کلاسیک

آشنایی بیشتر با اتوبوس‌ کلاسیک مرسدس بنز O305

در این مطلب به سراغ ستاره درخشان اشتوتگارتی در رده سنگین وزن‌ها یعنی اتوبوس‌ O305 رفته‌ایم. برندی که در سبد محصولات آن علاوه‌بر تمامی سگمنت‌های خودرویی، در تولید کامیون و اتومبیل‌های تجاری نیز پیشگام این صنعت است. تولید کامیون‌های تجاری مرسدس بنز خصوصاً تولید خودروهای مسافربری از دیرباز و حتی در زمان جنگ جهانی نیز تا به امروز ادامه دارد که خبر از سرمایه گذاری عظیم و نگاه ویژه این ستاره آلمانی در این حوزه می‌دهد.

کوتاه از تاریخچه تولید اتوبوس مرسدس بنز

با پایان یافتن جنگ اول جهانی و ویرانی‌های به جا مانده از آن، نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل بسیار بیشتر مشهود گردید. شرکت دایملر بنز نیز که از پیشگامان این صنعت بود سریعاً خود را از زیر خاکسترهای به جا مانده از کارخانه‌هایش رها کرد و اولین محصول خود را که نمونه O4500 بود عرضه نمود.

اتوبوسی که به صورت دماغه دار بوده و از طرح کابین پشت موتور استفاده کرده بود. بعدها نمونه O5000 نیز طراحی شد. این دو اتوبوس‌ به ترتیب می‌توانستند به سرعت‌های 62 و 65 کیلومتر در ساعت دست یابند که در نمونه O5000 با تغییر در ضرایب دنده‌ها دست یابی به سرعت 75 کیلومتر در ساعت نیز میسر می‌شد. از این دو محصول به تعداد 649 دستگاه در سال‌های 1948 تا 1950 تولید شد و بقیه نیز به صورت شاسی به تعداد 770 عدد به دست مشتریان رسید.

اتوبوس O4500
اتوبوس O4500

اما آغاز فرمانروایی مدل O305 در جهان

بعد از مدل افسانه‌ای O302 مدل O305 به بازار آمد. مدل جدید که در سال 1969 وارد رقابت با سایر اتوبوس‌ های موفق شهری همچون ولوو، داف و … شده بود کار مهمتری چون تکرار موفق مدل قبلی را بر عهده داشت.

مدل جدیدتر به روز رسانی‌هایی چون تغییر سیستم کمک فنرها، افزایش قدرت پیشرانه، بازبینی سیستم برق اتوبوس و …. را به خود می‌دید و مرسدس بنز آن را با شاسی یکپارچه و جدیدترین تکنولوژی روز دنیا تولید می‌کرد.

O305 محبوب

با آنکه همگان مدل O303 را جایگزین مدل قبلی می‌دانند اما O305 از لحاظ محبوبیت توانست دوباره این ستاره اشتوتگارتی را به اوج برساند. O303 در سال 1974 به بازار وارد شد، درست 5 سال بعد از تولید اتوبوس O305 که به صورت تخصصی برای جابجایی‌های شهری توسعه یافته بود.

اتوبوس
اتوبوس

O303 با آنکه برای کاربری بیرون شهری ساخته شده بود اما شرکت‌های حمل و نقل از آن استقبال خوبی نداشتند چرا که ظاهری شبیه به O302 داشت و از طرفی محبوبیت و همچنین استهلاک بسیار کم O302 این اجازه را به مالکان نمی‌داد که از آن دل بکنند و سراغ مدل جدیدتر بروند اما O305 که به صورت تخصصی برای حمل و نقل درون شهری تدارک دیده شده بود دوباره توانست ستاره مرسدس بنز را در رده خودروهای تجاری درخشان کند.

طراحی O305

طراحی ظاهری آن با گوشه‌های گرد خداحافظی کرده بود و با مدل‌های گاز مایع و CNG به بازار قابل عرضه بودند. از طرفی مشتری می‌توانست این اتوبوس را به شکل دو طبقه برای شهرهای پر رفت و آمد یا به شکل واگنی برای شهرهای خلوت‌تر سفارش دهد که به نوعی می‌توان اولین اتوبوس دو طبقه تولید انبوه مرسدس را هم به O305 لقب داد.

پیشرانه اتوبوس O305

پیشرانه مورد استفاده در این اتوبوس 11.2 متری OM407 نام داشت که با یک گیربکس سه سرعته کاملاً اتوماتیک سازگاری پیدا کرده بود. شهرت استفاده از این اتوبوس در کلان شهرهای دنیا به حدی رسیده بود که اغلب با چندین واگن و حتی استفاده از نمونه جدیدتر که از پیشرانه هایبرید در کنار دیزل بهره می‌برد در کشورهایی چون هنگ کنگ، استرالیا، زلاندنو، آلمان، چند شهر ایالات متحده و …. به صورت فراوان دیده می‌شد.

اتوبوس
اتوبوس

همچنین لندن نیز که اتوبوس‌ های دوطبقه قرمز رنگ آن در همه جای دنیا معروف است برای فرودگاه لوتن از O305 با چند واگن استفاده می‌کرد. O305 در رده اتوبوس‌های درون شهری انقلاب بزرگی به پا کرد که توانست به فروشی حتی بیشتر از O302 دست پیدا کند اما آنچه که همچنان در کشورهای مختلف به چشم می‌خورد فعالیت گسترده O302 است که به علت محبوبیت و ارزان بودن همچنان در کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا