تاریخچه خودرو

هیجان انگیز‌ترین کادیلاک‌ های تاریخ

برخی از کادیلاک‌ ها به سادگی از دیگری جذاب ترند.در این مقاله دو قسمتی به معرفی چند دستگاه از کادیلاک‌ هایی که به نظرمان جالب‌تر و جذاب‌تر از سایر محصولات این کمپانی هستند، می‌پردازیم.

کمپانی کادیلاک‌ به دنیا چیزهای جالبی را هدیه داده است؛ از جمله اولین موتور قابل اعتماد 8 سیلندر خورجینی قابل استفاده در خودروهای معمولی، و همچنین اولین موتور 16 سیلندر خورجینی ،کادیلاک‌ همچنین نخستین کمپانی اتومبیل‌سازی بود که یک استایلیست خودرو را استخدام کرد.

اتومبیل‌های کادیلاک‌ همیشه چنان جذاب طراحی شده و می‌شوند که نه تنها بین افراد عادی طرفداران بی‌شماری داشته، بلکه حتی انتخاب بسیاری از هنرپیشه‌ها و سلبریتی‌ها بوده‌اند.

کادیلاک سی‌ال
کادیلاک سی‌ال

افراد مشهوری چون کلارک گیبل، کلینت ایستوود، جین اوتری، الویس پرسلی و ماروین گی از جمله هنرپیشه‌های مطرحی هستند که انتخابشان، کادیلاک‌ بوده است. علی‌رغم جذابیت تمامی مدل‌های کادیلاک، برخی از آن‌ها از سایرین، جالب توجه ترند.

کادیلاک کادزیلا

گروه زی‌زی تاپ (ZZ Top) یک گروه سه نفره راک بوده که در سال 1969 در هوستون تگزاس شکل گرفت. این گروه به تنهایی باعث شد که یکی از اتومبیل‌های شکاری و سریع السیر قدیمی فورد از انقراض نجات یابد؛ زیرا برای کاور یکی از آلبوم‌های مطرح خود تحت عنوان الیمینیتور/ Eliminator از عکس این اتومبیل استفاده کرده بود.

 کادیلاک کادزیلا
کادیلاک کادزیلا

گیبنز (Gibbons) که خواننده و نوازنده گیتار و کیبورد این گروه بود، به خودروهای شکاری بسیار علاقه داشته، و چندین کادیلاک را نیز در خانه خود نگه‌داری می‌کرد. دومین اتومبیل مشهور در بین اتومبیل‌های وی، یک کادیلاک به نام کادزیلا/ CadZZilla بود. این خودروی سریع‌السیر در دهه 1980 توسط Boyd Coddington ساخته شد.

خطوط سقفی کادزیلا به حدی منحصر به فرد بود که بایستی برای آن یک شیشه جلو مخصوص به خود طراحی می‌شده است. همچنین بخش عقبی این خودرو نیز از شدت زیبایی، اشک را در چشمان بیننده حلقه می‌زند. موتور به کار رفته در کادزیلا یک موتور هشت سیلندر خورجینی با حجم 5.0 لیتر بوده که به سر سیلندرهای سفارشی مجهز شده است. بهتر از همه اینکه گیبنز هنوز هم به رانندگی با آن علاقه دارد.

کادیلاک الدورادو سوپرشارژ مدل 1953

جان ادوارد الکساندر یک خلبان نیروی دریایی در جنگ جهانی اول بوده که بعدها به سنت خانوادگی خود و کار در کارخانه کاغذسازی پیوست و به عنوان مدیر کارخانه مشغول به فعالیت شد.

وی با فرانک بورل، که یکی از مهندسین بخش آزمایش کارخانه کادیلاک‌ بوده و موتورهای سفارشی و قدرتمند را طراحی و تولید می‌کرد، آشنا بود. الکساندر تصمیم داشت که کادیلاکی را برای خود شخصی‌سازی کند.

کادیلاک الدورادو سوپرشارژ
کادیلاک الدورادو سوپرشارژ

از این رو این مساله را با بورل مطرح کرده و از وی خواست که کادیلاکش را به موتور سوپرشارژ، مجهز کند. وی همچنین در خواست داده بود که لوله‌های اگزوز در این خودرو کاملن مشخص بوده و به گونه‌ای از کنار درب‌ها بیرون بزند که ظاهری همچون هواپیما را به خودرو بدهد.

اتومبیل وی، الدورادو 53/ 53 Eldorado نام داشت و با موتور سوپرشارژی از خانواده جنرال موتورز کار می‌کرد. این موتور به جعبه دنده هیدراماتیک (Hydra-Matic) متصل بود.

کادیلاک الدورادو سوپرشارژ
کادیلاک الدورادو سوپرشارژ

بورل در طراحی این خودرو یک سوپاپ فرعی را به کار برده بود تا راننده بتواند صدای خودروی خود را انتخاب کند؛ اینکه آیا طنین موتور هشت سیلندر خورجینی شنیده شده و یا اتومبیل با صدای عادی خود به حرکت ادامه دهد.

لیموزین سفارشی کادیلاک مدل 1941، “دوشس”

ادوارد هشتم پادشاه بریتانیای کبیر بود. وی تخت پادشاهی خود را در سال 1936 ترک کرد تا با یک بازیگر آمریکایی اهل بالتیمور، ازدواج کند. وی پس از ترک تخت پادشاهی به یک دوک ساده ویندزور تبدیل شده و به صورت بین‌المللی وارد حرفه طراحی و مد شد.

طراحی‌های وی طرفداران بسیاری داشته و هنوز هم پس از گذشت چندین دهه، آثار آن دیده می‌شود؛ برای مثال می‌توان به نحوه بستن کراوات وی، که به نام خودش یعنی گره ویندزور معروف است، اشاره کرد.

کادیلاک لیموزین سفارشی مدل 19414
کادیلاک لیموزین سفارشی مدل 19414

آن دوران، دوران اوج قدرت کمپانی رولز رویس بود. ولی دوک ویندزور به اتومبیل‌های کادیلاک علاقه داشت و یکی از آن‌ها را می‌خواست؛ آن هم نه هر مدلی، کادیلاک مورد نظر وی یک خودروی کاملن منحصر به فرد بوده که تمامی قسمت‌های آن دست ساز بود.

همچنین وی می‌خواست که کادیلاکش در هیچ قسمتی با سایر کادیلاک‌ های موجود در دنیا شباهت نداشته باشد. این خصوصیات در تمامی بخش‌های این خودرو رعایت شده بود. از استایل مزین گرفته تا سقف نمادین آن که با ورق‌های طلا پوشانده شده بود.

کادیلاک سی‌ال

چندان منطقی به نظر نمی‌رسید که در لیست خود به یکی از کانسپت‌های شگفت انگیز کادیلاک اشاره نکنیم. کادیلاک سی‌ال/ Ciel در سال 2011 معرفی شده و در همان زمان به حدی مورد توجه عموم قرار گرفت که تا نزدیکی خط تولید پیش رفت.

سی‌ال، که به فرانسوی به معنای “آسمان” است، یک کانورتیبل کوچک چهار صندلی محسوب می‌شود. این خودرو به پیشرانه تویین توربو متشکل از موتور شش سیلندر خورجینی و سیستم هیبریدی شامل تکنولوژی باتری لیتیوم-یون، مجهز بود.

کادیلاک سی‌ال
کادیلاک سی‌ال

در آن زمان اینگونه به گوش می‌رسید که تقاضا برای کادیلاک‌ سی‌ال به اندازه‌ای نبوده است که ارزش سرمایه گذاری بر روی خودرو و انتقالش به خط تولید را داشته باشد؛ اگرچه که باور عدم پذیرش چنین خودروی لوکس و زیبایی از طرف عموم، برای ما بسیار سخت است.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا