
در طی سالهای 1949 تا 1960 در صنعت خودروسازی در حال گسترش آلمان، دایملر-بنز توانست موقعیتی را که تا قبل از جنگ جهانی دوم داشت، دوباره به دست آورد. در اوایل سال 1954، این شرکت ازلحاظ گردش مالی، مرز یک بیلیون را شکسته و با این کار رکورد فروش که تا آن زمان وجود داشت را شکست.
آمار فروش بالا برای تمام اتومبیلهای مارک مرسدس بنز تبدیل به نماد معجزه اقتصادی آلمان شد.

توسعه بخش تجاری خودرو منعکسکننده نرخ رشد اقتصادی بود. تمام کامیونها مجهز به موتور دیزلی شده بودند. در طول دهه 1950، دایملر – بنز تقریباً انحصار تولید موتورهای دیزلی را دارا بود.
این شرکت برای صادرات مجبور به همکاری با توزیعکنندگان مستقل بود. آنها واردات را اداره کرده و با ریسک خود با نمایندگیهای مجاز کار میکردند.
این استراتژی تا حدی توسط ممنوعیت سرمایهگذاری مستقیم خارجی توسط شرکتهای آلمانی، تعیینشده بود که تا سال 1952 باقی ماند.
شرکت دایملر-بنز در دوره بعدازآن بهتدریج به گسترش شبکه فروش خود در اروپا ادامه داد. در سال 1955، شرکت دوباره روابط تجاری خود را با 178 توزیعکننده عمومی در سراسر جهان برقرار کرد. در طی این زمان، دایملر-بنز برای اینکه مجدداً در عرصه بینالمللی فعالیت کند، تقریباً بهطور انحصاری بر موفقیت در مسابقات اتومبیلرانی تکیه کرده که نام مرسدس-بنز را در سراسر جهان یادآوری میکرد.

همانند وسایل نقلیه تجاری، طیف محصولات گسترده شده و دامنه آن به همهچیز، از کامیونتهای سبکوزن تا کامیونهای سنگین، افزایش یافت. در همان زمان، شرکت دایملر-بنز بینالمللی کردن محصولات خود را بهپیش برد.
دولتها بهویژه در آرژانتین، برزیل و هند، سیاستهای صنعتی سازی را برای ساختن وسایل نقلیه محلی دنبال کردند. برای دستیابی به این هدف، دولتهای مذکور مجوز واردات را نهتنها در مونتاژ وسیله نقلیه در کشور بلکه در تهیه درصد زیادی از قطعات موردنیاز تولیدات، مشروط کردند.
در پی این پیشرفت، دایملر-بنز تأسیسات تولیدی را ازجمله در ایران (IDEM)، آفریقای جنوبی (UCDD)، ترکیه (اوتومارسان)، آرژانتین (مرسدس بنز آرژانتین MBA)، برزیل (مرسدس بنز برزیل SA در سائو برناردو دو کامپو) و هند (Telco)، ایجاد کرد.

این شرکت همچنین توانست گستره محصول خود را در تولید داخلی وسایل نقلیه تجاری افزایش دهد. اولین پیشرفت جدید بازار پس از جنگ، مرسدس بنز L 3250 بود که در سال 1949 در مانهایم ساخته شد. علاوه بر این، تولید اتوبوس و واگن بعدازاینکه جمهوری فدرال آلمان در سال 1949 تأسیس شد، افزایش یافت؛ این امر منجر به افزایش حملونقل عمومی محلی شد.
خودروی چندمنظوره یونیماگ که از سال 1951 توسط دایملر-بنز ساخته میشد، وضعیتی نمادین را به دست آورد. این وسیله نقلیه چندمنظوره که برای استفادههای کشاورزی طراحیشده بود، از سال 1949 توسط گبر ساخته میشد. یونیماگ پیشازاین در اوت سال 1948 به عموم معرفیشده بود. پسازاینکه شرکت دایملر-بنز تصدی شرکت گبر را بر عهده گرفت، در سال 1951 تولید یونیماگ به گاگنو منتقل شد.
تمرکز برند مرسدس بنز همواره بر روی تولید خودروهای مسافرتی، وسایل نقلیه اعیانی با تکنولوژی پیشرفته، بود. بهغیراز چند بار که خودرو مونتاژ گردید (CKD)، در دیگر موارد تولید اتومبیل در خود آلمان انجام میشد.
اتومبیلهای جدید و دستیابی به موفقیت در مسابقات وسائط موتوری، مانند Carrera Panamericana در مکزیکو و مسابقه Grand Prix، باعث شدند که مرسدس بنز به برند معروف آلمانی تبدیل گردد.

مرسدس بنز مدل 300 SL Gullwing که بهعنوان یک نمونه اولیه مسابقهای در سال 1952 معرفی شد، تبدیل به ماشین رؤیایی تمامی نسلها شده و شهرت شرکت را بهطور قابلتوجهی افزایش داد. مدلهایی مانند مرسدس 300 (آدنور مرسدس) نمادهای بازسازی و موفقیت اقتصادی صاحبان آنها بودند.
راهاندازی “مرسدس tailfin ” در سال 1959، نقطه عطفی درزمینه ایمنی خودرو بود. برای اولین بار، مفهوم نواحی فدا شونده (مچاله شونده) جلو و عقب در ارتباط با یک کوپه مسافرتی ثابت، اجرا شد.
در اواسط دهه 1950 تقاضا برای اتومبیلهای مرسدس بنز از توانایی این شرکت برای تولید فراتر رفت. برای اطمینان از افزایش موردنیاز ظرفیت، این سازنده آلمانی در سال 1958 شرکت اتو یونیون را به تصویب رساند. طرح افزایش محصولات صنایع موتوری بایرن (Bayerische Motoren Werke) در مونیخ با مقاومت سهامداران خرد در نشست سالیانه سهامداران BMW در پایان سال 1959، متوقف شد.
رشد سریع این شرکت را میتوان به ظرفیت جذب بالای بازار آلمان نسبت داد. پس از جنگ جهانی دوم، هیئتمدیره صادرات را در اولویت بالاتری نسبت به فروش داخلی قرار داد. تمرکز روزافزون بر روی بازارهای خارجی منجر به فروش خارجی بیش از یک بیلیون از این برند برای اولین بار در سال 1959 شد.
جذابترین بازار برای صادرات، آمریکا بود؛ ازاینجهت بود که دایملر-بنز شرکت آمریکای شمالی خود را در سال 1955 تأسیس کرد.

در بازار ایالاتمتحده پیشرفت غیرمنتظرهای به کمک دلال آمریکایی ماشین، ماکسیمیلیان هافمن، به دست آمد. مدل 300 SL Gullwing و 190 SL با کمک وی با موفقیت در بازار آمریکا راهاندازی شدند.