موتورسیکلتموتورسیکلت خیابانی

بررسی موتورسیکلت یاماها YAMAHA XSR125

نکات برجسته موتورسیکلت یاماها XSR125

  • کوچکترین و ارزانترین موتورسیکلت خیابانی و مدل یکپارچه سازی شده با سیستم عامل یاماها
  • موتور تک سیلندر برای گشتاور بیشتر در تمام دور موتور VVA
  • اعتماد به نفس عالی، مدلی الهام بخش و سرگرم کننده، برای سوار شدن است

موتورسیکلت یاماها XSR125 در یک نگاه

  • قدرت: 15 اسب بخار
  • ارتفاع صندلی: متوسط (32.1 اینچ / 815 میلی متر)
  • وزن: کم (309 پوند / 140 کیلوگرم)

XSR 125 یاماها چیست

موتورسواری یکپارچه در سال های اخیر رونق گرفته است. تقریباً تمام تولیدکنندگان اصلی اروپایی و ژاپنی در مقابل این شرکت موتور سازی ادای احترام می کنند. از مدل به ظاهر نامحدود Bonneville Triumph گرفته تا Z900RS کاوازاکی، اگر در بازار به دنبال خرید یک موتورسیکلت هستید گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. اما اگر یک جوان باشید این گزینه ها برایتان بسیار کمتر می شود.

یاماها این موضوع را بررسی کرده و XSR125 را معرفی کرده است. مدل جدید برای سال 2021، بسیاری از زیربناهای خود را با YZF-R125 Sportbike و MT-125 از مدل های اولیه شرکت مشترک کرده است. در نتیجه این مدل با بدنه ای صاف و مینیمال از جذابیت دهه 70 با آپشن های عالی اشاره به RD250 دارد.

کوچکترین و ارزانترین مدل در خانواده یاماها

مدل شکاف به عنوان کوچکترین و ارزانترین مدل در خانواده یاماها، به مدل های متوسط XSR700 و XSR900 می پیوندد. خود بر اساس موتورهای  محبوب MT-07 و MT-09 ساخته شده اند. اگرچه بسیار کوچکتر است و قدرت کمتری نسبت به هم خانواده های خود دارد. اما این مدل جدید 125 معرفی یک موتورسواری با کیفیت و درخشان است. این مدل رفت و آمد مناسب و مطلوبی را برای یک سوارکار باتجربه در خارج از شهر ایجاد می کند.

وزن این موتورسیکلت فقط 140 کیلوگرم (2 کیلوگرم کمتر از MT-125) و مجهز به میله های گسترده و ابعاد مناسب موتورسیکلت است. این مزایا باعث می شود یک موتورسوار کوتاه قد تر کمتر بترسد. جادار احساس می شود و این به لطف وجود گنجاندن عملکرد متغیر سوپاپ (VVA) در موتور Euro5 است.

سواری با کیفیت و ترمز یاماها  XSR125

چنگال های غیر قابل تنظیم 37 میلی متری و شوک عقب یاماها XSR125 چیزی عالی نیستند. اما محکم و مورد اعتماد هستند. پس از ترمزگیری 130 میلی متر به جلو حرکت می کند و سپس ترمز محکمی وارد می کند. اینگونه هنگام برخورد با گودال آب و چاله ها با خیال راحت می توان ترمز گرفت. صندلی نیمکت غلتکی که هم سبک است و هم راحتی را فراهم کند، ترمز گرفتن آرامش بیشتری دارد. شوک عقب همان واحد KYB است که در R125 یافت می شود.

در مسیرهای داخل شهر، این موتور سیکلت می تواند به حداقل سرعت در ورودی اتوبان ها برای تغییر جهت سریع برسد. همچنین می تواند در ازدحام های احتمالی، ترافیک ها، تبدیل دوربرگردان های کوچک، پارکینگ های خالی و پلیس راه ها سریعا به دور سرعت کمتر برسد. ای کاش موتور سیکلت های بزرگتر نیز می توانستند به زیر 40 مایل در ساعت برسند. این امر بیشتر به کمک اهرم کلاچ قابل تنظیم است.

هنگامی که کلاچ را در جاده بالا می آورید، عملکرد شگفت انگیزی دارد. با شاسی مشتق شده از R125 که همزمان با فنرهای چسبناک کار می کند، موقعیت های پایداری را فراهم می کند. مثلا برای چند مایل در ساعت که در حالت بالاتر کلاچ می تواند تغییر کند. شما برای راندن می توانید به صورت مستقیم یا در حالت خمیده قرار بگیرید و به حالت های مورد علاقه خود خم شوید. تنها ناحیه شاسی است که موتور سیکلت ها در آن متفاوت هستند. زیر فریم که XSR برای ایجاد ظاهر کلاسیک و بالشتک نسبتاً بزرگ خود معطوف شده است.

با استفاده از لاستیک های پرطرفدار 17in IRC TrailWinner D211، لاستیک های پر حجم و 17in IRC TrailWinner D211 برای الهام بخشیدن به زوایای بزرگ تر، بدون ایجاد خطا در زمین تحت تأثیر قرار می گیرند. برای هر دو گروه از سوارکاران مبتدی و با تجربه مناسب است.

فیزیک موتورسیکلت

اگرچه تفریح و سرگرمی نیز در زیرمجموعه موتورسواری است، اما آنچه مورد استقبال قرار می گیرد اندازه فیزیکی موتور سیکلت است. ممکن است فقط 140 کیلوگرم وزن این مدل باشد، اما میله ها گسترده و مخزن آن پهن است. این موارد احساس خوبی در شما نسبت به سوار شدن روی موتور سیکلت بزرگتر را بدون هیچ گونه الوار اضافی القا می کند. همچنین میله های مناسبی برای گیره ها وجود دارد که رانندگی را برای سوارکاران قد بلندتر آسان می کند و آینه ها بسیار عالی هستند.

این ها در مورد راندن موتور در تمام طول روز است. اما به رغم بزرگ بودن این موتور سیکلت، به دلیل تنگ تر بودن فضای بین پاها و ارتفاع صندلی 815 میلی متری، برای موتورسواری کوتاه مدت و حتی برای تازه کارها نیز راحت است. همانطور که گفته شد، خود یاماها MT-125 یک سوپاپ 5 میلی متری پایین تر ارائه می دهد. XSR با وجود تمام نکات خوبش، در تنظیم ترمز کمی ضعیف عمل می کند. در جلو و عقب مجهز به ABS، یک ترمز مهر و موم شده محکم است. همچنان قسمت عقب را قفل می کند که می تواند تازه کاران را مجذوب خود کند. هنگامی که تعداد انگشت شماری ترمز را اعمال می کنید، سیستم جلو از شکاف های جاده عبور خواهد کرد.

همچنین هیچ گونه بازخورد واقعی از سواری وجود ندارد. زیرا فاقد هرگونه نیش گاز اولیه است و گاهی اوقات هنگام کم شدن سرعت زیاد به ترمز عقب احتیاج دارد. در هر حال این آخرین و بهترین موتور سیکلت دنیا نیست. یک سوارکار مبتدی احتمالاً متوجه مشکلات ریز آن نخواهد شد. اما وقتی بقیه موتورهایی که سوار می شود خیلی خوب باشند، این ایرادات ریز مورد توجه قرار می گیرد.

موتور یاماها  XSR125

یاماها XSR125 توسط یک موتور سیلندر خنک کننده و مایع خنک کننده تولید می شود و قدرت 14.8 اسب بخار قدرت دارد. همان توده مورد استفاده برای تأمین انرژی R125 و MT-125، اکنون کاملاً Euro5 است و مجهز به عملکرد سوپاپ متغیر (VVA)  است. این اساساً به معنای تغییر زمان سوپاپ ورودی در 7400 دور در دقیقه است. تعویض از یک بالابر کم، به یک بادامک بالابر بیشتر از طریق یک شیر برقی، با هدف تولید یکنواخت تر قدرت در سراسر محدوده دور و شتاب سریع تر.

در حالی که مقایسه شتاب این مدل با سایر مدل ها دشوار است، موتور XSR در مقایسه با برخی از رقبای خود، قدرت کشش نسبتاً بیشتری را در دور موتور ارائه می دهد. قرار نیست دنده دستان شما را پاره کند و باید از آن استفاده کنید تا بیشترین بهره را ببرید. اما به شما این امکان را می دهد که با یک دنده بالاتر در سطح شهر سواری کنید و سبقت را می توانید با یک شکاف مناسب مدیریت کنید.

تغییراتی در موتور برای سال 2021 ایجاد شده است تا به آن کمک کند تا مدیریت دقیق تری در تولید گازهای گلخانه ای داشته باشد. این مدل شامل ECU اصلاح شده، زنجیر بادامک، کت آب و موارد دیگر است. صدا خفه کن برای مدت زمان بیشتری برای XSR نیز تغییر شکل داده است. با این حال بعید است بسیاری از دارندگان آن را به صورت استاندارد ترک کنند.

از فناوری اتصال دریچه گاز کاملاً واضح است که دوچرخه به خوبی سوخت می گیرد. قدرت قابل توجه برای خط قرمز در هر چرخ دنده دارد. با استفاده از بهترین موتور این مدل می توانید آن را در سربالایی با سرعت 80 مایل در ساعت برانید. به مدت یک روز آن را کنار بگذارید و پس از یک روز از abuse استفاده کرده، MPG موجود در آن هنوز 104.8 را نشان می دهد. از نظر تئوری، این به معنای برد 253.6 مایل است. خیلی متاثر کننده است.

قابلیت اطمینان و کیفیت ساخت

به عنوان یک مدل جدید، دشوار است که در مورد قابلیت اطمینان صحبت کنیم. با این حال، اگر اشتباهی در ساخت آن برود، یاماها 24 ماه ضمانت قطعات و کار ارائه می دهد و دارای یک شبکه فروشنده قوی در انگلیس است. این مدل بسیار خوب جمع شده است. هیچ شکاف پانلی وجود ندارد. با جزئیات زیبایی مانند یک آرم XSR در مرکز چراغ جلو LED گرد که خود توسط براکت های فلزی ساخته شده از آلومینیوم برتر خودنمایی می کند.

این یک موتور سیکلت است که به عقب نگاه می کند و به شما می توانید به آن افتخار کنید. نه اینکه صرفاً یک مدل ارزان قیمت باشد. اگر من خوش ذوق باشم، محفظه های چاق جلوی قاب می توانند کمی نرم تر ادغام شوند. یا می تواند گفت پوشش پلاستیکی مخزن کمی شل و ول است. اگرچه بسیاری از اجزای موتور سیکلت XSR از مدل  ورزشی YZF-R125 و MT-125 الهام گرفته است.

اگر از مدل جدید 125 مورد استفاده می کنید، مطمئن شوید که علائم خرابی ندارد. بسیاری از XSR ها توسط موتورسواران جدید منهدم می شوند، بنابراین احتمال خرابی آن وجود دارد. اکنون یک بررسی دقیق می تواند از بروز هرگونه خطای احتمالی در سواری جلوگیری کند.

ارزش یاماها XSR125 در مقابل رقبا

یاماها XSR125 4450 پوند قیمت دارد که آن را مقابل مدل 4299 پوندی هوندا CB125R و 4499 پوندی Husqvarna Svartpilen 125 قرار می دهد. هر دو عملکرد مشابهی را ارائه می دهند، اما هیچ یک از آنها نمی توانند با ظاهری معتبر یکپارچه با XSR مطابقت داشته باشند. با شکستن این قیمت، XSR با پرداخت 49 پوند در ماه طی سه سال PCP با سپرده اولیه 1134 پوند در دسترس است.

این اصلاً بد نیست، اما این ودیعه می تواند مدل 125 مورد استفاده کامل شما را بخرد و پولی را که برای پرداخت هزینه های جاری پرداخت می کنید برای شما باقی می گذارد. در نهایت به آنچه شما از مدل 125 می خواهید و مدت زمان نگه داشتن آن بر می گردد. این فقط برای موتور سیکلت های استفاده شده و مارک های برتر نیستند. که خریداران احتمالی باید آنها را نیز در نظر بگیرند.

به لطف موتورهای خنک کننده هوا و ظاهر الهام گرفته از موتور سیکلت های بریتانیا، بسته های مختلف انگلیس و چینی تجربه یکپارچه سازی با سیستم عامل مقرون به صرفه تر و مسلماً معتبرتر را ارائه می دهند. گرانترین موتور ها با قیمت 3495 پوند عرضه می شوند. اما در این صورت مشخصات کمتری دریافت خواهید کرد و 4 اسب بخار قدرت کمتری خواهید داشت. که در دنیا موتور سیکلت های کوچک بسیار زیاد است.

تجهیزات یاماها XSR125

اجازه ندهید ظاهر یکپارچه سازی با سیستم عامل شما را فریب دهد. XSR125 یک موتور سیکلت کاملاً مدرن است. در جلو یک صفحه نمایش LCD مدور واحد وجود دارد که تمام اطلاعات ضروری شما را در خود جای داده است. در بین میله ها و پشت چراغ هد قرار گرفته. گاهی اوقات خواندن جزئیات کوچکتر مانند MPG زنده و سفر سنج در حین حرکت دشوار است. به این معنی است که موتور سواری باعث بی توجهی شما می شود.

جزئیات بزرگتر مانند سرعت، دور و دنده شما واضح است. همانطور که یک نماد VVA نشان داده می شود، که در 7400 دور در دقیقه ظاهر می شود تا از عملکرد سیستم مطلع شوید. با حرکت به جلو از، یک چراغ جلو LED پیدا می کنید که با آرم داخلی XSR کامل است. چراغ عقب نیز LED است. دسترسی و کار با تابلوی مینیمالیستی آسان است. اگرچه تنظیم فاصله روی اهرم های لمسی خوب خواهد بود.

با داشتن مدل 125، حالت های فانتزی برای بازی وجود ندارد. اما شما ABS را در هر دو طرف دریافت می کنید که در صورت ضربه زدن به اهرم می تواند در جلو مزاحم باشد و در عقب وجود نداشته باشد. 125 های مدرن مجهز به کنترل کشش هستند. علاوه بر این، یاماها به شما طیف وسیعی از لوازم جانبی را برای از بین بردن XSR خود و همچنین به شکل بسته های دو گزینه ای می فروشد. به صورت Racer Pack و Street Pack ساخته می شوند، قیمت آنها 441.40 و 346.95 پوند است. هنگام خرید جدید، می توانند در قرارداد معامله مالی شما بنویسند.

این موتور شامل لنت های مخزن، روکش های آلومینیومی و پشت مرتب می باشد. گزینه Street شامل صفحه کوچکتر پرواز، محافظ موتور، روکش های بغل، روکش های رادیاتور و براکت پلاک بهبود یافته است. همه موارد اضافی را نیز می توان جداگانه خریداری کرد.

مشخصات فنی موتورسیکلت یاماها XSR125

اندازه موتور

124 سی سی

نوع موتور

مایع خنک، SOHC، تک سیلندر، چهار زمانه

نوع قاب

الماس

ظرفیت سوخت

11 لیتر

ارتفاع صندلی

815 میلی متر

وزن دوچرخه

140 کیلوگرم

سیستم تعلیق جلو

چنگال تلسکوپی 37 میلی متر USD، غیرقابل تنظیم است

سیستم تعلیق عقب

شوک منفرد، غیرقابل تنظیم

ترمز جلو

دیسک تک دیسک 267 میلی متری، کولیس دو پیستون، ABS

ترمز عقب

دیسک 220 میلی متری تک، کولیس یک پیستون، ABS

اندازه لاستیک جلو

110/70 17 17

اندازه لاستیک عقب

140/70 17 17

Mpg، هزینه ها و بیمه

مصرف متوسط ​​سوخت

مالیات جاده ای سالانه

21 پوند

هزینه خدمات سالانه

قیمت جدید

قیمت دست دوم

گروه بیمه

مدت ضمانت

منبع: موتورنیوز – دن ساترلند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا