تاریخچه خودرو

بررسی تاریخچه لوگو برندهای معتبر خودروسازی در جهان

قسمت اول

در این مطلب قصد داریم تا در دو قسمت متوالی تاریخچه تکامل لوگوی 5 برند معتبر دنیای خودروسازی را بررسی کنیم. برندهایی که در طول سالیان دراز سیر تکامل و پیشرفت را با سرعت هر چه تمام تر طی کرده و متناسب با این روند، تکامل لوگوهای آنان بارها توسط دیزاینرهای خود کمپانی مورد بازبینی قرار گرفته است.

علاوه بر تاریخچه سعی خواهیم داشت تا نکاتی هم در پیرامون نحوه شکل گیری لوگوی این برندها ذکر کرده و همچنین علت انتخاب این لوگوها برای این برندها را نیز برای شما بازگو کنیم.

BMW: پرچمدار باواریا

سیر تکاملی لوگوی BMW

BMW
BMW

بسیاری بر این عقیده هستند که علت انتخاب این طرح برای لوگو این کمپانی معروف آلمانی، الهام گرفتن از پره های هواپیماهای ملخی بود.

نقش بستن نام BMW بر روی ملخ هواپیما

BMW
BMW

هواپیماهایی که در این کمپانی در جنگ جهانی دوم و قبل از آن در این کارخانه ساخته می شد و الهام بخش لوگوی دایره ای این کمپانی بود. اما با قاطعیت باید این نظریه را رد کرد چرا که بعدها با رو شدن اسناد و مدارکی معتبر مشخص شد BMW زیر مجموعه کمپانی Rapp motor  بوده و بعد از آن که دامنه فعالیت آن گسترده شده لوگوی دایره ای شکل آن را به ارث برده است.

شرکت اولیه و خریدار مجموعه BMW

BMW
BMW

رنگ آبی و سفید آن نیز تداعی کننده پرچم اصلی باواریا است. نکته اصلی در مورد این لوگو این است که از سال 1917 تا به امروز تغییر شگرفی را تجربه نکرده است و همچنان به همان شکل و با تغییر جزنی آن هم در حد تغییر رنگ حاشیه های دایره مشکی رنگ بوده است.

آلفارومئو: ادای دین به میلان و تجلی انسان

شرکت آلفارومئو که امروزه به طراحی های بی نظر و خودروهای منحصر به فردش مشهور است در سال 1910 در شهر میلان تاسیس شد.

روند تکاملی لوگوی برند آلفارومئو

آلفارومئو
آلفارومئو

لوگوی این برند معروف که همگان آن را به هنر دست ایتالیایی ها می شناسند از دایره ای متشکل از صلیب و ماری که انسانی را می بلعد تشکیل شده است. این صلیب بر گرفته از نماد اصلی شهر میلان است، شهری که خانواده های مذهبی و سلطنتی در آن زندگی می کنند و بسیار نیز به اعتقادهای خود ایمان دارند. مار نیز علامت خانواده متمول و بزرگ ویسکونتی است که به متولد شدن انسان و قضیه آدم و حوا بر می گردد.

لوگوی امروزی  آلفارومئو

آلفارومئو
آلفارومئو

لوگوی این شرکت نیز در طول تاریخ با کمترین تغییر همراه بوده است، به جز زمانی که در اوج جنگ جهانی دوم و بحبوحه حمله متفقین به ایتالیا این شرکت مشغول ساخت ادوات سنگین نظامی بود.

لامبورگینی: شاخ به شاخ با فراری

قضیه ساخت خودروهای لامبورگینی و از طرفی کشمکش انزو فراری با فروچیو لامبورگینی را که حتما مطلع هستید، اما در مورد انتخاب این گاو باید گفت همگان بر این عقیده هستند که نزاع بین این دو ابر انسان های دنیای خودرو باعث شده است تا نشان گاو برای سر شاخ شدن با اسب فراری بر روی نشان این کمپانی نقش ببندد.

گاو خشمگین لامبورگینی

لامبورگینی
لامبورگینی

در گذشته زمینه این لوگو به رنگ قرمز بود اما برای نمایش کامل این گاو طلایی، رنگ زمینه به مشکی براق تغییر کرد. از طرفی چون نام های انتخاب شده برای مدل های معروف این کمپانی بر گرفته از گاوهای ماتادور اسپانایی است بسیاری انتخاب این لوگو را با این قضیه بی ربط نمی دانند.

هیوندای: سلطه بر مشتری و جهان

حقیقت امر این است که حلقه بیضی که در وسط آن یک حرف H لاتین قرار گرفته است چیزی بیشتر از یک حرف بوده و معنای دیگر هم برای آن تصور می شود.

نمایی دیگر از لوگوی هیوندای

هیوندای
هیوندای

با دقت و کمی خلاقیت می توان متوجه شد که علاوه بر حرف H که حرف اول این کمپانی مشهور است، دو انسان را مشاهده می کنید که با یکدیگر دست می دهند و این دو نفری کسانی نیستند جز مشتری و کمپانی هیوندا که از آغاز تحویل خودرو تا سالیان دور در خدمت مشتری بوده که دایره آن از سلطه خدمت رسانی این کمپانی به تمامی دنیا حکایت دارد.

گفتنی است در دهه های اخیر شکل این لوگو بدون تغییر بوده است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا