کلاسیک

معرفی دو مدل از بهترین خودروهای کلاسیک مرسدس بنز در دنیا

نگاهی کوتاه به سوپراسپرت های کلاسیک مرسدس بنز

در این مطلب قصد داریم دو خودروی معروف و کلاسیک کمپانی مرسدس بنز را برای شما معرفی کنیم. کمی از تاریخچه این دو خودرو و نحوه طراحی آنها برای شما بگوییم تا بیشتر به تاریخ غنی و شهرت این دو خودروی کلاسیک مرسدس بنز در تمام دنیا پی ببرید، همراه ما باشید.

500K: خودروی رؤیاها


مرسدس بنز این بار در میانه دهه 30 میلادی تصمیم گرفت علاوه بر قدرت و سرعت که در آن زمان در این دو مقوله حسابی فرمانروایی می‌کرد، اشراف گرایی و لوکس بودن هم چاشنی کار خود کند تا در این میان با یک تیر دو هدف را نشانه رود.

این کمپانی در بازار خودروهای آن زمان، توانست هم سود خود را افزایش داده و هم مرسدس بنز را به برندی لوکس ساز و گران قیمت تبدیل کند.خودروی رؤیاها که با هنرمندی هر چه تمام ساخته شده بود در نمایشگاه برلین در معرض دید عموم قرار گرفت و در سال 1936 به طور رسمی وارد بازار شد. 500K الهام گرفته شده از مدل SSK و با هدف جذب مشتری‌های ثروتمند که عاشق سرعت و اشراف گرایی هستند ساخته شده بود.

کلاسیک مرسدس بنز
کلاسیک مرسدس بنز

پیشرانه تخت 8 سیلندر آن، این بار با کاهش حجم در عین افزایش قدرت ساخته شده بود و می‌توانست 160 اسب بخار را تولید کند و به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برسد، در حالی که وزن آن بیش از 1.8 تن بود!

از جمله امکانات پیشرفته مرسدس بنز 500K سیستم فنربندی و تعلیق مستقل آن بود که مرسدس بنز پیش‌تر آن را در مدل ۳۸۰ عرضه کرد. این کمپانی بیش از 490 دستگاه از مدل‌های مختلف این خودرو را ساخت که مدل کانورتیبل C آن از همه گران قیمت‌تر بود و در سال 2009 یک نمونه بازسازی شده آن به قیمت 9.5 میلیون دلار در کشور آمریکا فروخته شد.

 300SL – Gullwing: بال‌های ققنوس

بعد از جنگ جهانی دوم و بازسازی ویرانه‌های برجای مانده از جنگ، مرسدس بنز دوباره مصمم شد تا خودرویی با قابلیت‌های خارق‌العاده، در نهایت زیبایی هرچه تمام‌تر تولید کند. همین امر موجب شد تا مدل 300SL بر اساس مدل W194 ساخته شود و به عنوان اولین خودرو با سیستم انژکتور و انتقال سوخت مستقیم لقب بگیرد.
از این خودرو 3258 دستگاه ساخته شد که بیش از 1858 عدد آن از نمونه کانورتیبل بوده و الباقی کوپه هستند. سوپر اسپرت و GT آن زمان مرسدس بنز که در اشتوتگارت ساخته می‌شد می‌توانست از پیشرانه 8 سیلندر تخت خود با حجم 3 لیتر تا 222 اسب بخار قدرت بگیرد و به حداکثر سرعت 260 کیلومتر بر ساعت برسد که سریع‌ترین خودروی زمان خود لقب گرفته بود. نکته جالب در مورد این خودرو این است که به صورت دیفرانسیل عقب ساخته شده است و هندلینگ بی نظیری را برای راننده به ارمغان می‌آورد.

کلاسیک مرسدس بنز
کلاسیک مرسدس بنز

Spaceframe Chassis

Spaceframe Chassis نام شاشی لوله‌ای شکل است که برای درهای این خودرو به کار رفته است و به همین علت لقب Gullwing را برای سریع‌ترین خودروی بین سال‌های 1954 تا 1963 در نظر گرفتند.

اکثر قسمت‌های بدنه این خودرو از آلومینیوم ساخته شده است که در نهایت منجر به وزن بسیار کم خودرو می‌شد؛ اما گالوینگ در اکثر پیچ‌ها نیروی رو به پایین زیادی را نمی‌توانست تولید کند و به سرعت به یک طرف منحرف می‌شد.

از این رو مهندسین مرسدس بنز برای گالوینگ خط‌های افقی بسیار زیبایی مانند ابرو بر روی گلگیرهای جلو و عقب این خودرو طراحی کردند تا از نیروی درگ بیش از اندازه آن بکاهند.

کلاسیک مرسدس بنز
کلاسیک مرسدس بنز

از این خودرو مدل مسابقه‌ای 300SLR نیز تولید شد که می‌توانست 296 اسب بخار قدرت تولید کند و حتی بعدها نیز صندلی کنار راننده این خودرو و شیشه جلو آن به منظور کاهش هر چه بیشتر وزن خودرو حذف شد که با رانندگی سر استرلینگ موس فقید توانست موفقیت‌های فراوانی را کسب کند.

لازم به ذکر است حتی در سالهای نچندان دور که مدل جانشین آن با نام SLR ساخته شد، مدلی بدون شیشه جلو و با تغییراتی جزئی نیز به نام این راننده افتخار آفرین مزین گشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا