حمل و نقل جاده ای و شهری

کاماز با کامیون برقی به جنگ رقبا می‌رود

شرکت کاماز با تکیه بر تاریخچه درخشان و تجربه زیاد و ده عنوان قهرمانی رالی داکار دست به ساخت کامیونی شگرف زده است که به معرفی آن خواهیم پرداخت. این شرکت با داشتن بیش از 52 هزار کارمند در نقاط مختلف جهان، سالانه درآمدی بالغ بر ۳ میلیارد دلار دارد. در همین راستا کمپانی کاماز واقع در نابرژنیه چلنی، در جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه کانسپتی به نام ترنسفورمر را برای سال 2020 ارائه کرده است که آن را معرفی می‌کنیم.

Transformer

کمپانی کاماز که اولین کامیون خود را در سال 1976 عرضه کرد و هم اکنون ستون فقرات نیروی زمینی روسیه را تشکیل می‌دهد، در نمایشگاه ComTrans که هر دو سال یکبار در مسکو با عنوان نوآوری‌های خودروهای تجاری برگزار می‌شود، کامیون ترنسفورمر 2020 خود را معرفی کرده است.
در حالی که امروزه کمپانی‌های مشهور کامیون‌سازی اروپایی همچون ولوو، داف و مرسدس سرگرم تست و بررسی رانندگی خودکار کامیون‌های خود در بزرگراه‌ها هستند و بعضا حتی به صورت انبوه هم روی کامیون‌های 2015 خود آن را عرضه می‌کنند؛ اساس طراحی کامیون ترنسفومر داشتن یک کابین چند منظوره است که در کسری از ثانیه از کابین کامیون به دفتر بسیار شیک و مجلل یا حمام و اتاق خواب تبدیل شود.

امکانات کاماز ترنسفورمر

تمام امکانات رفاهی برای یک دفتر شیک مانند میز و صندلی و کمدهای فراوان برای این کابین آینده‌نگر تعبیه شده است. کمپانی کاماز با این توجیه که مسافت‌های طولانی ممکن است برای راننده خسته کننده باشد و همچنین به دلیل این که راننده از خانه و وسایل رفاهی خود دور است؛ برای کابین این کامیون مفهومی یک دوش کوچک و توالت تاشو نیز فراهم کرده است علاوه بر این موارد، یک سینک ظرفشویی با چند کشو نیز برای آن تدارک دیده است. همچنین یک اجاق برقی برای کابین شلوغ ترانسفورمر پیش بینی شده است؛ تا راننده بتواند در هر ساعتی از شبانه روز به پخت و پز بپردازد و یا خوراک همراه خود را گرم کند؛ همه این موارد علاوه رفاه حال راننده، باعث صرفه جویی در هزینه‌های راننده شده و به کاهش هزینه‌های جانبی هر مسافرت کمک شایانی می‌کند.

آشپزخانه این کامیون روسی با یک قهوه ساز و یک صندلی تاشو به همراه یخچال و فریزر تکمیل می‌شود؛ همچنین با جاسازی یک تریدمیل کوچک در کف اتاق، کاماز فکر سلامتی خریداران کشنده خود را نیز کرده است. برای ایمنی هر چه بیشتر راننده و کامیون، سیستم‌هایی از قبیل کنترل خواب و استراحت کافی راننده بعد از رانندگی طولانی مدت در کنار دوربین‌هایی که نقاط کور راننده را رصد می کند نیز، در این کشنده ساخته و پرداخته شده است. همچنین در کنار این همه امکانات باید مانیتور لمسی و هوشمند به همراه تماس تصویری، نوردهی LED با قابلیت تعویض رنگ، تلویزیون مجزا به همراه یک دی وی دی پلیر را نیز اضافه کرد.

کاماز

در کنار همه این امکانات، نکته‌ای که بسیار در عکس‌های بیرون آمده از این کشنده خودنمایی می‌کند، جای گرفتن تلفن همراه هوشمند در وسط غربیلک فرمان است و حاکی از آن است که می‌توان تنظیمات کابین را آن طور که راننده بنا به سلیقه شخصی خود دوست دارد، تغییر دهد.
ارتفاع کف کابین تا سقف  2 متر است و عرض آن نیز به 2.5 متر می‌رسد، لذا اتاق این کامیون بزرگ‌ترین کابینی است که تا به‌حال کمپانی ماز برای کشنده‌های خود طراحی کرده است. با وجود تمام وسایل رفاهی و گنجایش زیاد کابین، با دید کلی از نمای بیرون این کامیون، به هیچ وجه متوجه بزرگی و وسعت درون کابین نخواهید شد و همین امر یکی از نشانه‌های برداشتن گام‌های روی به جلو و همکاری با برندهای اروپایی این شرکت محبوب روسی است.

کاماز

سقف بلند این کشنده ما را نا خودآگاه یاد کابین Stream line اسکانیا می‌اندازد و قالب جلوپنجره آن نیر بی شباهت به آکتروس MP4 نیست؛ اما به هر روی به نظر می‌رسد تمام قواعد طراحی در ساخت آن رعایت شده است چرا که ما با یک کشنده آیرودینامیک با کمترین مقاومت در برابر باد روبه‌رو هستیم.

کاماز

این ایده کاماز فعلا در حد ارتقاء کابین کشنده از حالت سنتی به حالتی آینده نگر است و در حال حاضر فاقد موتور است و ظاهرا باید تا سال 2020 صبر کرد تا ببینیم چه بر سر این کابین زیبای روسی می آید. هر چند می‌شود پیش بینی کرد امروزه با تب فراگیر خودروها و کشنده‌های برقی، یک موتورالکتریکی برای این کامیون فراهم شود و در کنار گیربکسی هوشمند با کابینی مملو از تجهیزات رفاهی و البته با رانندگی خودکار معجون روسی به فروش قابل توجهی دست پیدا کند.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا