سرگذشت دایملر-بنز بین جنگهای جهانی (1920-1933)

پایان جنگ جهانی اول چالش های بزرگی را برای صنعت خودروسازی آلمان به ارمغان آورد. در سالهای 1914 تا 1919، توسعه چندانی در زمینه محصولات غیرنظامی صورت نگرفته بود. از لحاظ اقتصادی، سقوط ارز، تعداد روزافزون شرکتهای خودروسازی جدید که پیش از این در بخش تسلیحاتی فعالیت کرده بودند و از دست رفتن بازارهای مهم خارجی، بر روی این صنعت اثرات منفی بر جای گذاشت.

این مشکلات، به علاوه نفوذ تولید کنندگان خارجی مانند شرکت فورد موتور به بازار داخلی آلمان، که پس از پیمان صلح ورسای صورت گرفت، منجر به یک بحران شدید ساختاری در صنعت خودروسازی آلمان شد.
گرچه فروش کارخانههای Sindelfingen و Marienfelde بارها مورد توجه قرار گرفت، ولی شرکت دایملر-موتورن-گیزلشفت تصمیم به فروش نگرفته و در عوض تنوع محصولاتش را در سال 1922 برنامه ریزی کرد.
در سال 1923 یک شرکت تابعه در مارینفیلد شروع به تولید دوچرخه تحت نام تجاری مرسدس کرد. اتفاق مشابهی نیز برای تولید ماشین های ماشین چاپ رخ داد، با این حال، این تولیدات در مقیاس زیاد صورت نگرفت.

سرمایهگذاری های سود آور
شرکت های اتومبیل سازی نیز همانند سایر صنایع تلاش می کردند تا کارخانجات بزرگتری را به منظور دستیابی به منافع اقتصادی بیشتر، ایجاد کنند.
پس از وارد شدن به یک سرمایهگذاری مشترک با هدف اصلاح تولید که بانک آلمانی (Deutsche Bank) نقش اصلی را در آن ایفا میکرد، دو شرکت دایملر-موتوژن-گیزلشفت و بنز-سای در نهایت در سال 1926 تحت عنوان شرکت دایملر-بنز آ.گ. با یکدیگر ادغام شدند. دفتر این شرکت در برلین و مرکز کار اجرایی آن در اشتوتگارت بود.
مشکلات اولیه تحت رهبری ویلهلم کیسل برطرف شده و این شرکت با محدود کردن تعداد مدلها و معرفی یک سیستم تولید انعطاف پذیر، به ویژه در کارخانه های بزرگ در شهرهای مانهایم و سیندلفینگن تثبیت شد. این امر همچنین باعث شد تا با موفقیت بر بحران اقتصادی جهان که در سال 1929 رخ داد، غلبه کند.
در سال 1928، این سازنده آلمانی تنها چهار مدل اصلی در بخشهای اتومبیلهای با اندازه متوسط و خودروهای لوکس داشت.
در این میان، خودروی ورزشی سوپر شارژی در ورژن های مختلف S، SS و SSK، مدل ویترینی برند مرسدس بنز بود که نه تنها موفقیت مسابقات اتومبیلرانی را به دست آورد، بلکه باعث بهبود رکورد صادرات شرکت نیز شد.
خودروی مرسدس بنز مسابقه ای SSKL ( با شماره شروع 18) از سال 1931.

علاوه بر این در طی بحران اقتصادی جهانی، خودروساز آلمانی اشتوتگارت توانست 170 مدل مرسدس را به مدلهای خود اضافه کند. در بخش خودروهای تجاری، دایملر-بنز اولین کمپرسور 6 سیلندره دیزلی را در سال 1927 معرفی کرد. اِل.او. 2000 که توسط دایملر بنز در آغاز دهه 1930 توسعه یافت بزرگترین موفقیت را در بیزینس کامیون برای این شرکت به ارمغان آورد.