
در دوران جنگ تحمیلی برندهای بسیاری در زمینه خودروها و حتی موتورسیکلت برای پاسداری از مرزهای کشورمان به رزمندگان کمک کردند. کامیون آیفا یکی از همین برندها بود.
برندهایی همچون تویوتا در خودورهای سواری و هوندا در کلاس موتورسیکلت های تریل نامی درخشان در 8 سال جنگ تحمیلی محسوب می شوند. اما نام آیفا برندی است که نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد. کامیون هایی جان سخت که در خط مقدم جبهه های حق علیه باطل خدمت می کردند و با وجود خسارت های زیاد همچنان به انتقال مجروح، سلاح، تدارکات، سرباز و …. می پرداختند.
تاریخ ورود کامیون آیفا به بازار

برای اولین بار در سال 1962 مدل آیفا W45 برای مصارف شهری و استفاده به عنوان کامیون های حمل زباله، جرثقیل و …. وارد بازار شد و در حدود سه سال بعد آیفا W50 که انواع آنها هنوز هم در ایران دیده می شوند تولید شد.
پیشرانه کامیون آیفا
پیشرانه 6.5 لیتری آن ابتدا توان تولید 110 اسب بخار را داشت که بعدها با تغییراتی که در آن اعمال شد به 125 اسب بخار رسید، گشتاور آن نیز در حدود 392 نیوتن متر عنوان شده بود که در نمونه های اصلاح شده حتی به 422 نیوتن متر نیز می رسید.. این کامیون با قابلیت 4 چرخ محرک تولید و عرضه شد و به حدود 40 کشور دنیا صادر شد .
همچنین در جنگ های معروفی مانند جنگ 8 ساله ایران و عراق، عملیات مرصاد و جنگ دوم خلیج فارس حضور داشت. جالب است بدانید این برند موفق تا سال 1990 مشغول به ساخت مدل های جدیدتر آیفا بود اما سرانجام ورشکست و توسط شرکت مرسدس بنز ژرمن ها خریداری شد.
وزن خالص این کامیون 5.3 تن بوده و می تواند با حمل بار به 10 تن هم برسد. از این کامیون مشهور در عرصه جنگ هنوز هم تعدادی خصوصا در شمال کشور دیده می شود که همچنان مشغول کار و درآمدزایی برای مالک خود هستند.