بررسی دو موتورسیکلت شکاری کبیر KM200 و احسان 150 EH

در این مطلب قصد داریم بررسی دو موتورسیکلت شکاری کبیر KM200 و احسان 150 EH را بررسی کنیم و موتورسیکلتهای برتر بازار ایران در کلاس موسوم به شکاری را مورد بحث قرار دهیم. موتورسیکلتهای مورد بحث در بازار ایران به نوعی همان موتورهای شهری و معمولی هستند اما تغییر ظاهر و افزایش قدرت به بازار عرضه میشوند تا نیازهای داخلی مبنی بر ورود موتورهای کروز و آفرودی تأمین میشود.
به عبارت دیگر این موتورسیکلتها قابلیت مسافرت و همچنین طی کردن مسیرهای آفرودی را دارند و برای این کار به شکل تخصصی توسعه یافتهاند. محصولات انتخابی ما از دو کمپانی بزرگ کبیرسیکلت و نیروموتور که سابقه طولانی در ساخت و مونتاژ انواع موتورسیکلت در ایران را دارند انتخاب شدهاند. مدلهای کبیر KM200 و احسان 150 EH مهمانهای این رقابت هستند.
موتورسیکلت شکاری کبیر KM200
در کلاس موتورسیکلتهای شکاری این مدل از کمپانی کبیر یکی از بهترین انتخابها است. از لحاظ ظاهری هیچ کمبودی نسبت به رقبا ندارد و مانند سایر موتورهای شکاری کمک فنرهای جلو، ترمزها و پیشرانه آن برای انجام مسافرتهای طولانی و حتی مسیرهای آفرودی بهبود یافتهاند.
پیشرانه این موتورسیکلت توانایی تولید 12 اسب بخار را دارد و میتواند 10.5 نیوتن متر گشتاور خروجی داشته باشد. این پیشرانه با توجه به وزن 104 کیلوگرمی این موتورسیکلت عملکرد قابل قبولی دارد و میتواند KM200 را به نهایت سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برساند. ترمزهای جلو از نوع دیسکی و در عقب از نوع کاسهای هستند و در عمل کارایی مناسبی را ارائه میدهند، هر چند که اگر چرخ عقب نیز مجهز به ترمز دیسکی بود یقیناً KM200 در ترمزهای ناگهانی عملکرد بهتری داشت.
در مورد نقطه ضعف آن نیز باید گفت در برابر رقیب خود یعنی احسان 150 شکاری با 50 سی سی حجم بیشتر تقریباً قدرت یکسانی را در اختیار راننده قرار میدهد که در نتیجه مصرف سوخت و استهلاک بیشتری را برای این موتور در پی دارد.
در مورد قیمت نیز گفتنی است نمونههای صفر کیلومتر این موتورسیکلت قیمتی در حدود 3.8 میلیون دارند و میتوان مدلهای پایین و کارکرده آن را نیز با قیمت 3.2 نیز خریداری کرد. در بحث اسهتلاک نیز گفتنی است قطعات یدکی آن در بازار به خوبی یافت میشود و قیمت مناسبی هم دارند.

موتورسیکلت شکاری احسان 150
در نگاه اول به این موتورسیکلت متوجه میشوید محصول نیرو محرکه به شکل تخصصیتری برای مسافرتهای آفرودی توسعه یافته است. لاستیکهای احسان کیفیت بهتری دارند و رول بارهای روی کاسه چراغ جلو و همچنین قسمت ترکبند با ابعاد بزرگتر، نسبت به KM200 کارایی بهتری دارند.
پیشرانه موتورسیکلت شکاری احسان 150
پیشرانه احسان با 50 سی سی حجم کمتر نسبت به KM، توانایی تولید 12 اسب بخار و همچنین گشتاور 9.8 نیوتن متر را دارد که این گشتاور کمتر در شتابهای ناگهانی خود را نمایان میکند. سرعت نهایی این موتورسیکلت نیز 96 کیلومتر بر ساعت است و از ترمزهای دیسکی در جلو و در عقب از نوع کاسهای بهره میبرد.
مقایسه تجهیزات موتورسیکلت شکاری کبیر KM200 و احسان 150 EH
استارتر هر دو موتورسیکلت کبیر KM200 و احسان 150 EH برقی است و تمام نشانگرهای روی کنسول آن نیز مانند محصول کبیر آنالوگ است. در مقام مقایسه با KM200 باید گفت این موتورسیکلت با مصرف سوخت ترکیبی شهر و جاده در حدود 2.8 لیتر نسبت به KM200 که مصرف سوختی 3 لیتری دارد، عملکرد بهتری را از خود نشان میدهد. قیمت این موتورسیکلت نیز در حدود 4 میلیون تومان است که در برابر KM تفاوت چندانی ندارد.
اما نکتهای که در پایان باید به آن اشاره کرد این است که هر دو موتورسیکلت از پیشرانههای کاربراتوری بهره میبرند که هم موجب آلودگی هوا میشوند و هم اینکه ممکن است در سال آینده با توقف تولید مواجه شوند.
نکات مهم هنگام خرید موتورسیکلت شکاری Great KM200 and Ehsan 150 EH
همچنین باید اذعان داشت اگر قصد خرید این نوع موتورسیکلتها را دارید در وهله اول باید توجه داشته باشید که این کلاس از موتورسیکلتها همان موتورهای شهری هستند و نباید از آنها انتظار موتورسیکلتهای کروزر یا کراس را داشته باشید.
چرا که کیفیت نامناسب زین و همچنین فنربندی این گونه موتورهای تولید داخل به شما اجازه سواری بسیار نرم و یا تواناییهای شگفت آور در مسیرهای صعب العبور را نمیدهد. اما برای چالشهای کوچک بیرون شهری بسیار مناسب به نظر میرسند.