانی ارایه می‌دادند. به هر حال ایتال دیزاین مارکوپولو به لامبورگینی ارایه داده شد اما این کمپانی با ساخت آن موافقت نکرد. این خودرو با ظاهری شبیه به خودروهای خانوادگی اروپایی، حتی با وجود درب‌های بال پرنده‌ای باز هم مناسب کمپانی لامبورگینی نبود.

فروا فاینا

عجیب‌ترین خودروهای کانسپت لامبورگینی

سازنده اتومبیل ایتالیایی، پیترو فروا هشت ماه زمان صرف کرد تا یک لامبورگینی چهار درب تولید کند. وی از یک شاسی تقویت شده اسپادا سری 2 مدل 1974 استفاده کرد و آن را به طول 548 سانتی‌متر رساند. همچنین مقدار فاصله نوك دماغه تا جلوي چرخ جلوی این خودرو نیز افزایش یافته بود. فروا تصمیم داشت که فاینا را به تعداد هرچند کم تولید کند، اما علی‌رغم نمایش آن در نمایشگاه بین المللی تورین و نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال 1978، هیچ توجهی را به سمت خود جلب نکرد. تنها مدلی که از این خودرو ساخته شد، توسط یک وارد کننده سوییسی خودروهای لامبورگینی خریداری شده و وی نیز سپس آن را به یک کلکسیونر آلمانی فروخت. فروا فاینا یکی از عجیب‌ترین خودروهای کانسپت لامبورگینی محسوب می‌شود.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا