معرفی موتورسیکلتهای تریل دهه نود میلادی در ایران

در این مطلب هدف ما این است که با مشخصات ستارههای قدیمی موتورسیکلتهای تریل بیشتر آشنا شویم و صرفاً بحث برنده و بازنده مطرح نخواهد بود. سعی داریم برای علاقهمندان به این کلاس و این رشته اطلاعات مفیدی را بیان کنیم، که هم برای خوانندگان این مطلب جذاب باشد و هم برای مراجعهکنندگان به این بازار مثمر ثمر باشد، با معرفی مختصر این چهار موتورسیکلتهای تریل همراه ما باشید.
موتورسیکلت تریل CRM
هر کمپانی بزرگی، هر چند سالی که فعالیت داشته باشد یک محصول موفقی دارد که پس از گذر سالها نیز فراموش نشده و همچنان در قلب عشاق خود جای دارد. اولین نسل CRM در سال 1973 ساخته شد؛ اما در دهه نود میلادی اوج واردات این موتورسیکلتهای تریل به کشورمان بود.
CRM ها در رنگهای صورتی، سفید، قرمز، مشکی، آبی و هفت رنگ به کشورمان وارد شدند که عوام به مدلهای آن، لقبهایی چون روغن بغل، روغن تنه و انجین طلایی دادند. روغن تنه نسبت به روغن بغل در میان مردم محبوبتر است، چون 6 دنده بودند و در عین نرمی بسیار پر شتاب و پرقدرت نشان میدادند.
در حالی که مدلهای معروف موتورسیکلتهای تریل به انجین طلایی سرعتی بوده و البته قیمت گرانتری هم داشتند. هم چنین باید اشاره کنیم جدای از مدلهای AR، RK، RP و … این موتورسیکلت دوستداشتنی در حجمهای 75، 125 و 250 سیسی به بازار عرضه شدند، که نسخه آخری در بازار ایران به وفور یافت میشود. گفتنی است مدل 250 آن توانایی تولید 40 اسب بخار قدرت را دارد و از ترمزهای دیسکی و کمکهای تلسکوپی قابل تنظیم بهره میبرد که در بازار مدل 1996 آن در حدود 15 میلیون تومان فی میخورد.
موتور سیکلت تریل WR

این موتورسیکلتهای تریل از به یادماندنیترین یادگارهای یاماها در ایران است. پیشرانهای دو زمانه به همراه ظاهری جوان پسند و قابلیتهای آفرود بالا، WR را به یکی از موفقترین کراسهای دهه نودی ایران تبدیل کرد.
WR از حوالی سال 1980 برای اولین بار به بازار عرضه شد که مدل 200 آن در دهه نود به صورت عمده به ایران وارد شد. چه مدلهای قدیمیتر و چه مدلهای جدیدتر که با عنوان DT شناخته میشوند، همگی فوقالعاده بوده و حتی اینقدر محبوب است که یاماها، ما ایرانیها را به عشق WR میشناسد.
پر بیراه نیست که با قاطعیت بگوییم کم استهلاک ترین و کم هزینهترین موتورسیکلت کراس در دهه نود است. قطعات یدکی آن در همهجا پیدا میشود و قیمت آن مناسب است، البته اگر توانستید آن را خراب کنید!
فنربندی و سیستم تعلیق آن در نوع خود بهترین است و حتی نمونههای دهه نود آن در حال حاضر با قطعات فابریک و با همان کارایی اولیه در دسترس هستند. مدل 450 آن که عروس WR در ایران محسوب میشود و به تعداد انگشتشماری وارد شده است، میتواند به مدد پیشرانه چهار زمانه خود 45 اسب بخار قدرت تولید کند. گفتنی است این مدل مشهور یاماها در مدلهای بین 1990 تا 1994 به شرط سالم بودن تا 15 میلیون تومان هم معامله میشوند.
موتورسیکلتهای تریل KMX: به صرفهترین دهه نودی

KMX ساخته کمپانی پرآوازه کاوازاکی است که از 1986 تا سال 2003 ساخته شده و در ایران به کاوازاکی رؤیایی معروف است. این موتورسیکلتهای تریل در دو حجم 125 و 200 ساخته شده بود که مدل 125 سیسی آن به ایران وارد شد.
رادیاتور آبخنک، سیستم تعلیق تک فنر UNITRACK به همراه سوپاپ قدرت KIPS از نقاط متمایز کننده KMX با سایر کراسهای همرده خود بود. کمی باورش سخت است، اما میتوان با این کراس به سرعت 140 کیلومتر بر ساعت رسید، بدون آنکه راننده لرزش یا عدم تعادلی حس کند.
KMX از سایر هم گروهیهای خود در این مطلب زودتر وارد ایران شد، اما واردات آن تداوم داشت و گل سرسبد آن در اوایل دهه نود میلادی وارد بازار موتورسیکلت ایران شد. این موتورسیکلتهای تریل زمانی آرزوی هر جوان ایرانی بود و آنان که صاحب این رؤیا بودند به انتخاب خود افتخار میکردند.
شاسی بلند همراه با رنگ معروف سبز روشن آن باعث شده بود تا در فیلمهای سینمایی ایران هم بدرخشد. ورود این موتورسیکلت به ایران در برهه زمانی تصویب قوانین جدید انتظامی بود، به همین خاطر اکثر KMX ها در ایران بدون پلاک هستند، همچنین گفتنی است این موتورسیکلت در حال حاضر قیمتی بین 5 تا 7.5 میلیون تومان دارد.
موتورسیکلتهای تریلRMX: قهرمان

این موتورسیکلتهای تریل از سال 1989 تا به امروز ساخته میشود و نکته جالب در مورد آن، این است که به علت بازده فوقالعاده پیشرانه و عملکرد آن در مسابقات جهانی، به ندرت کمپانی سوزوکی دست به تغییرات عمده در این موتورسیکلت میزند.
جوانان دهه شصتی، سوزوکی را با نام RMX میشناسند. موتورسیکلتی که بهزعم مالکان آن قادر است از دیوار صاف هم بالا رود. صدای اگزوز آن بسیار شنیدنی است و تواناییهای فنی آن خارقالعاده و جالب است. نقطه ضعف آن این هست که اغلب پس از فشارهای زیاد، اصطلاحاً شاتون زده و باید تعمیر اساسی شود، اما همین که صدای اگزوز آن به گوش شما برسد تمام کاستیهای آن را فراموش میکنید.
مدلهای وارد شده به ایران 250 سیسی هستند و 112 کیلوگرم وزن دارند، پیشرانه آنها 43 اسب بخار قدرت دارد و با قیمتی بین 10 تا 83 میلیون تومان معامله میشود.