نگاهی به تاریخچه پورشه کاین و پورشه پانامرا

اگر چه کمپانی پورشه که بیش از 85 سال قدمت دارد، همچنان به اصول طراحی مدل معروف خود یعنی 911 پایبند است و حتی مدلهایی نظیر باکستر و کایمن و … را با نیز با همین اسلوب راهی بازار میکند اما، در سال 2002 و 2010 از خودروهایی با طراحی و شمایلی متفاوت پردهبرداری کرد که در ادامه به معرفی نسلهای مختلف آنان میپردازیم.
کاین
این خودرو در کلاس خودروهای لوکس و البته در سگمنت شاسیبلندهای سایز متوسط بازار قرار دارد و فروش آن پس از معرفی در نمایشگاه خودرو پاریس در سال 2002 برای مردم اروپا و یک سال بعد برای مردم آمریکای شمالی، با اندکی تفاوت آغاز شد. پلتفرم این خودرو از بدو تولد تا به امروز با فولکس واگن توارگ که همان PL71 است یکسان بوده و حتی با آئودی Q7 نیز اشتراکاتی دارد که هر سه به علاوه بیامو X5و مرسدس بنز GLE از رقیبان سرسخت در این کلاس به شمار میآیند. نسل اول این قورباغه 5 درب با کد 9PA که آن را 955 نیز مینامند، همراه با 4 نوع پیشرانه و دو نوع گیربکس عرضه شد که پیشرانه 8 سیلندر توربو آن با توانایی تولید 521 اسب بخار، کاین را به یکی از سریعترین شاسی بلندهای بازار تبدیل کرده بود.
تولید نسل اول 8 سال ادامه داشت و در بهار سال 2010، نسل دوم این خودرو با کد 92A راهی بازار شاسی بلندها شد. در نسل دوم، کاین چهرهای زیباتر و حتی در نسخه 2015 ظاهری به مراتب اسپرتتر به خود گرفت که باعث شد در سال اول عرضه کاین به بازار، پورشه فروشی بیش از 250 هزار نسخه از این خودرو را ثبت کند که برای یک شاسی بلند لوکس و گرانقیمت، این عدد بینظیر است. سومین نسل این شاسی بلند گران قیمت و البته سریع، سال 2018 وارد بازار شد که در حال حاضر به همراه لامبورگینی اوروس یکی از سریع ترین SUVهای تاریخ محسوب میشود.
این خودرو هم اکنون در گونههایی با پسوندهای S، GTS، Turbo، Turbo S و هیبرید در لاین آپ پورشه در کشورهای آلمان و اسلواکی ساخته میشود. مدل کوپه این SUV نیز به تازگی برای رقابت با بیامو X6 و مرسدس بنز GLE کوپه معرفی شده است.
پانامرا
بعد از چشیدن طعم موفقیت پورشه با کاین، این کمپانی تصمیم به ساخت سدانی فستبک و یا گرن توریسمو گرفت که سرانجام در سال 2010 به همراه نسل دوم کاین، از اولین نسل این خودرو در شانگهای چین رونمایی کرد.
در این سال سگمنت F بازار خودرو در جهان شاهد خودرویی چهار درب با پشتی خمیده به همراه پیشرانه 8 سیلندر توربو و کلاچ دوبل PDK بود که موجب شد توجه و البته تحسین اغلب نشریات خودرویی و کانونهای نظرسنجی برترین خودروی سال در کشورهای بریتانیا، آمریکا و آلمان را به خود معطوف کند. پانامرا با چهرهای گوژپشت و صندلیهایی جدا از هم در ردیف عقب و البته کنسولی پر از دکمه و آپشنهای دلفریب، توانسته در 10 سال حضور خود فروشی بیش از 211 هزار دستگاه را تجربه کند.
رقبای پانامرا که نسخه فیس لیفت آن در سال 2013 معرفی شد را میتوان مرسدس بنز CLS، بیامو 6 Gran torismo، آئودی A7 و به تازگی AMG GT63S چهار درب را معرفی کرد که در حال حاضر نسخه توربو پلاگین پانامرا از تمامی این خودروها به غیر از AMG GTسریعتر بوده و به اذعان کارشناسان مجله ،Car & Drive زیباترین طراحی داخلی را در اختیار دارد.
لازم به ذکر است؛ در سال 2012 شاهد مدلی به نام اسپرت توریسمو نیز بودیم که شمایلی نزدیک به خودروهای استیشن واگن دارد. ضمنا باید خاطر نشان کرد سنت شکنان پورشه در 12 سال اخیر سودی بیش از 21 درصد را نصیب این کمپانی کردهاند که یقینن مالکان قطری و البته فولکس واگن نیز از این موضوع خشنود هستند!
2 دیدگاه