اطلاعات دوچرخه سواری

نحوه تاثير هندسه بدنه دوچرخه بر حركت آن

 بدنه دوچرخه و نحوه تاثير هندسه آن بر حرکتش را در این مطلب بررسی میکنیم. خرید دوچرخه حتی از رکاب زدن در سربالایی کوهستانی هم سخت‌تر است و شما بايد به نكات خيلي زيادي توجه كنيد. هندسه دوچرخه نه تنها باعث تناسب آن شده بلكه بر عوامل ديگري نيز به شدت تاثير مي گذارد.  بدنه نيز دوچرخه سواري تاثير گذاشته و بسياري از توليدكنندگان مختلف براساس ويژگي هاي مختلف مانند زاويه لوله بالا، طول زير زنجير در تنه، ارتفاع براكت پايين و ساير عوامل ، دوچرخه را به معرض فروش مي گذارند.

هندسه بدنه دوچرخه بر سرعت يا كندي حركت آن تاثير مي گذارد. اندازه بدنه دوچرخه هر چقدر كه كوتاه تر باشد به همان اندازه چالاك تر است و دوچرخه سوار مي تواند تندتر حركت كند.

قسمت هاي بدنه دوچرخه

بدنه دوچرخه

بدنه دوچرخه مهم ترين قسمت آن است . تنه بيشتر آن ها از فلز نازك به شكل لوله ساخته شده است . بهترين تنه ها ، سبك و محكم هستند . صندلي دوچرخه ، زين آن بوده و در وسط تنه است . صندلي را مي توانيد بلند يا كوتاه كنيد

چرخ ها معمولا پره چرخ دارند. اين پره ها شكل چرخ را مي سازند . وقتي كه باد چرخ ها خالي ميشود مي توانيد دوباره آن ها را با دستگاهي كه بدين منظور ساخته شده پر باد كنيد. براي توقف ، ترمز مي كنيد .

براي حركت از فرمان استفاده مي كنيد . اكثر دوچرخه ها براي ترمز كردن دستگيره اي بر روي فرمان خود دارند . با فشار دادن دستگيره ، دوچرخه ، ترمز مي كند .

براي حركت كردن پدال و زنجير با هم كار مي كنند . با ركاب زدن پدال ها دوچرخه حركت مي كند . پدال ها مي چرخند . حركت پدال ها باعث حركت زنجير مي شود . زنجير به پشت چرخ حركت مي كند . زنجير برروي چرخ دنده حركت مي كند . حركت زنجير باعث مي شود كه چرخ دنده به پشت چرخ بگردد .

بيشتر دوچرخه ها ؛ در كنار تنه يا فرمان ؛ ميله اي نيز دارند . معمولا” دوچرخه ها ، 5 يا 27 دنده اي هستند . بخشي از دنده ، دريلور است . دريلور باعث مي شود كه زنجير به بالا يا پايين دنده حركت كند . براي عوض كردن از دستگيره استفاده مي كنيد . دوچرخه سواري با  چرخ ۲۶ اینچی نیاز به دقت زیاد دارد و بايد به دقت دوچرخه سواري كنيد.

براي سراشيبي از دنده هاي 1 و 2 بايد استفاده كنيد . زماني كه بايد سرعت داشته باشيد ، دنده هاي 3 و 4 خوب است كه براي جاهاي مسطح و سراشيبي ها بهتر است .

با چرخ ۲۹ اینچی می‌توانید به راحتی از روی جدول ۱۰ سانتی‌متری رد شوید و اصلا مشكلي نداشته باشيد.

انواع دوچرخه

بدنه دوچرخه

شش نوع دوچرخه وجود دارد كه به شرح زير است.

  • مسافرتي
  • كوهستان
  • مركب
  • باري
  • مسابقه اي
  • مخصوص

  دوچرخه بچه ها كوچكتر است . ممكن است كه براي آموزش آن ها از چرخ هاي كمكي استفاده شود تا به روش دوچرخه سواري عادت كرده و بتوانند به راحتي دوچرخه سواري كنند.

دوچرخه مركب چيست ؟ 

اين نوع دوچرخه ها ، تركيبي از دوچرخه هاي كوهستان و مسافرتي هستند. مي توانيد از انها براي مسيرهاي صاف و كوهستاني استفاده كنيد. از اين دوچرخه ها در شهر نيز استفاده مي شود .

دوچرخه مخصوص چيست ؟

بدنه دوچرخه

اين نوع دوچرخه ها براي استفاده هاي گوناگون ساخته مي شوند. بدنه دوچرخه از اجزایی مختلف تشکیل شده است. در دوچرخه هاي خوابيده مي توانيد بر روي صندلي بنشينيد . براي پدال زدن بايد پاهاي شما راست و مستقيم باشد . در دوچرخه هاي دونفري ، چند نفر مي توانند بر روي صندلي هاي آن بنشينند .

دوچرخه هاي موتوري (BMX) ؛ نوعي ديگري از دوچرخه ها هستند . جوان ها بيشتر از اين نوع دوچرخه استفاده مي كنند فرمان و تنه دوچرخه هاي بدلكاران ، محكم است . اين نوع دوچرخه ها مي توانند به هر طرفي بچرخند . دوچرخه هاي تاشو به آساني تا شده و حمل ميشوند .

اجزاي دوچرخه بر ميزان حركت آن تاثير به سزايي دارد. هرچقدر كه اجزاي دوچرخه كوچكتر باشد به همان اندازه دوچرخه سريع تر حركت خواهد كرد.

پیشنهاد سردبیر: با تاریخچه دوچرخه آشنا شوید

دوچرخه مسابقه اي چيست ؟

سبكترين نوع دوچرخه هستند . زين و چرخ هاي آن باريك و سبك بوده  و بعضي شان براي مسابقات جاده اي ساخته مي شوند و بعضي ديگر براي مسيرهاي به خصوصي ساخته مي شوند. اين نوع دوچرخه ها بسيار سبك بوده و كمترين وزنشان 13 پوند (6 كيلوگرم) است . همچنین بدنه دوچرخه مسابقه ای بسیار محکم می باشد.

دوچرخه كوهستان بهترين نوع دوچرخه است و اکثر دوچرخه هایی که در شهر وجود  دارند، همان دوچرخه‌های کوهستان هستند که عملا قابلیت حرکت در هر مسیری را دارند و دوچرخه سوار كاملا با اين نوع دوچرخه كاملا راحت است و مي تواند به هر نقطه از شهر حركت كند.

دوچرخه كوهستان را مي توانيد به راحتي سوار شويد و با كيفيت ترين تجربه دوچرخه سواري را خواهيد داشت و دوچرخه كوهستان براي حركت در مسيرهاي سخت و سنگلاخ ساخته شده است. بيشتر مردم از اين دوچرخه ها براي حركت در خيابان و پياده رو نيز استفاده مي كنند.

دوچرخه كوهستان چيست ؟

اين دوچرخه براي جاهاي خاكي و سنگلاخ كاربرد دارد. تنه اين دوچرخه نسبت به دوچرخه مسافرتي ، كوچكتر و قويتر است.

فرمان اين دوچرخه صاف است. اين نوع دوچرخه ها ؛ پهن ؛ و بخاطر حركت كردن روي سنگ ها تايرهاي آن برامده است . دنده هاي بزرگتر و كمك فنر دارند . فنرهايي كه در چرخ هاي جلو و عقب كار گذاشته شده است باعث مي شود كه موقع حركت ، تكان نخورد. برای انتقال نیرو به رکاب ها، تنظیم صحیح دوچرخه بسیار مهم است و موجب خواهد شد تا كيفيت دوچرخه سواري ارتقاء پيدا كند.

دوچرخه سواري به عوامل متعددي وابسته است ، بدنه دوچرخه بر كيفيت و نحوه دوچرخه سواري تاثير مي گذارد. زاويه لوله بالا شامل بين سطح افقي و هادي دو شاخه / لوله بالا است. به طور معمول مردم درباره زاويه دريچه حرف مي زنند كه در همه دوچرخه هاي كوهستان و سراشيبي ديده مي شود. هر چه قدر بدنه كوچكتر باشد دوچرخه سرعت بيشتري دارد و هر چه قدر بزرگ تر باشد به همان اندازه سرعت آن كم مي شود. امروزه همه انسان‌ها مزایای تحرک و فعالیت‌های بدنی را می‌دانند و دوچرخه سواري به شادابي و نشاط بدن كمك مي كند. جدایی از آن اگر دوچرخه مخصوصا مهمترین بخش آن یعنی ارتفاع لوله زین بدرستی تنظیم نشود به راحتی می تواند به باعث سایش زانوها شود.

تاثیر بدنه دوچرخه بر ايمني آن

بدنه دوچرخه

كلاه ايمني ، سر شما را موقع افتادن محافظت مي كند . دستكش ها ، دستان شما را را از سرما محافظت مي كنند. ساير تجهزات باعث ايمني بيشتر به موقع دوچرخه سواري مي شوند . دوچرخه شما بايد مجهز به آينه هاي عقب و بغل باشد . مي توانيد بر روي فرمان چراغي نيز نصب كنيد . در پشت دوچرخه ، چراغي نيز داشته باشيد . با آينه مي توانيد ماشين هاي پشت سري خود را نيز ببينيد . براي بوق زدن مي توانيد زنگ يا شيپوري به فرمان دوچرخه خود ببنديد. اما باید خاطر نشان کرد که ایمنی دوچرخه بسیار مهم است.

 

مخترع دوچرخه كيست ؟

بدنه دوچرخه

كسي دوچرخه را اختراع نكرده است . بعضي از مردم فكر مي كنند كه نقاش معروف ايتاليايي ، لئوناردو داوينچي اولين بار دوچرخه را نقاشي كرد . در اواخر دهه 1400 و اوايل دهه 1500 زندگي مي كرد .

در 1839 ؛ آهنگر اسكاتلندي به نام ، كيرك پاتريك مك ميلان ، به دوچرخه اسباب بازي اسبي؛ پدال هايي را اضافه كرد  شايد در انزمان اولين دوچرخه اختراع شد . چرخ هاي اولين دوچرخه ، از چوب ساخته شده بود .

مخترعين بعدي سعي مي كردند كه دوچرخه هاي بهتري بسازند . چرخ جلو دوچرخه هاي دهه 1870 ،بزرگ و چرخ عقب كوچك بود . تجهيزات ايمني دوچرخه در اواخر دهه 1800 اختراع شد . به دليل هم اندازه بودن چرخ هاي دوچرخه سواري ، آسان بود . بعد از آن دوچرخه سواري بين مردم عادي شد .

شما متناسب با بودجه و شرايط خودتان دوچرخه مورد علاقه خودتان را انتخاب كنيد و دوچرخه سواري لذت بخشي را تجربه كنيد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا