معرفی تمام رشته های مسابقات موتورسواری

در صورتی که با مشکل نگارشی، دستوری و یا مفهومی در این محتوا برخورد کردید، از شما دوست عزیز و گرامی، صمیمانه تقاضا میکنم که ما را مطلع کرده، تا نسبت به تصحیح و تکمیل آن، در اسرع وقت اقدام نماییم.
در این مطلب به سراغ انواع مسابقات موتورسواری که به شکل رسمی در سرتاسر جهان برگزار می شود، خواهیم رفت؛ مسابقاتی که برای آنها تیم های کاملا رسمی و حرفه ای تشکیل شده است و پشت همه آنها مهندسان کاربلد با تخصص و تکنولوژی روز دنیا در حال انجام وظیفه اند.
سعی خواهیم داشت تا علاوه بر معرفی قابلیت ها و ویژگی های موتورهای مختلف که در کلاس های متنوع قرار دارند، شرایط پیست ها، نحوه برگزاری مسابقات و همچنین نحوه رانندگی با آنها را بیان کنیم. رقابت روی دوچرخ در دنیای موتوراسپرت بسیار دیدنی است و هدف ما این است که به صورت کاملا مفصل حواشی پیرامون آن را هم برای علاقه مندان بازگو کنیم تا شاید روزگاری شاهد برگزاری این مسابقات مهیج و حرفه ای در داخل کشور باشیم. با بررسی انواع مسابقات موتورسواری در کلاس های مختلف همراه ما باشید.
جدول انواع مسابقات طبق دسته بندی به شکل زیر است :
- مسابقات جاده آسفالت
- مسابقات مرسوم
- مسابقات جایزه بزرگ (GP)
- مسابقات سوپربایک
- مسابقات سوپراسپرت
- مسابقات استقامتی
- مسابقات سایدکار
- مسابقات موتورکراس
- مسابقات سوپرکراس
- مسابقات سوپرموتو
- مسابقات مسیر رانی Enduro
- مسیر رانی
- مسابقات Hare Scramble شکار خرگوش
- مسابقات رالی کشور پیمایی
- مسابقات جاده ای
- مسابقات جزیره TT
- مسابقات جاده خاکی Speedway
- مسابقات روی چمن Grass Track
- مسابقات روی یخ Ice Speedway
- مسابقات روی چوب Board Track
- مسابقات Auto Race
- دیگر مسابقات موتور سواری
- مسابقات درگ
- مسابقات رکورد زنی انگلیسی
- صعود به ارتفاع Hill Climb
- مسابقات زمینی LandSpeed
با توجه به تعریف تاریخی مسابقات جاده ای، به مسابقاتی گفته می شود که در مسیرهای بسته شده عمومی اتفاق می افتد. این سبک از مسابقات در بسیاری از خیابان های کشورهای اروپایی مرسوم بود که موتور سواران در ابتدای یک مسیر جاده ای عمومی قرار می گرفتند و مسیر توسط نیروهای انتظامی برای مسابقه بسته می شد همانند مسابقات دوچرخه سواری! اما هم اکنون این نوع مسابقات جاده ای بسیار محدود شده است و اکثر مسابقات در پیست های مخصوص موتور سواری انجام می گیرد. 2 مسابقه قهرمانی معروف با عنوان های مسابقات بین المللی سرعت در جاده International Road Racing Championship و مسابقات رتبه بندی در جاده دوکDuke Road Racing Rankings در این سبک برگزار می گردد. مسابقات رتبه بندی دوک شامل بسیاری از مسابقات جاده ای است که هر فصل برگزار شده و سوار کاران برتر مشخص و جوایز دریافت می کنند که شامل مسابقات مطرحی همچون مسابقات جزیره Isle of Man TT، North West 200 و Ulster Grand Prix است که در جاده های طویل ایرلند برگزار می گردند. کشورهای دیگری همچون هلند، اسپانیا، بلژیک، آلمان، بریتانیا، جمهوری چک، اوکراین، تیوزیلند و ماکائو نیز این نوع مسابقات را همچنان برگزار می نمایند
مسابقات جایزه بزرگ Grand Prix (Moto GP)
مسابقات موتور سواری GP جزء برترین مسابقات موتور ریس است که در سطح بالایی برگزار می گردد و خود دارای سه کلاس است :
موتو 3 Moto3 : از سال 2012 این کلاس معرفی شد و موتورهای شرکت کننده دارای حجم موتور 250 سی سی، تک سیلندر، 4 زمانه می باشند که قبلا موتورهای 125 سی سی 2 زمانه نیز می توانستند در این کلاس شرکت کنند. همچنین در این کلاس برای رایدر ها یا موتور سوارها محدودیت سنی وجود دارد و موتور سواران شرکت کننده حداکثر می توانند 28 سال سن داشته باشند.
موتو 2 Moto2 : این کلاس توسط حامی تجاری حقوق مسابقه یعنی گروه ورزشی درنا Dorna Sports در سال 2010 معرفی شد. موتورهای شرکت کننده در این کلاس می بایست دارای حجم موتور ( انجین ) 600 سی سی، 4 زمانه باشند که در سال 2010 موتورهای 250 سی سی 2 زمانه نیز می توانستند در این ملاس شرکت کنند اما از سال 2011 فقط موتورهای 4 زمانه 600 سی سی امکان شرکت دارند.
موتو جی پی MotoGP : این کلاس در حال حاضر بالاترین سطح از مسابقات GP می باشد. این کلاس دستخوش تغییرات بسیاری در نوع موتورهای شرکت کننده بوده است. در سال های اولیه موتورهای 500 سی سی 2 زمانه و در سال 2002 موتورهای 990 سی سی 4 زمانه در کنار موتور های 500 سی سی 2 زمانه مجاز به شرکت بودند. سال 2007 موتورهای 800 سی سی 4 زمانه و در نهایت موتورهای 1000 سی سی 4 زمانه از سال 2012 در این کلاس امکان شرکت دریافت کردند.
همچنین بخوانید: معرفی دو کلاس متفاوت در مسابقات موتورسواری جهانی
موتورهای مسابقات جایزه بزرگ گرند پریکس GP. در اصل موتورهای پرتوتایپ prototype یا نمونه اولیه هستند و محصول مرسوم کارخانه ها محسوب نمی شوند.
Trials championship
این مسابقات یکی از سخت ترین و طاقت فرساترین رقابت های موتورسواری است که در آن سرعت معنا ندارد. این نوع رقابت ها به رقص باله با موتور معروف است و اغلب در محیط های بسته و کمتر در محیط های باز برگزار می شود. حفظ تعادل با این موتورها حرف اول را در یادگیری مهارت این رشته خواهدزد خصوصا که بحث گذشتن از مانع های مختلف هم در پیش باشد. در موتورسواری تریال کوجک ترین برخورد پا با زمین به عنوان یک امتیاز منفی تلقی می شود و معنای آن این است که شرکت کننده می بایست همواره در هر شرایطی پایش را برای حفظ تعادل روی زمین نگذارد.
یک موتورسوار ماهر شگرد کارش این است که اگر چرخ جلوی موتورسیکلتش در تماس با قطعه سنگی به هوا بلند شد با عملیات آکروباتیک و فشار متناسب بر دسته گاز چرخ عقب را هم همراه آن در هوا به پرواز درآورد و بعد کمی جلوتر سالم بر زمین فرود آید و حتی اگر لازم بود چرخش سریعی را هنگام فرود انجام دهد. شرکت کنندگان در مسابقه را فقط یک نفر به عنوان مربی یا دستیار می تواند همراهی کند و موتورسوار تا زمانی که زمین نخورده و یا 5 امتیاز منفی نگرفته می تواند جهت عبور از موانع تلاش کند. پیشرانه این موتورها 299 سیسی حجم دارد و می تواند تا حدود 45 اسب بخار یا بیشتر تولید کند.
مسابقات جهانی موتور های تریال در محیط باز Speed way GP
شاید در بین تمامی رقابت های موتورسواری خصوصا در داخل کشور این رقابت بین موتورسوارها ناشناخته باشد؛ رقابت های Speed way یکی از موفق ترین و پرطرفدارترین مسابقات شمال اروپا و آمریکا به شمار می رود تا جایی که بعضا تا حدود 40 هزار تماشاگر را به پای پیست های گِلی این مسابقات می کشاند. موتورسیکلت های مورد استفاده در این نوع رقابت ها دارای یک دنده هستند و جالب آن که هیچ گونه ترمزی برای نگه داشتن موتورها تدارک دیده نشده و تنها موتورسوار باید با استفاده از تجربه و کمک گرفتن پاها سعی در کم کردن سرعت داشته باشد. این مسابقات در کشورهای اتریش، هلند، دانمارک، استرالیا، لهستان، سوئد برگزار میشود