تاریخچه خودرو

دایملر AG: بحران اقتصادی جهانی و بازگشت (2008-2009)

در نتیجه­ بحران املاک و مستغلات در ایالات متحده آمریکا، رکود اقتصادی در سراسر جهان برقرار شد. در ابتدا تنها به بخش مالی ضربه زده و در پایان سال 2008 به یک بحران اقتصادی جهانی تبدیل شد که عمیقا بر صنعت خودروسازی در سراسر جهان مانند دایملر AG تاثیر گذاشت.

وضعیت نابسامان بازار خودرو از اواسط سال 2008 روی دایملر AG نیز تاثیرگذاشت. در اوایل سال 2009، دایملر سهام سرمایه خود را حدود 10 درصد افزایش داد و شرکت سرمایه‌گذاری PJSCکه یک شرکت سرمایه‌گذاری موجود در ابوظبی بود را به عنوان یکی از سهامداران عمده آن، به دست آورد. موقعیت مالی خوب شرکت این امکان را به آن می­داد که در آن شرایط نااطمینانی اقتصادی و بی ثباتی اقتصاد کلان، هنوز هم مبالغ هنگفتی را روی تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کند.

این کار عمدتا بر توسعه فن‌آوری‌های جدید و جایگزین راننده متمرکز بود؛ برای مثال در مدل­های F-Cell B-Class، Concept Blue Zero E-Cell Plus و S500 Plug-in Hybrid. با این پیشرفت‌ها، دایملر نقش پیشگامانه­ای را در مسیر تحرک و پویایی ایفا می­کرد.

با وجود بحران، دایملر AG همچنان به توسعه و گسترش فعالیت‌های تجاری در هر دو بخش خودرو و وسایل نقلیه تجاری با توجه به پتانسیل‌های بازار آینده و همچنین در بازار آسیا، ادامه داد. همکاری با شرکت بازرگانی صنایع خودروسازی پکن (BAIC) منجر به ایجاد یک تاسیسات خودروسازی جدید در پکن شد تا مدل­های E-Class و C-Class را برای بازار آسیا تولید کند.

از سال 2014 برای بهره‌برداری از پتانسیل رشد، به ویژه در آمریکای شمالی، مدل کلاس C که برای بازار منطقه­ای طراحی شده بود، در مرسدس بنز بین­‌المللی (MBUSI) در آلاباما تولید شد. کارخانجات علاوه بر این مدل، به ساخت مدل­های کلاس R، M و GL ادامه دادند. یکی دیگر از نقاط عطف در تولید خودرو، برنامه‌ریزی ساخت کارخانه­ای در Kecskemét (مجارستان) بود که به گونه ای برنامه‌ریزی شده بود که ساخت و ساز آن در سال 2012 تکمیل شود.

نه تنها تولید ماشین‌های مسافری بلکه تولید خودروهای تجاری نیز همچون گذشته به موفقیت­ دست یافته است. در سال 2007، پانصد هزارمین مدل مرسدس بنز Actros تولید شد. تا به آن روز، هیچ مدل کامیون سنگینی به این اندازه در اروپا ساخته نشده بود. دایملر AG در تلاش بود تا بین‌المللی کردن وسیله نقلیه تجاری را همانند بخش خودروی مسافرتی، سریع‌تر کند. برای این منظور، کارخانه‌های جدید در چارلستون، کارولینای جنوبی و سالتیلو مکزیک ساخته شد.

این امر، دایملر AG را قادر ساخت تا موقعیت رقابتی خود را در بازار آمریکای شمالی تقویت کند. تنها در کارخانه  مکزیکی، در هر سال حدود 30000 مدل Cascadia Freightliner ساخته می‌شود. این کامیون سنگین بر اساس یک پلتفرم کاملا تازه توسعه یافته، استانداردهای جدیدی را برای افزایش راندمان سوخت ایجاد می‌کند. در بازارهای رشد اقتصادی آینده نیز، با کمک معاهدات استراتژیک و سرمایه‌گذاری مشترک، به عنوان مثال همکاری با شرکت روسی تولیدکننده کامیون کاماز، گسترش شدیدتر شد.

حتی پس از 125 سال، دایملر AG با روحیه پیشتازانه و استانداردهای کیفیت عالی بنیانگذاران اصلی، پیش رفته و در صنعت خودروسازی بین‌المللی با محصولات با کیفیت بالا و تکنولوژی نوآورانه گام بر می­دارد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا