
با توجه به افزایش وسایل نقلیه در جاده ها و اهمیت مسافت پیموده شده ، ممکن است برخی از مردم بپرسند “چرا مصرف سوخت خودروی من بیشتر می شود؟” پس از طی 100000 مایل اولیه ، آنچه که به عنوان یک خودرو مدل بالا حتی باعث تمایز آن می شود باز هم ممکن است شرایط بد شود! افزایش مصرف سوخت نه تنها می تواند مخزن سوخت شما را سریعتر تخلیه کند بلکه کیف پول شما را نیز تخلیه می کند.
اگر متوجه شدید که مسافت پیموده شده توسط بنزین با افزایش سن خودرو بیشتر می شود ، کارهای زیادی را می توانید انجام دهید. تا هم در مصرف بنزین صرفه جویی کنید و هم مصرف سوخت کلی خودرو را افزایش دهید. ادامه مطلب را بخوانید تا بفهمید چرا با افزایش سن خودروها مصرف سوخت افزایش می یابد. مهمتر اینکه چه کاری می توانید انجام دهید تا خودروی شما در بسیاری از مسافت های آینده بدون مشکل کار کند.

11 دلیل برای مصرف بیشتر سوخت خودروی شما در مسافت های پیموده
به نظر می رسد عقل سلیم بگوید که با بزرگ تر شدن سایز خودرو ، مسافت پیموده شده با هر بار پر کردن باک سوخت خودرو بدتر و بدتر می شود. در واقعیت بهتر است بگوییم که خودروهای ضعیف تر به احتمال زیاد مسافت کمتری را با هر بار پر کردن باک سوخت خودرو می پیمایند. در حقیقت ، رانندگانی که به برنامه تعمیر و نگهداری سازنده خود پایبند هستند وضعشان بهتر است. آنها معمولاً کمتر در طول عمر خودرو خود شاهد افزایش عمده در مصرف سوخت خواهند بود.
یکی از ساده ترین راه حل ها برای بالا بردن مسافت پیموده شده با میزان مشخصی از سوخت، پایبند ماندن به تعمیرات دوره ای است. با این حال ، با توجه به تعداد زیادی از قطعات در نظر گرفته شده برای رسیدن اتومبیل به 100،000 یا حتی 200،000 مایل ، نگه داشتن تعمیر و نگهداری و صرفه جویی در مصرف سوخت می تواند مشکل باشد. مخصوصاً وقتی در نظر بگیرید که چگونه عوامل دیگری مانند هوای گرم نیز می توانند بر مصرف سوخت تأثیر بگذارند.
به چه نکاتی توجه کنید تا مطمئن شوید خودروی شما مانند روزی که آن را خریداری کرده اید همچنان در حال حرکت است؟ با پرداختن به مشکلاتی رایج که در زیر ذکر شده است ، شروع کنید.
1. انژکتورهای سوخت مسدود یا آسیب دیده
یکی از متداول ترین عوامل کاهش بهره وری سوخت ، انژکتورهای کثیف سوخت هستند. انژکتورهای سوخت نازل هایی هستند که سوخت را به هر سیلندر موتور می پاشند. الگوی اسپری انژکتور سوخت باید بسیار دقیق باشد تا به درستی با هوا ترکیب شده و درون موتور احتراق شود.
وقتی یک انژکتور سوخت کثیف یا مسدود می شود ، ممکن است سوخت را به طور ناکارآمد اسپری کند. به یک سر دوش با فشار ضعیف فکر کنید. این می تواند به سرعت کارایی موتور شما را کاهش داده و مصرف سوخت را افزایش دهد. در بسیاری از موارد ، نازل های تزریق سوخت را می توان تمیز کرد. در مواقع دیگر ، اگر آسیب داخلی باعث ایجاد الگوی اسپری نامناسب شود ، ممکن است انژکتورها نیاز به تعویض داشته باشند.
2. فیلتر هوای موتور قدیمی
موتورها برای تأمین نیروی خودروها باید هوا را جذب کنند. اگر فیلتر هوای موتور شما کثیف یا مسدود شده باشد ، موتور شما نمی تواند “نفس بکشد”. برای جبران ، موتورهای قدیمی تر سوخت بیشتری را برای حرکت با همان سرعت می سوزانند. موتورهای جدیدتر ممکن است برای جبران گرفتگی فیلتر هوا، ضعیف تر عمل کنند.
این مشکل به ویژه در خودروهای قدیمی که به کاربراتور متکی هستند رایج است. فیلترهای هوای موتور باید تقریباً هر 15000 تا 30000 مایل تعویض شوند. اما دفترچه راهنمای مالک خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید یا در تعویض روغن بعدی از آن بازدید کنید.
3. سنسور اکسیژن کثیف
بسیاری از خودروهای قدیمی از کاربراتور برای اطمینان از اینکه موتور نسبت هوا و سوخت مناسب را برای احتراق دریافت می کند ، استفاده می کنند. اما همه خودروهای جدید از حدود 1996 به جای آن از سنسورهای اکسیژن استفاده می کنند. یک سنسور O2 میزان غنی بودن یا خالص بودن گازهای خروجی از موتور شما را اندازه گیری می کند. همچنین پیامی را به رایانه ماشین شما ارسال می کند. تا میزان سوخت وارد شده به موتور را تنظیم کند.
سنسور اکسیژن کثیف ممکن است منجر به اندازه گیری های نادرست شود که باعث سوختن بیش از حد موتور شما می شود. طبق تحقیقات تیم روغن موتور بازده را تا 40 درصد کاهش می دهد. معیوب بودن سنسورهای اکسیژن یکی از شایع ترین علل بررسی چراغ موتور است. احتمالاً قبل از علامت 100000 مایل نیاز به بازرسی و احتمالاً تعویض دارد. خوشبختانه ، سنسورهای O2 نسبتاً مقرون به صرفه هستند و می توانند در مصرف سوخت صرفه جویی کنند. حتی میزان آلایندگی خودرو را کنترل کنند.
همچنین بخوانید:
عوامل تاثیرگذار بر افزایش سوخت خودرو
4. گرفتگی فیلتر سوخت
فیلترهای سوخت مانع از آلودگی های موجود در سوخت در سراسر موتور می شود. این امر می تواند به انژکتورهای سوخت و دیگر قطعات مهم آسیب برساند. فیلتر سوخت مسدود شده می تواند فشار سوخت را کاهش داده و باعث شود موتور شما ضعیف کار کند.
مخصوصاً برای خودروهای قدیمی ، مهم است که فیلترهای سوخت تقریباً هر دو سال یا هر 30،000 مایل تعویض شوند. اگر مشکوک هستید که فیلتر سوخت کثیف علت کاهش مسافت پیموده شده با سوخت شماست ، خودرو خود را برای تست فشار به یک تعمیرگاه مجاز محلی نشان دهید.
5. حلقه های پیستون فرسوده
حلقه های پیستون در سیلندرهای موتور شما باعث ایجاد فشرده سازی روی دیواره های سیلندر می شود. هنگامی که حلقه های پیستون فرسوده می شوند ، قادر به ایجاد آن مهر و موم نیستند و موتور فشار خود را از دست می دهد. در نتیجه ، سوخت از پنجره خارج می شود.
روغن موتور نه تنها به روانکاری حلقه های پیستون کمک می کند ، بلکه باعث کاهش مصرف سوخت نیز می شود. بهترین راه حل این است که مطمئن شوید خودرو شما به طور منظم روغن تعویض می کند. همچنین نوع روغن توصیه شده توسط سازنده در دفترچه راهنمای مالک شما ذکر شده است.
6. قطعات سیستم احتراق
سیستم احتراق شامل سیم پیچ ، شمع و سیم هایی است که وظیفه احتراق مخلوط هوا و سوخت را در موتور بر عهده دارند. اگر هریک از این قطعات خراب باشد ، ممکن است باعث خرابی موتور شود. هنگامی که سوخت در سیلندر موتور، احتراق نمی کند ، آتش سوزی رخ می دهد. از آنجا که سوخت نسوز نمی تواند وسیله نقلیه شما را تغذیه کند ، این امر باعث اتلاف گاز و کاهش مصرف سوخت شما می شود.
اگر سیستم جرقه زنی مقصر باشد ، ممکن است با خاموشی شدید ، لغزش یا کاهش کلی قدرت موتور مواجه شوید. متداول ترین عامل در داخل یک سیستم جرقه زنی، خراب شمع است.
7. روغن موتور قدیمی یا نادرست
یک افسانه رایج وجود دارد که خودروهای قدیمی تر باید از روغن موتور ضخیم تر برای جلوگیری از نشتی استفاده کنند. این تفکر بر این است که از آنجا که مهر و موم های داخلی شکننده می شوند و با افزایش ، روغن ضخیم تر با احتمال کمتری در شکاف ها نفوذ می کند.
“روغن موتور با مسافت زیاد” فرمول بندی شده می تواند این کار را با استفاده از افزودنی های تهویه مطبوع انجام دهد. تا به مهر و موم های قدیمی کمک کند تا انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. همچنین آب بندی را بهتر انجام دهند. علاوه بر این ، ویسکوزیته کمی افزایش می یابد تا حلقه های پیستونی فرسوده بهتر بسته شوند. با این حال ، روغن غلیظ در واقع مقاومت بیشتری بین قطعات موتور ایجاد می کند ، که باعث کاهش بازده سوخت می شود.
روغن موتور مناسب برای روانکاری و محافظت موتورهای مدرن ضروری است. بهترین کاری که می توانید انجام دهید تا مسافت پیموده شده سوخت خودرو را بالا نگه دارید این است که به طور منظم روغن را با نوع روغن مشخص شده در دفترچه راهنمای مالک خودرو تعویض کنید. روغن موتورهای مسافت پیموده شده ممکن است به کاهش نشت روغن و مصرف روغن کمک کند اما برخی از افت بازده احتمالی سوخت را از بین می برد.

8. سنسور جریان هوای جرمی کثیف
سنسورهای جریان هوای جرمی میزان جریان هوا در موتور را اندازه گیری می کنند. مانند یک سنسور اکسیژن ، سنسور جریان هوای جرمی داده ها را به رایانه پردازنده ارسال می کند. تا نسبت هوا به سوخت صحیح در موتور را محاسبه کرده و کامپیوتر را بر این اساس تزریق سوخت تنظیم می کند. با این حال ، یک سنسور جریان هوا کثیف باعث می شود کامپیوتر خودرو مخلوط مناسب هوا و سوخت را اشتباه محاسبه کند. پس منجر به کاهش بازده سوخت و یا حتی توقف موتور شود. حسگرهای جریان هوای جرمی باید با اسپری مخصوص تمیز کننده تمیز شوند.
9. لاستیک های کم باد
تایرهای کم فشار یکی از علل شایع بدتر شدن MPG هستند. زیرا یک لاستیک کم باد باعث افزایش مقاومت در برابر چرخش در جاده و قطر موثر کمی کوچکتر می شود. خودروهای مدرن مجهز به سیستم کنترل فشار باد لاستیک (TPMS) هستند تا در صورت نیاز تایرها به فشار بیشتر به رانندگان اطلاع دهند. اما این هشدار تنها پس از، از دست دادن قابل توجه PSI فعال می شود. حتی اجرای پنج PSI زیر فشار توصیه شده برای ایجاد کشش و کاهش مصرف سوخت کافی است. حتی اگر TPMS هنوز هشدار دهنده ای را نشان ندهد.
یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید برای حفظ بازده سوخت انجام دهید این است که به طور مرتب فشار لاستیک خود را بررسی کرده و در صورت نیاز باد آن را پر کنید. یکی دیگر از گزینه های هوشمند استفاده از لاستیک های Bridgestone Ecopia است که با صرفه جویی در مصرف سوخت ساخته شده اند.
لاستیک های Ecopia دارای آج مقاومتی در برابر چرخش هستند که به شما کمک می کند تا با صرف هزینه کمتر بنزین ، هم در هزینه و هم در مصرف سوخت صرفه جویی کنید. در حالی که بهتر است لاستیک های Ecopia را با سایر تعمیرات و صرفه جویی در مصرف سوخت جفت کنید. واقعیت این است که لاستیک های کم مصرف به سواری سبزتر و مقرون به صرفه کمک می کنند.
10. ترمزهای فرسوده یا گیر کرده
رانندگی با قطعات ترمز فرسوده نه تنها خطرناک است ، بلکه ترمزهای چسبنده نیز می توانند باعث کاهش شدید MPG شما شوند. برای مثال ، یک کولیس گیر کرده یا لنت های ترمز چسبناک ، در برابر حرکت رو به جلو خودرو مقاومت ایجاد می کند. کشش ترمز به این معنی است که موتور شما باید دائماً با ترمزها بجنگد و باعث شود بازده سوخت به طور چشمگیری کاهش یابد. حتماً ترمزهای خود را مرتباً چک کنید. یا به سادگی ماشین خود را برای بازرسی جامع ترمز وارد تعمیرگاه مجاز کنید.
11. تراز ضعیف
اگر مدتی با یک فرمان که مستقیم راه نمی رود رانندگی کرده اید ، به احتمال زیاد تراز چرخ شما نیاز به بالانس دارد. درست مانند لاستیک های کم فشار ، چرخ های نامرتب در برابر حرکت مستقیم در جاده مقاومت ایجاد می کنند. مبارزه مداوم با این مقاومت نیاز به تلاش بیشتر موتور دارد و به مصرف سوخت آسیب می رساند. خوشبختانه ، تنظیم مجدد چرخ ها یک راه حل ساده است که می تواند در هر مکان تعمیرگاهی در نزدیکی شما انجام شود .
از مسافت پیموده شده گاز خود حداکثر استفاده را ببرید
چه اتومبیل شما نیاز به لاستیک های جدید داشته باشد و چه فیلتر سوخت جدید باید به این نکته توجه کنید. یک تکنسین محلی با تجربه و متخصص می تواند به شما در پیدا کردن مشکلات مربوط به سوخت شما را کمک کرده و همه چیز را درست کند.