تعویض دنده با سرعت نور در مسابقات رالی

تعویض دنده با عملکرد بسیار بالا در مسابقات رالی،امر بسیار حساس و مهمی است.به طوری که ثانیه ها برنده را تعیین می کنند.در این مسابقات خودروها باید از گیربکس هایی برخوردار باشند که بتوانند در لحظات حساس،مخصوصا سر پیچ ها،خیلی سریع و به موقع دنده را تعویض کنند،وگرنه از مسابقه باز می مانند.برای کسب اطلاعات بیشتر با موتوراویل (Motoroil) همراه باشید.
یک خودرو ریس در تمام طول مسابقه تحت فشار قرار میگیرد و تمام قطعات، حد نهایی تحمل خود را تجربه میکنند. در چنین شرایطی باید از بی نقص بودن تمام اجزای گیربکس اطمینان خاطر داشت و با خیالی راحت به مسابقه پرداخت.
جعبه دنده
جعبه دنده یکی از قطعاتی است که دائماً در فشار مستقیم قرار دارد و باید از ویژگیهای خاصی برخوردار باشد. نمیتوان از یک گیربکس معمولی در خودروهای مسابقهای مانند رالی استفاده کرد زیرا تحت گشتاور موجود و تعویضهای پی در پی قطعاً در زمانی نه چندان طولانی عملکرد خود را از دست خواهد داد. همچنین سرعت نیز یکی دیگر از پارامترها مؤثر در این زمینه است که باید توسط گیربکس مخصوص تأمین گردد.
پیشنهاد سردبیر:آشنایی با سیستم جعبهدنده یا همان گیربکس خودرو
از اواسط دهه 90 میلادی خودروهای فرمول یک، گیربکس سیکوئنشال را به دنیای موتوراسپرت معرفی کردند. در این نوع از گیربکس، دندهها به ترتیب وارد مدار میشوند و بالعکس خودرورهای معمولی نمی توان هر دندهای را در هر لحظه اختیار کرد.
یکی از مزایای این سیستم، قابلیت کم کردن نقش دست یا پا برای کلاچ گیری و تعویض دنده است. حتی میتوان کلاچ گیری را تنها به زمان شروع مسابقه و خروج از پیست نیز محدود کرد و در سایر مواقع، عمل درگیر شدن صفحه کلاچ به صورت خودکار رخ خواهد داد.
نحوه تعویض دنده در این نوع از گیربکس ها نیز متفاوت است. در خودروهای رالی، امروزه از این نوع جعبه دنده استفاده میشود. یک دست دنده از داخل داشبورد خارج میشود که هل دادن آن به سمت جلو به معنی کاهش دنده و کشیدن آن به سمت خود نیز برای افزایش دنده است. به لطف همین سیستم، خودروهای رالی امروزی میتوانند در شتابگیری های اولیه از خودروهای فرمول یک نیز پیشی بگیرند.
1 دیدگاه