نیکد

بررسی یکی از گران ترین موتورسیکلت های نیکد بازار ایران کاوازاکی Z1000

همانطور که حتما مطلع هستید سالهاست که در کشورمان عبور و مرور موتورسیکلت هایی با حجم فراتر از 250 سی سی با توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی و مصوبات شورای امنیت ملی کاملا غیر قانونی بوده و تخطی از آن مجازات سنگینی را در پی دارد.

اما چندی است موتورسواران با تجربه و به نام شهرها و البته معتمد، پلاک هایی تحت عنوان، پلاک های فدراسیون دریافت می کنند، که با این پلاک ها می توان در اکثر نقاط کشور با موتورسیکلت های اصطلاحا سنگین خود نمایی کرد.

با این پیش گفتار قصد داریم تا یکی از زیباترین و گران قیمت ترین موتورسیکلت های بازار ایران که تعدادش هم کمتر از انگشتان دو دست است را بررسی کنیم.

کاوازاکی Z1000: موتورسیکلتی نیکد و خیابانی یا کروزر و مسافرتی؟

Z1000 کاوازاکی
Z1000 کاوازاکی

این موتورسیکلت با آنکه در رسته موتورهای نیکد و یا خیابانی قرار دارد، اما به لحاظ جثه عظیم و همچنین حجم 1000 سی سی آن در عرف ما ایرانی ها موتورسنگین قلمداد می شود و حتی می توان آن را جزو موتورسیکلت های کروزر هم محسوب کرد. برای اولین بار حدودا 5 سال پیش بود که اولین نمونه های Z1000 وارد کشور شدند که آن موقع قیمت این چنینی را هم به خود نمی دیدند.

هم اکنون نیز مدل های کم کارکرد Z1000 که ساخته سالهای 2012 تا 2014 هستند را می توان با قیمتی در محدود 340 تا 360 میلیون تومان خریداری کرد، اما نمونه های صفر و خشک آن که به تازگی به کشور وارد شدند قیمتی بالاتر از 400 میلیون تومان را به خود می بینند.

حال اگر این موتورسیکلت به تجهیزاتی همچون اگزوز قهرمانی، بدنه فیبرکربنی و … هم اضافه کنیم قیمت بسیار افزایش پیدا می کند.

مشخصات فنی این موتورسیکلت

پیشرانه Z1000 کاوازاکی


از قیمت بسیار زیاد Z1000 کاوازاکی که بگذریم باید به پیشرانه 4 سیلندر خطی به حجم دقیق 1043 سی سی آن اشاره کنیم که دارای دو میل سوپاپ 16 سوپاپه است.  در ساخت متعلقات این پیشرانه بارها تغییرات اساسی اعمال شده است و حتی  سیستم Intake و تراتل های اگزوز نیز مورد بازنگری قرار گرفته تا حتی در دورهای پایین نیز  تمامی 142 اسب بخار ناقابل در اختیار راننده باشد.

گفتنی است این پیشرانه 111 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که در دور موتور 7.300 RPM تمامی آن در اختیار راننده قرار می گیرد. با اصلاحات صورت گرفته لرزش میل لنگ در این موتورسیکلت بسیار کم رنگ شده و صدای غرش اگزوز آن در هر دور موتوری شنیدنی است. دو دیسک قطور 310 میلی متری با چهار پیستون در جلو و کالیپرهای مونوبلوک و یک دیسک 250 میلی متری تک پیستون در عقب وظیفه ترمزگیری این غول کاوازاکی را بر عهده دارند.

Z1000 کاوازاکی
Z1000 کاوازاکی

گیربکس Z1000 کاوازاکی

در کنار این پیشرانه 6 سرعته بسیار سریع به همراه کلاچ چند صفحه ای مرطوب قرار دارد که در کسری از ثانیه، فرمان راکب نسبت به تغییر سرعت را انجام خواهند داد. مخزن سوخت آن در حدود 20 لیتر حجم دارد و طبق اعلامی کمپانی کاوازاکی در هر یکصد کیلومتر در حدود 5 لیتر بنزین می سوزاند که البته برای پیشرانه چهارسیلندر خطی و جثه 221 کیلوگرمی اقتصادی به نظر می رسد.

کیفیت سواری


در مورد هندلینگ و چسبندگی باید گفت با رینگ های 17 اینچی و لاستیک های پهن راننده و موتور کاملا به زمین میخ کوب هستند. در مقایسه با موتورسیکلت های خیابانی چون سوزوکی GSX و هوندا CB باید گفت با آنکه Z1000 حجم پیشرانه کمتری دارد، اما سواری آن لذت بخش تر بوده و در دراز مدت راننده را به هیچ عنوان خسته نمی کند.

ظاهر موتورسیکلت Z1000 کاوازاکی

در مورد ظاهر آن نیز چیزی جز ستایش آن نمی توان گفت. خروجی های برجسته اگزوز در نمای اولیه بسیار جذاب به نظر می رسد و حالت آئرودینامیک آن بسیار گیرا است. ضمن آن که با ترکیب رنگ سبز و سفید، سبز و مشکلی و حتی مشکی کامل نیز در حال حاضر قابل خریداری است.

امتیاز مجموع: 0]
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن