زندگی نامه هنری فورد، صنعتگر و مخترع آمریکایی

هنری فورد یک صنعتگر آمریکایی، بنیانگذار شرکت فورد موتور و حامی توسعه روش خط مونتاژ در تولید انبوه بود.
مرور سریع بر حقایق زندگی هنری فورد
- دلایل شهرت: صنعتگر آمریکایی، بنیانگذار شرکت فورد موتور.
- تولد: 30 جولای سال 1863، دیربورن میشیگان.
- والدین: ماری لیتوگوت آهرن فورد (1839-1876) و ویلیام فورد (1826-1905).
- مرگ: 7 آوریل 1947، دیربورن میشیگان.
- تحصیلات: تا کلاس ششم در مدرسه اسکات ستلمنت در دیربورن، شاگرد مغازه مکانیکی، دانشجوی رشته تجارت در دانشگاه کسب و کار برایانت و استراتن در دیترویت.
- مقالات منتشر شده: “زندگی و کار من”
- نامزد: کلارا جان برایانت (1888-1947)
- فرزند: ادسل (6 نوامبر 1893، 26 می 1943)
سالهای اولیه زندگی
هنری فورد در 30 ژوئیه سال 1863 متولد شد. مادر وی مری لیتوگوت آرن و پدر وی ویلیام فورد بودند. ویلیام (1906-1826) یک مهاجر ایرلندی بود که در Clonakilty در Cork County متولد شد و در زمان قحطی بزرگ ایرلند با دو پوند که قرض گرفته بود و مجموعهای از ابزار نجاری، فرار کرد. او در دیترویت، جایی که تعدادی از عموهایش زندگی میکردند، مستقر شد.
مادرش مری لیتوگوت آهرن (1861-1876) در حالی که تنها سه سال داشت، به همراه سه برادرش یتیم بودند؛ ماری توسط یک زن و شوهر به نام مارگارت و پاتریک ارن به فرزندگی گرفته شد. او و ویلیام در تاریخ 21 آوریل 1861 ازدواج کردند: دارایی مری 90 هکتار زمین بود که پس از ازدواج، مزرعه بزرگ آنها به 250 هکتار میرسید. هنری پس از گذشت مدت زمانی متولد شد؛ آنها یکی از مهمترین و ثروتمندترین خانوادههای دیربورن بودند.
تحصیلات
هنری شش مقطع تحصیلی خود را در دو مدرسه، یکی مدرسه Scottish Settlement و دیگری مدرسه Miller، گذراند. وی پس از فارغ التحصیلی در سال 1876، روی مزرعه پدرش شروع بهکار کرد، اما پس از برداشت محصول در سال 1878، به طور ناگهانی آنجا را ترک کرده و بدون اجازه به دیترویت رفت و در آنجا با عمهاش ربکا زندگی کرد. او در کارخانه خودروسازی میشیگان شروع بهکار کرد اما پس از شش روز اخراج شده و مجبور به بازگشت به خانه شد.
ویلیام در سال 1879 هنری را برای کارآموزی به فروشگاههای James Flower و Brothers Machine در دیترویت فرستاد. وی به مدت 9 ماه در آنجا به سر برده و سپس جهت کار به شرکت Detroit Dry Dock که در عرصه کشتیهای آهنی و فولاد اسیدی پیشگام بود، رفت. هیچ کدام از این شغلها برای وی به اندازهای که بتواند اجارهاش را پرداخت کند، درآمد نداشت، از این رو با یک جواهرساز به صورت شبانه مشغول بهکار شد. کار وی در آنجا تمیز کردن و تعمیر ساعتها بود.
هنری فورد در سال 1882 به مزرعه بازگشت. وی در آنجا با یک ماشین بخار کوچک قابل حمل یعنی موتور کشاورزی Westinghouse برای یکی از همسایهها کار میکرد. او در این کار بسیار ماهرانه عمل کرده و در طول تابستان سالهای 1883 تا 1884 توسط این شرکت استخدام شد تا موتورهای ساخته و فروخته شده در میشیگان و شمال اوهایو را بهکار انداخته و یا تعمیر کند.
ازدواج و برنامههای آینده
در دسامبر 1885، فورد با کلارا جین برایان (1950-1866) در یک شب سال نو میلادی ملاقات کرد و در 11 آوریل 1888 با وی ازدواج کرد. فورد همچنان بهکار خود در مزرعهای که پدرش به وسعت یک جریب به وی داده بود، ادامه داد؛ اما در قلب و در ذهنش به وضوح به تجارت میاندیشید. هنری فورد در زمستان 1890-1888، در دانشگاه کسب و کار برایان و استراتون در دیترویت ثبت نام کرد. وی در آنجا در زمینههایی چون خوشنویسی، حسابداری، طراحی مکانیکی و شیوههای کسب و کار مورد آموزش قرار گرفت.
در اوائل دهه 1890، فورد متوجه شد که میتواند یک کالسکه بدون اسب را تولید کند اما به اندازه کافی درباره نیروی برق اطلاعات نداشت؛ از این رو در سپتامبر سال 1891، کاری را با شرکت Edison Illuminating در دیترویت آغاز کرد. فورد پس از تولد تنها فرزندش ادلس در تاریخ 6 نوامبر 1893، به عنوان یک مهندس ارشد ارتقا یافت. در سال 1896، ادیسون نخستین کالسکه بدون اسباب خود را ساخته و آن را quadricyle نامید. او آن را به منظور تامین هزینههای کار روی یک مدل بهبود یافته که یک واگن تحویلی بود، فروخت.
در تاریخ 17 آوریل 1897، فورد برای ثبت اختراع یک کاربراتور، درخواست کرد و در 5 آگوست 1899 شرکت خودروسازی دیترویت تشکیل داده شد. ده روز پس از آن، فورد شرکت Edison Illuminating را ترک کرد و در 12 ژانویه سال 1900، شرکت خودروسازی دیترویت، این واگن را به عنوان اولین خودروی تجاری خود که توسط هنری فورد طراحی شده بود، عرضه کرد.
شرکت فورد موتور
فورد شرکت “فورد موتور” را در سال 1903 به تصویب رساند و اعلام کرد:
من ماشینی را برای عموم مرد تولید خواهم کرد.
در اکتبر 1908، او این کار را با ساخت مدل Tانجام داد. قیمت اولیه این اتومبیل 950 دلار بود که در طول 19 سال تولید آن، به 280 دلار کاهش یافت. تقریبا 15,000,000 عدد از این خودرو تنها در ایالات متحده فروخته شد. مدل T آغازگر عصر اتومبیل است. نوآوری فورد، خودرویی بود که از یک خودوری لوکس که تنها ثروتمندان قابلیت خرید آن را داشتند، به خودرویی مورد استفاده توسط مردم عادی تبدیل شده بود؛ به گونهای که این مردم عادی خود میتوانستند خودرو را نگهداری و تعمیر کنند.
اگرچه برخلاف برخی گزارشها فورد خط مونتاژ را اختراع نکرد، ولی از آن برای تحقق فرآیندهای تولید در ایالات متحده آمریکا استفاده کرد. تا سال 1914، کارخانه وی در میشیگان از تکنیکهای تولید نوآورانه استفاده کرد تا در هر 93 دقیقه یک شاسی کامل را تولید کند. این یک پیشرفت فوق العاده نسبت به زمان تولید قبلی یعنی 728 دقیقه بود. فورد با استفاده از یک خط مونتاژ دائما در حال حرکت، تقسیم کار بین کارگران و هماهنگی دقیق عملیات، سود فراوانی را در تولید و حتی در سلامتی شخصی خود کسب کرد.
در سال 1914، فورد شروع به پرداخت 5 دلار در روز به کارمندان خود کرد؛ این دستمزد تقریبا دو برابر دستمزد ارائه شده توسط سایر تولیدکنندگان بود. او روز کاری را از 9 ساعت به 8 ساعت کاهش داد تا کارخانه را به صورت سه شیفت کاری در بیاورد. در نهایت تکنیکهای تولید انبوه فورد منجر به ساخت یک مدل T در هر 24 ثانیه شد. نوآوریهای فورد، او را به یک فرد مشهور بینالمللی تبدیل کرد. در 27 ماه مه سال 1927، تولید مدل Ford T به پایان رسید.
میراث و مرگ
فورد یک تاجر زیرک بود. در سال 1919 او از شیکاگو تریبون به خاطر تهمتی که در یکی از مقالههای آن به وی زده بودند، شکایت کرد. در این مقاله فورد را “آنارشیست” و “ایده آلیست نادان” نامیده بودند. او بارها زندگینامه خود را نوشت که اولین آن در سال 1922 بود. وی همچنین تامین مخارج بازسازی یک شهر روستایی با نام Greenfield Village که عمدتا به قصد توریستپذیری و معرفی زندگی و کار وی بود را عهدهدار شد.
فورد همچنان به نوآوریهای خود ادامه داد. در سال 1932، هنری فورد آخرین پیروزی مهندسی خود را معرفی کرد: “en block” یا یک قطعه موتور V-8؛ و در 13 ژانویه سال 1942، یک خودروی با بدنه پلاستیکی با 30 درصد وزن کمتر از اتومبیلهای فلزی را به ثبت رساند.
مدل مقرون بهصرفه T جامعه آمریکا را به شدت تغییر داد؛ همچنان که بیشتر آمریکاییها صاحب اتومبیل شدند، الگوهای شهری تغییر یافتند. ایالات متحده آمریکا شاهد رشد حومهها، ایجاد یک سیستم بزرگراه ملی و جمعیتی بود که در هر زمان امکان رفتن به هر جایی را داشتند. فورد بسیاری از این تغییرات را در طول عمر خود شاهد بوده است.
هنری فورد در چند سال آخر زندگی خود کم فعالیتتر شده و در نهایت در 7 آوریل 1947 در خانه خود در دیربورن جان سپرد.
مباحثه
متاسفانه شواهد فراوانی وجود دارد که فورد یک انسان متعصب بوده و نوشتههایش شامل چندین اظهارنظر در مورد برتری سفیدپوستان است. Quartz مقالهای را به چاپ رسانیده است که در آن بیان میدارد که اگرچه او کارمندان سیاه پوستی نیز استخدام کرده و به آنها حقوقی برابر با سفیدپوستان میداد، اما وی نگران این بود که او و دیگران کارمندانش تحت تاثیر شیاطین پنهان در موسیقی جاز قرار گیرند و از این رو پیشنهاد میکرد که کارمندان سفید پوستش زمانی را به رقص محلی آمریکایی بگذرانند.