حمل و نقل جاده ای و شهری

ایویکو پاور استار، تک‌ دماغ‌دار اروپایی

هر چند که گفته می شود ایویکو پاور استار یا همان استراتور، تنها کشنده اروپایی دماغ دار در حال تولید در این زمان است اما باید اعتراف کنیم که DAF نیز نمونه ای بد شکل و نازیبا از XF تغییر یافته را با نام XT ساخته است که البته به مناسبت چهلمین سال تاسیس شرکت حمل و نقل Jansen Transport بوده و ظاهرا فقط دو عدد از آن ها ساخته شده است.

DAF XT که کاملا از نظر فنی و وسایل با XF مشابه است و فقط دو نمونه از آن توسط یک نماینده DAF ساخته شده است.

DAF
DAF

پاور استار تفاوت‌هایی در ظاهر با استراتور دارد و با این حال برخی به جای هم نیز آن ها را می‌نامند. برای مثال استراتور برای داشتن امکان تردد در اروپا از اتاق و سیستم طراحی استرالیز بهره گرفته و پیشرانه‌هایی مشابه با آن دارد. در واقع شروع به تولید پاور استار از دهه 90 میلادی بود. در آن سال‌ها ایویکو از پیشرانه‌های ساخت خود به همراه نمونه‌های آمریکایی برای موفق‌تر شدن در جلب نظر خریداران استفاده می‌کرد.

ایویکو پاور استار در رالی داکار که یک مقام قهرمانی نیز در کارنامه خود دارد.

ایویکو پاور استار
ایویکو پاور استار

همین رویه را نیز در انتخاب جعبه دنده‌ها داشت تا اینکه در نسل دوم پاور استار فقط از جعبه دنده و پیشرانه های ساخت خود بهره گرفت اما بعداً دوباره نمونه‌های آمریکایی را نیز به لیست انتخابی افزود و برای اینکه این خریداران کاملاً راضی باشند از موتور‌های پر قدرت سری ISX کومنز استفاده کرد.

نسل اول از ایویکو پاور استار که در دهه 90 میلادی معرفی شد و مختص بازار‌های استرالیا و نیوزیلند است.

ایویکو پاور استار
ایویکو پاور استار

در نمونه فعلی که بر روی خط تولید قرار دارد، 4 نمونه برای پاور استار قابل سفارش است؛ مدل 6400، 6800، 7200 و 7800 که تفاوت آن‌ها در امکانات و پیشرانه هایشان است. ضعیف ترین موتور در این بین که برای 6400 است، یک پیشرانه کرسر 13 لیتری یورو 5 است که توان 450 و 500 اسب بخاری دارد و گشتاور تولیدیش به 2300 نیوتن متر می رسد.

نسل فعلی ایویکو پاور استار که از مشخصاتی مشابه با استرالیز به همراه موتور‌ها و جعبه دنده های آمریکایی بهره می‌برد.

ایویکو پاور استار
ایویکو پاور استار

این در حالی است که قوی ترین نمونه که 7800 است یک موتور کومنز ISX15 دارد که توان 550 و 600 اسبی آن به همراه گشتاور 2800 نیوتن متریش، پاور استار را برای یک قطار جاده ای شدن که در مناطق استرالیا عادی است، آماده و توانمند می کند. جعبه دنده ها از ساخته های ZF و ایتون هستند که شامل نمونه های 12، 16 و 18 سرعته خودکار و دستی می شوند.

پاور استار در قوی‌ترین نمونه خود با کمی تغییر چهره، آماده کشیدن بار‌های فوق‌سنگین و قطار‌های جاده ای می‌شود.

ایویکو پاور استار
ایویکو پاور استار

اما نکته مهم در خصوص این کشنده این است که هر چند در ضعیف‌ترین مدل تناژ ناخالص ترکیبی آن 60 تن است، اما در قوی ترین حالت این تناژ به 140 تن می رسد که کاملا با ذات کشنده فوق سنگین بودن ایویکو سازگار است. برای پاور استار هم چنین دو نوع مختلف اتاق می‌توان سفارش داد که اولی یک نمونه Day Cab است که برای تردد در مسیر های کوتاه مناسب بوده و دومی اتاق Sleeper Cab است که در دو اندازه مختلف برای ارتفاع اتاق، راحتی و آسایش بالایی در حد کشنده‌های آمریکایی برای راننده و سرنشین در مسافت‌های بلند ممکن می‌سازد.

نمایی از داخل ایویکو پاور استار 7800

ایویکو پاور استار
ایویکو پاور استار

توانایی های فنی و شاسی پر قدرت پاور استار در حدی بود که ایوکو چند سالی اس که از آن در مسابقات رالی داکار در کنار نمونه تراکر استفاده می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا