
دومین بحران نفتی در اواخر دهه 1970، بحثهای محيط زيستی و پيشرفت رقباي جديد آسيايي، شرايط اصلی را براي توسعه بيشتر اين شرکت تغيير داد. به طور کلی با کاهش کارآیی، بخش تجاری خودرو به منطقه خطر رسید. فرصت های فروش برای اتومبیل های با کیفیت بالای مرسدس بنز نیز ارزیابی های محتاطانه را جذب خود کرد.

مطابق با ابتکار ادزارد روتر، مدیر مالی و سپس رئیس هیئت مدیره شرکت دایملر-بنز، این شرکت نیاز داشت تا با افزایش سهام شرکت، از نوسانات سیکل در بخش موتور خودرو مستقل گردد. دسترسی به فن آوری های کلیدی و بخش های رشد مانند الکترونیک، حمل و نقل هوایی و خدمات به عنوان پیش شرطی برای حفاظت از قدرت کسب درآمد شرکت در بلند مدت بود.

از طریق استفاده چندجانبه از تکنولوژی های مختلف، صلاحیتهای هسته شرکت قابل افزایش بوده و اثرات کار توام حاصل میگشت. سهم 50 درصدی MAN در MTU ، بیشتر سهم در گروه دورنیر (1985) همراه با AEG (1985) و MBB (1989) به عهده گرفته شد. این مالکیت ها برای بازسازی یک گروه تکنولوژی یکپارچه مورد نیاز بودند.
در چهارچوب ساختار جدید شرکت دایملر-بنز ، مرسدس بنز AG در 29 ژوئن 1989 تاسیس شده و پروفسور ورنر نایفر رئیس هیئت مدیره شد. در آن زمان شرکت دایملر بنز به عنوان یک شرکت مدیریتی فعالیت میکرد که تحت نظر آن شرکت های AEG AG، مرسدس بنز AG و شرکت سهامی هوافضای آلمان (DASA) کار میکردند. در سال 1990 شرکت چهارم تحت عنوان دایملر بنز اینترسرویس AG (debis) نیز به آنها پیوست. در سال 1993دایملر-بنز آ گ در بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) ثبت شد.

در آوریل 1993 بخش وسایل نقلیه تجاری به شرکت دیترویت دیزل (DDC) در ایالات متحده آمریکا ملحق شد. هدف این بود که موتور دیزلی را برای کامیون ها و اتوبوس های سنگین توسعه داده، تولید کرده و بفروشند. در سال 2000 این همکاری منجر به تأسیس شرکت آمریکایی سازنده موتور، دیترویت دیزل، گردید.
با وجودی که در آن زمان اهداف با روندهای اقتصادی و علمی هماهنگ بود، اما تنوع بخشیدن به محصولات نتایج امیدوار کنندهای را در بر نداشت. در نتیجه، گروه تکنولوژی یکپارچه، با شروع در سال 1995 بازسازی گردید.