موتور کراس

بررسی دنیای موتورسیکلت‌های نظامی از آغاز تا‌کنون

حقیقتن دنیای موتورسیکلت‌های نظامی بسیار بزرگ و در عین حال فراموش شده است و تاکنون کسی به نقش بزرگ آن‌ها در تغییر سرنوشت نبردها نپرداخته است. سرنوشتی که با به خرج دادن نبوغ دانشمندان هر کشوری ممکن بود تا سال‌ها به صورت کاملن خوب یا بد برای مردم آن کشور تغییر کند. موتورسیکلت‌های نظامی حتی قبل از جنگ جهانی اول نیز حضور پر‌رنگی در جنگ‌های ایالتی آمریکا داشتند و حتی بعد از آن، در جنگ جهانی اول و به خصوص جنگ جهانی دوم که عصر پر‌رنگ وسایل نقلیه نظامی بود، به کمک پیاده نظام خود می‌شتافتند. در این مطلب قصد داریم جنگ و خون را ‌روی این وسیله نقلیه دوچرخ از گذشته تا امروز بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

اولین حضور جدی

دکترین نظامی در تعریف جنگ جهانی اول معتقدند که استراتژی‌های این جنگ بر این مبنا بود که جنگی ساکن و درون جبهه هر کشوری با پرتاب هر نوع مهماتی به سمت یکدیگر پیش رود تا سرانجام طرف مقابل نابود شود و بتوان مکان مورد تصرف آن را تسخیر کرد. در این میان ابتکار متفقین استفاده از موتورسیکلت بود، به نحوی که در میان زرادخانه آمریکا 80 هزار موتورسیکلت ایندین و بیش از 20 هزار موتورسیکلت هارلی دیده می‌شد. این موتورسیکلت‌ها خط مقدم نیروهای پیاده نظام را به خطوط سواره‌ای آتش‌زا تبدیل می‌کردند و می‌توانستند ارتشی قدرتمند همچون ژرمن‌ها را به آتش و خون بکشند. البته باید گفته شود که در جنگ جهانی دوم موتورسیکلت‌های BMW به بلای جان متفقین تبدیل شد و برترین وسیله نظامی دنیا لقب گرفت. بعدها کمپانی هارلی با کپی کردن دو شاخه و شفت اصلی توانست تا حدی از این پیروزی چشمگیر نازی‌ها بکاهد.

دومین کاربرد اصلی موتورسیکلت‌های نظامی در جنگ‌های جهانی اول و دوم، انتقال پیام‌های محرمانه بود. در جنگ جهانی اول که وسایل ارتباطی پیشرفته‌ای وجود نداشت و در جنگ جهانی بعدی نیز به علت شنود دشمن، متحدین ترجیح می‌دادند که پیغام‌های خود را حضوری و توسط وسیله‌ای چابک در اختیار افسرانشان قرار دهند.

نقش موتورسیکلت در جنگ تحمیلی

موتورسیکلت‌هایی که در 8 سال جنگ تحمیلی علیه رژیم بعث توسط کشورمان و رزمنده‌های استفاده می‌شد، عمدتن از نوع هوندا و سوزوکی 125 و 150 سی‌سی بودند. چه نمونه‌های کلاس شهری و چه مدل‌های کراس آن‌ها هیچ گونه تغییراتی بر‌خلاف موتورهای جنگ جهانی برای شرکت در کارزار جنگ به خود نمی‌دیدند و همگی از نوع فابریک بودند. موتورسیکلت‌های کراس هوندا حقیقتن نقش بسیار مهم و پر‌رنگی در جنگ هشت ساله ما علیه رژیم صدام داشتند. به علت صعب العبور بودن مناطق مرزی بین ایران و عراق در جنوب کشورمان و جولان دادن ادوات نظامی سنگین عراقی‌ها، بهترین استراتژی استفاده از وسایل نقلیه سبک مانند موتورسیکلت بود که در تعداد زیاد و با اسلحه‌های دوش پرتاب به سمت دشمن حمله کنند و به سرعت به سنگر خودی بازگردند که این استراتژی موفقیت آمیز هم بود.

وضعیت امروزه موتورسیکلت‌ها در دنیای ادوات نظامی

موتورسیکلت‌های نظامی

از کشور خودمان که آغاز کنیم باید گفته شود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین ارتش در تعداد وسیعی مجهز به ناوگان موتورسیکلت‌های کراس هستند. این موتورسیکلت‌های نظامی با فناوری کاملن بروزی در ایران مونتاژ شده و اغلب حجمی بالغ بر 250 سی‌سی دارند و بعضن نمونه‌های مجهز شده به تیربارهای سبک 7.62 میلی متری در آن‌ها دیده می‌شود. در خارج از ایران نیز باید گفت موتورهای کراس نظامی یکی از اصلی‌ترین وسایل نقلیه نیروهای تفنگداران ایالات متحده آمریکا به شمار می‌رود که در عملیات طوفان صحرا بسیار موثر بودند و همچنین در افغانستان نقش بسیار پر‌رنگی را ایفا می‌کنند. نمونه‌های تغییر یافته، مجهز به مسلسل‌های کاتلینگ شده‌اند و با محفظه‌ها و باک سوختی که دارند می‌توانند تا مدت‌ها بدون هیچ کمکی همراه با راکب خود درون مناطق جنگی سیر کنند. جالب آنکه به تازگی نیروهای ناتو سفارش ساخت تخصصی موتورسیکلت‌های بدون صدا و مختص جنگی را به کمپانی‌های مشهور موتورسیکلت سازی در دنیا داده است و پیش بینی می‌شود دنیای موتورسیکلت‌های نظامی در آینده‌ای نه چندان دور تغییرات اساسی را به خود ببیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا