نگاهی به محصولات کنوورث برای بازار استرالیا

بازارهای خاصی در دنیا برای خودروهای تجاری وجود دارند که به علت کشش بالای آنها، دوری از بازارهای اصلی دنیا مانند اروپا و آمریکای شمالی، بازار پرفروش این مناطق و البته سنتهای خاصشان، دیگر شرکتهای تولیدی را مجبور میکنند تا محصولاتی خاص برای آنها و بر اساس ذائقه و نیاز مردم این مناطق، طراحی کنند. برای مثال میتوان از بازارهایی چون آمریکای لاتین، هند، استرالیا و حتی روسیه نام برد. اما بازار استرالیا که ترکیبی از محصولات اروپایی و آمریکایی است، ویژگیهای منحصر بهفردی در خود دارد که یکی از آنها، وجود کامیونهای آمریکایی متفاوت از نمونههای رایج در منطقه آمریکای شمالی است. برای درک بهتر این موضوع، میتوان به دو کشنده فریت لاینر آرگوسی و کنوورث K200 اشاره کرد که تنها باز ماندههای بی دماغ از ارتش کشندهها و کامیونهای آمریکای شمالی هستند.
لازم به ذکر است؛ این محصولات در بحث قوای فنی آنها، برخلاف کنوورثهای آمریکای شمالی که از پیشرانههای Paccar استفاده میکنند، پیشرانههای این خودروها در استرالیا عمدتا از ساختههای کامینز هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از محصولات کنوورث در بازار استرالیا میپردازیم.
سری T909 را باید برادر بزرگتر T659 دانست که در طراحی نیز شباهتهای زیادی به هم دارند، با این تفاوت که این خودرو برای افرادی طراحی شدهاند که خواهان یک کشنده دماغدار با طراحی اصیل آمریکایی و اتاق خواب بزرگ و جادار برای تردد در مسیرهای بسیار بلند هستند.
این خودرو با داشتن گاردهای تنومند در جلو خود و انبوهی از قطعات کروم کاری شده، چهرهای متفاوت از دیگر برادرانش دارد. پیشرانهها از ساختههای کامینز و گروه پاکار با قدرتهای 485 تا 600 اسب بخار هستند و جعبه دندهها نیز مثل دیگر محصولات این کمپانی، از نمونههای 12 تا 18 سرعته ساخت کمپانیهایی چون آلیسون، ایتون و فولر است که در دو نوع خودکار و دستی قابل سفارش هستند.
خاصترین محصول کنوورث استرالیا، نمونه بیدماغ K200 است که یادآور کشندههای بیدماغ و خاص آمریکایی در دنیای امروز هست. این کشنده با اتاق بیدماغ خود مناسب برای بستن دو تریلر است که در این صورت میتوان از نهایت طول مجاز بهره برد. اما نکته جالبتر در خصوص این کشنده در تیپهای محوری آن است. جایی که میتوان از یک نمونه سه محوره 4×6 تا 4 محوره و حتی 5 محوره 6×10 نیز سفارش داد که برای یک کامیون بیدماغ کمی نادر است. هر چند که در این حالت برای کاربریهای جرثقیل و پمپهای سیمان کاربرد خواهد داشت. پیشرانههای قابل سفارش برای آن نیز همگی مشابه با دیگر برادرانش و از ساختههای کامینز با قدرتهای 485 تا 600 اسب بخاری هستند.