تاریخچه موتورسیکلت

هرآنچه که در مورد تاریخچه موتورسیکلت باید بدانیم

موتور سیکلت همانند بسیاری از اختراعات دیگر به صورت تدریجی تولید شده و تکامل یافته و کسی نمی­تواند ادعا کند که مخترع آن است. نسخه های اولیه موتور‌سیکلت توسط مخترعان متعدد که بیشتر آن­ها در اروپا بودند، در قرن نوزدهم معرفی شدند.

دوچرخه‌های حرکت‌کننده با بخار

دوچرخه سیلوستر هاوارد راپر
دوچرخه سیلوستر هاوارد راپر

سیلوستر هاوارد راپر آمریکایی (1823-1896) یک دوچرخه ­پایی دو سیلندره قدرت گیرنده از بخار را در سال 1867 اختراع کرد. “دوچرخه پایی” یک شکل اولیه از دوچرخه است که در آن پدال ها به چرخ جلو متصل می‌شوند. اگر منظور از موتورسیکلت را وسیله دو چرخه­ای در نظر بگیریم که دارای موتور بخار با سوخت زغال سنگ است، اختراع راپر می تواند اولین موتور‌سیکلت دنیا باشد. راپر که ماشین بخار را نیز اختراع کرده است، در سال 1896 در حالی که در حال سفر با قایق بادبانی خود بود، کشته شد.

حدودا در همان زمان که راپر دوچرخه پایی قدرت گیرنده از موتور بخار خود را معرفی کرد، ارنست میشاو فرانسوی، یک موتور بخار را به یک دوچرخه پایی، که توسط پدر آهنگرش پییر میشاو اختراع شده بود، متصل کرد. نسخه اختراع شده توسط او توسط الکل و چرخ دنده­ای دوقلو به چرخ­های جلو نیرو میداد.

چند سال بعد، در سال 1881، یک مخترع به نام لوسیوس کوپلند از فونیکس آریزونا، یک دیگ بخار کوچک­تر که می­توانست چرخ عقب دوچرخه را با سرعت شگفت انگیز 12 مایل بر ساعت حرکت دهد، اختراع کرد. در سال 1887، کوپلند یک شرکت تولیدی را برای ساخت نخستین «موتور‌سیکلت» پایه گذاری کرد؛ هر چند که محصول تولیدی او در واقع یک سه چرخه بود.

اولین دوچرخه با موتور بنزینی

اولین دوچرخه با موتور بنزینی
اولین دوچرخه با موتور بنزینی

طی 10 سال آینده، ده ها طرح مختلف برای دوچرخه های موتوری پدیدار شد؛ اما مشخص است که کسی که برای اولین بار از یک موتور احتراق داخلی بنزینی استفاده کرد، گوتلیب دایملر آلمانی و شریکش ویلهلم مایباخ بود. وی در سال 1885 Petroleum Reitwagon را تولید کرد. این لحظه در تاریخ به صورت ثبت همزمان دو اختراع یعنی موتور بنزینی و دوچرخه‌های مدرن، در آمد.

گوتلیب دایملر از یک موتور جدید که توسط مهندس نیکولاس اوتو اختراع شده بود، استفاده کرد. اوتو نخستین موتور احتراق داخلی چهار زمانه را در سال 1876 اختراع و آن را “موتور سیکل اوتو” نامگذاری کرده بود. دایملر که یکی از کارکنان پیشین اوتو بود، به محض تکمیل موتورش آن را در یک موتورسیکلت مورد استفاده قرار داد. Reitwagon دایملر چرخ جلو قابل مانور نداشت و به جای آن متکی به یک جفت چرخ عقب، شبیه به چرخ های آموزشی، برای راست نگه داشتن دوچرخه در طول چرخش، بود.

دایملر نوآور بزرگی بوده و به آزمایش موتورهای بنزینی برای استفاده در قایق ها ادامه داد. او همچنین پیشگام در عرصه تولید خودروهای تجاری شد. شرکتی که هم نام دایملر بود در نهایت به دایملر بنز تبدیل شد. امروزه این شرکت را به نام مرسدس-بنز می­شناسیم.

توسعه مداوم

هیلدبراند و ولفمولر
هیلدبراند و ولفمولر

از اواخر دهه 1880، ده ها شرکت دیگر به تولید موتور سیکلت پرداختند. تمایل به تولید موتور سیکلت در ابتدا در آلمان و بریتانیا آغاز شده و پس از آن به سرعت به ایالات متحده آمریکا گسترش یافت.

در سال 1894، شرکت آلمانی Hildebrand & Wolfmüller اولین شرکتی بود که خط تولید دوچرخه ­های موتوری، که امروزه به نام “موتور سیکلت” شناخته می­شود، را در یک کارخانه به راه انداخت. در ایالات متحده، اولین کارخانه تولید موتورسیکلت توسط چارلز متز در ماساچوست، ساخته شد.

موتورسیکلت “هارلی دیویدسون”

موتورسیکلت هارلی دیویدسون
موتورسیکلت هارلی دیویدسون

هر گونه بحثی در مورد تاریخ موتورسیکلت­‌ها بی‌شک اشاره‌­ای به مشهورترین تولید کننده ایالات‌متحده، هارلی‌دیویدسون، خواهد داشت.

بسیاری از مخترعان قرن نوزدهم که بر روی موتور سیکلت های ابتدایی کار می کردند، اغلب به اختراعات دیگر روی آوردند. برای مثال، دایملر و راپر هر دو بر روی توسعه خودرو و وسایل نقلیه دیگر به کار خود ادامه دادند. با این حال برخی از مخترعان از جمله ویلیام هارلی و برادران دیویدسون، به طور مطلق بر روی توسعه موتور سیکلت کار می­کردند. در میان رقبای تجارت آن­ها شرکت هایی همچون Excelsior، Indian، Pierce، Merkel، Schickel و Thor بودند.

در سال 1903، ویلیام هارلی و دوستانش آرتور و والتر دیویدسون شرکت موتور هارلی‌ دیویدسون را راه اندازی کردند. دوچرخه دارای یک موتور با کیفیت بود از این رو می­توانست در مسابقات به خوبی ظاهر گردد؛ هرچند شرکت در ابتدا برای ساخت و فروش آن به عنوان یک وسیله نقلیه برنامه ریزی کرده بود. مرچانت لنگ نخستین موتورسیکلت هارلی دیویدسون را در شیکاگو به فروش رسانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا