عمران و راه سازی

نگاهی به تاریخچه و بررسی کارایی یک بولدوزر

( قسمت اول )

تاریخچه :

اولین بولدوزر ها از تراکتور هایی مشتق شدند که برای کار در مناطق خاکی و پر کردن چاله ها مورد استفاده قرار می گرفتند. نظر درباره ساخت اولین نمونه های بولدوزر گوناگون است اما بسیاری آن را به Benjamin Holt کسی که بعد ها کمپانی کاترپیلار را بنا نهاد، نسبت می دهند.

بولدوزر ساخت ACCO که بزرگترین بولدوزر دنیاست

بولدوزر ساخت ACCO
بولدوزر ساخت ACCO

در سال 1904 وی یک نمونه تراکتور را که با موتور بخار کار می کرد به شنی های تانک مجهز نمود اما ساخته وی فاقد بیل جلو بود و در واقع نمی توان آن را یک بولدوزر دانست. از طرفی کمپانی انگلیسی Hornsby نیز همین کار را بر روی تراکتور های ساخت خود انجام داد که ساخته این گروه بیشتر به یک بولدوزر نزدیک بود. همین شرکت امتیاز این اختراع خود را به Benjamin Holt در سال 1914 فروخت.

بولدوزر ساخت ACCO
بولدوزر ساخت ACCO

در واقع نام کاترپیلار که به معنی کرم صد پاست نیز توسط عکاس Benjamin Holt به تراکتور های ساخت وی نسبت داده شد. این فرد که به کار عکاسی از محصولات این شرکت مشغول بود، برای عکاسی بالای یک تپه قرار گرفت و از بالا، تراکتور ساخته شده را شبیه به یک کرم دانست و از آن جا که نام پیشنهادی او زیبا و با معنی بود، چندین سال قبل از تاسیس کاترپیلار، تراکتور های Holt را کاترپیلار می گفتند.

عملکرد یک بولدوزر :

کاترپیلار D11N
کاترپیلار D11N

کارایی یک بولدوزر از دو قسمت بیل جلویی ( blade ) و ناخن پشتی ( ripper ) شکل می گیرد. تیغه جلو از یک قطعه ورق بسیار محکم و ضخیم برای انجام کارهای محوله شکل گرفته که در حالت کلی به سه شکل تخت، V شکل، U شکل و نیمه گرد وجود دارند که هر کدام کارایی خاص خود را دارند. البته در این میان نمونه نیمه گرد از بقیه پر کاربرد تر است.

شنی های این خودرو به شکت مستطیلی و یا مثلثی هستند که نمونه دوم از ابتکارات کاترپیلار است. با مثلثی بودن این شنی ها، راننده ارتفاع بیشتری دارد و برای جابجایی توده های عظیم برف و سنگ، تسلط بیشتری به مسیر خواهد داشت.

کاترپیلار D11N
کاترپیلار D11N

بولدوزر های اولیه، همانند لودر ها بودند و در واقع بازویی که تیغه جلو را به حرکت در می آورد، به جلوی خودرو متصل بود. اما با نیاز به قدرت بیشتر این وسایل، این بازو به قسمت میانی و انتهایی ماشین متصل شد و از طریق جک های هیدرولیکی که توسط اهرم های کنار راننده کنترل می شوند، بالا و پایین می روند.

این تیغه می تواند به صورت عمودی و افقی تغییر زاویه دهد که در مدل های قدیمی تر این تغییر زاویه، فقط در حالت افقی ممکن بود و عملیات توسط دست و با باز کردن قسمت های مختلف بیل و بازویی انجام می شد که با ورود نمونه های جدید تر که در حالت عمودی نیز  امکان تغییر زاویه داشتند، این کار به شکل اتوماتیک انجام می گیرد.

یکی از مهم ترین نکات در خصوص بولدوزر ها

کوماتسو A3-575 SD
کوماتسو A3-575 SD

یکی از مهم ترین نکات در خصوص بولدوزر ها قابلیت تعویض لبه های بیل جلویی و ناخن های عقبی است که پس از کار کردن و فرسوده شدن، این عمل انجام می شود و قسمت های فرسوده که فشار زیادی را در هنگام کار تحمل می کنند با نمونه های سالم و نو تعویض می شوند.

کاترپیلار D11N
کاترپیلار D11N

بولدوزر را می توان شبیه به یک خودروی دیفرانسیل عقب دانست چرا که نیروی لازم برای حرکت آن از چرخ های بزرگ انتهایی وارد می شود. برای چرخش نیز توسط اهرم های بغل راننده، شبیه به تانک و بیل های مکانیکی زنجیری، با ثابت شدن شنی های یک طرف، بولدوزر به همان جهت می چرخد.

کاترپیلار D11N
کاترپیلار D11N

از آن جا که این ماشین نیاز به سرعت بالایی ندارد، معمولا دارای سه دنده جلو و سه دنده عقب است که کلاچ از نوع هیدرولیکی و تر می باشد و عملا پدالی برای گرفتن کلاچ شبیه به خودرو های سواری وجود ندارد و تعویض دنده مستقیم با حرکت اهرم آن انجام می شود ( مخالف کلاچ های تر، کلاچ های خشک هستند ).

قابل ذکر اینکه نمونه های جنگی و زرهی این ماشین نیز توسط ارتش های جهان برای کار در مناطق جنگی و میدان های مین، استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا