بررسی دو مدل از پرقدرتترین ساخته های مرسدس بنز در سالیان دور

در این مطلب قصد بررسی سوپراسپرت های ماندگار و البته قدرتمند کارخانه دایملر و مرسدس بنز را خواهیم داشت. در ابتدا برای شما از C111 خواهیم گفت که بیش از 60 سال پیش توانایی دستیابی به سرعت 300 کیلومتر را داشت.
از طرفی برای شما از اسطوره مرسدس بنز یعنی CLK GTR خواهیم گفت و همچنین به پرواز این خودرو در مسابقات لمانز همراه با رانندگی مارک وبر اشاره می کنیم.با Motoroil همراه باشید.
در انتهای دهه 60 و اوایل دهه 70 میلادی، مرسدس بنز یکی از بهترین کانسپت های جهان را معرفی کرد که موجب شد تغییرات اساسی در ثبت رکوردهای مختلف در پیستهای گوناگون صورت بگیرد.

موش آزمایشگاهی قدرتمند
این خودرو برای آزمایش فناوری های جدید موتوری از جمله موتورهای وانکل، موتورهای دیزل، و توربو شارژر مورد استفاده قرار گرفت و به عبارت دیگر از پلت فرم C111 به عنوان بستر آزمایشی این خودرو استفاده شد.
از دیگر ویژگیهای آزمایشی این خودرو میتوان به اتصال چندگانه سیستم تعلیق عقب، درهای گالوینگ، کابین لوکس به همراه چرم و تهویه مطبوع نیز اشاره کرد.
از اولین نسخه این خودرو با بدنه کاملاً از جنس فایبرگلاس و پیشرانهای به شکل وانکل به همراه سه روتور با پاشش سوخت مستقیم در سال 1969 در برلین پرده برداری به عمل آمد.
C111 سال بعد به عنوان خودرویی قدرتمندتر که این بار در زیر کاپوت خود 4 روتور را میدید به اهالی دنیای خودرو معرفی شد و نمایندگان مرسدس بنز اذعان داشتند که این خودرو قادر است به مرز 300 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

پس از این دو مدل، C111 با پیشرانههای دیزلی این بار آزمایش شد که موفق شد 8 رکورد مربوط به خودروهای دیزلی آن زمان که در زمره سرعت و مدت زمان طی کردن چند پیست بود را جابجا کند.
10 سال بعد پیست ناردو ایتالیا شاهد نمایندهای از اشتوتگارت بود که میتوانست به مدد پیشرانه 8 سیلندر خود که توانایی تولید 400 اسب بخار را داشت به سرعت بیش از 322 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند در حالی که مصرف سوخت آن تنها 16 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده بود.
لازم به ذکر است که این موش آزمایشگاهی که 6 پیشرانه مختلف بر روی آن تست شد، در آخرین مدل خود توانست به سرعت 404 کیلومتر بر ساعت برسد.
CLK GTR
نقل است از مهندسان برجسته AMG که کار تیونینگ و آماده کردن CLK و تبدیل آن به GTR تنها 4 ماه زمان برده است.
اما در همین مدت زمان کوتاه تکنسین AMG در قلب این خودروی منحصر به فرد یک پیشرانه 12 سیلندر به حجم 6.9 لیتر کار گذاشتند که میتواند 604 اسب بخار را تولید و این الماس را در 3.8 ثانیه به مرز 100 کیلومتر در ساعت برساند.

این خودرو در اصل برای مسابقات لمانز در سال 1996 طراحی و ساخته شد که یک سال بعد به دلیل علاقه وافر ثروتمندان و عاشقان دنیای خودرو، 26 دستگاه از نمونه رام شده خیابانی آن وارد بازار شد.
پرواز واقعی با مرسدس بنز
مارک وبر در سال 1997 در مسابقات لمانز با این خودرو پرواز عجیبی را تجربه کرد که هنوز هم از آن حادثه به عنوان تلخترین و بزرگترین اتفاق تاریخ مسابقات لمانز یاد میشود و CLK GTR ثابت کرد که حتی با این پیشرانه 12 سیلندر قادر به پرواز کردن هم است!
یک دستگاه از این خودرو که نهایت سرعت آن به 330 کیلومتر میرسد، در سال 2002 با قیمتی بالغ بر 2.3 میلیون دلار در حراجی سایت eBay به فروش رسید.

البته گفتنی است شاید حداقل 10 سال دیگر لازم باشد تا این اعجوبه AMG تبدیل به یک خودرو کلاسیک و ماندگار در تاریخ ثبت شود؛ اما تواناییها و عملکرد این خودرو و البته تولید آن در تعداد محدود باعث شده تا امروزه قیمت آن به بیش از 4 میلیون دلار برسد.
1 دیدگاه