موتورسیکلت خیابانی

نگاهی اصولی به آب بندی موتورسیکلت هوندا 125 cc و طرح آن

موتورسیکلت هوندا 125 و طرح آن جزو کاربردی‌ترین و پر تعدادترین موتورسیکلت در ایران هستند. شاید شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که به تازگی موتورسیکلتی را خریداری نموده‌اید و می‌خواهید آن را به خوبی آب بندی کنید و دوست دارد خودتان بتوانید به صورت صحیح و اصولی اقدام به سرویس و نگهداری و حتی برطرف سازی عیب موتورسیکلت خود نمایید.

آب بندی موتورسیکلت هوندا 125 cc
آب بندی موتورسیکلت هوندا 125 cc

در این مطلب سعی کرده‌ایم تا نکات مهم و روش‌های اصولی اثبات شده توسط علم و تجربه را برای شما عزیزان جمع آوری کنیم، تا به بهترین نحو ممکن موتورسیکلت 125 سی سی خود را آب بندی کنید و ضمن افزایش عمر پیشرانه و قطعات آن، از انجام هزینه‌های بیهوده نیز صرفه نظر کنید.

بعد از طی مسافت 600 کیلومتر حتما به نمایندگی یا تعمیرکار جهت آچارکشی مراجعه نمایید.

آچارکشی
آچارکشی

چرا آب بندی و هدف از انجام آن

صنایع اتومبیل سازی و ساخت موتورسیکلت در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و اروپا قبل از فروش محصول، ابتدا مراحل آب بندی را به نحو صحیح انجام و سپس کالا را به دست مشتری می‌رسانند. رویه‌ای که متأسفانه به هیچ عنوان در کشور ما در هیچ یک از کارخانه‌های صنایع موتوری انجام نشده و مشتری نیز اغلب از نحوه انجام آن بی اطلاع است.

قطعات پیشرانه با ظرافت و نهایت دقت، با دستگاه‌هایی نظیر فیلر، کولیس و … کنار هم مونتاژ می‌شوند؛ اما به دلیل اصطکاک‌هایی که بین این اجزا وجود دارد و در اثر کارکرد و انجام عمل سایشی به صورت کاملاً صحیح در جای خود قرار می‌گیرند که در اصطلاح به این عمل آب بندی می گویند.

ولی انجام این پروسه که منجر به سالم ماندن قطعات و افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود به مدت زمانی نیاز دارد که در صورت وارد آمدن هر گونه فشار کاری بر آنها، ممکن است عمل سایش به درستی انجام نپذیرد و منجر به ایجاد ترک یا شکستگی قطعاتی اصلی پیشرانه مانند شاتون، پیستون، واشر سرسیلندر و … شود.

نحوه استارت اولیه

زمانی که برای اولین بار پیشرانه با هندل روشن می‌شود، لازم است در حدود 1 دقیقه پیشرانه به صورت درجا کار کند تا کلیه قطعات به بهترین شکل روغن کاری شوند.

در مرحله بعدی با افزایش میزان سوخت، توصیه می‌شود دور موتور پیشرانه را از 1000 به 2500RPM برسانید تا با افزایش فشار روغن، ذرات بسیار ریزی که در لحظه اول استارت پیشرانه بر اثر سایش از اجزای پیشرانه جدا شده‌اند در سطح روغن به حرکت درآیند.

بعد از انجام این فرایند پیشرانه را تا 3 دقیقه به صورت روشن به حال خود رها کنید و سپس بعد از گذشت این مدت می‌توانید از موتورسیکلت خود سواری بگیرید.

روغن موتور

به دلیل و جود تحریم‌ها و افزایش بی سابقه هزینه‌ها در ساخت موتورسیکلت، سازنده ایرانی سعی می‌کند تا به هر نحوی که ممکن است از هزینه‌های تمام شده موتورسیکلت بکاهد که در نتیجه حتی کوچک‌ترین صرفه جویی هم برای هر دستگاه، اگر آن را در مقیاس تولید چندین هزار دستگاه موتورسیکلت محاسبه کنید منجر با کاهش هزینه شگفت آوری می شود.

از این رو بارها مشاهده شده است که روغن اولیه موتورسیکلت یکی از بدترین نوع روغن موجود در بازار است که ویسکوزیته مناسبی ندارد و بسیار رقیق است و با هر منطقی که به این مسئله نگاه کنید این امر قابل توجیه نیست؛ زیرا به قول اهل فن روغن موتور مایه جان موتورسیکلت است و باید از بهترین نوع تهیه شود.

توصیه ما این است که تنها مسافتی بین 50 تا 100 کیلومتر با دور موتور پایین با روغن اولیه حرکت کنید و سپس بعد از تعویض روغن موتور، دور پیشرانه را بالا برده و حتی می‌توانید سرنشین دیگری را هم به ترک خود اضافه کنید.

قبل از آب بندی حتما برای تنظیم باد چرخها به آپاراتی مراجعه کنید تا از فشار به پیشرانه و افزایش مصرف سوخت جلوگیری شود.

تنظیم باد
تنظیم باد

چند نکته

  • آب بندی موتورسیکلت‌های هوندا و طرح آن اغلب در مسافت 0 تا 300 کیلومتر انجام می‌شود و با توجه به فنّاوری که در ساخت پیشرانه به کار رفته است ممکن است این رقم تا 600 کیلومتر نیز افزایش پیدا کند.
  • در این مرحله و اغلب بعد از 300 کیلومتر هر گونه عیب و ایراد احتمالی در قطعات پیشرانه و عدم آب بندی صحیح به خوبی خود را نشان می‌دهد و گفته می‌شود که بعد از طی 1200 کیلومتر نیز در صورت آشکار نشدن عیبی، سلامت پیشرانه تضمین شده است و راننده قادر است تا از حداکثر توان موتورسیکلت استفاده کند.
  • قبل از طی مسافت زیادی توصیه می‌گردد به هیچ عنوان با دنده مرده حرکت نکنید و یا به پیشرانه با افزایش سرنشین و یا بالا بردن دور موتور فشار وارد نکنید. هم چنین بهتر است در یک سرعت ثابت مسافت طولانی را طی نکنید و در صورت احساس افزایش بیش از اندازه دمای پیشرانه، سریعاً موتورسیکلت را متوقف کرده و به آن اجازه دهید تا دمای آن به حالت عادی برگردد.
  • شایان ذکر است دمای پیشرانه نباید از حد مشخصی که منجر به سرخ شدن ابتدای لوله اگزوز و گرم شدن پاهای راننده شود بالاتر برود.
  • در زمان آب بندی تا 300 کیلومتر اول به ازای هر یک لیتر روغن به میزان 20 تا 40 سی سی اضافه در درون پیشرانه روغن موتور بریزید. این میزان اضافه برای این منظور می‌باشد که میزان غلظت روغن به دلیل جذب ذرات کاهش پیدا کرده و از روان کنندگی کمتری برخوردار خواهد شد و در نتیجه با افزایش روغن میزان غلظت آن یکسان باقی خواهد ماند.
  • در صورت روشن نشدن پیشرانه موتورسیکلت با دو یا سه بار هندل زدن متوالی، از هندل زدن‌های بیش از اندازه به جد خودداری نموده و عامل روشن نشدن پیشرانه را در موارد دیگر مانند نرسیدن برق یا اتمام سوخت بررسی کنید.
  • ضمناً حتماً سعی کنید در زمان هندل زدن‌های اولیه، هیچ‌گاه بعد از پایین آوردن هندل آن را رها نکنید تا خود به جای اولیه‌اش بازگردد و حتماً پای خود را با فشار کم بر روی آن نگاه دارید تا از برگشتن هندل با سرعت زیاد بر جای خود جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا