حمل و نقل جاده ای و شهری

تریلر کمپرسی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 در حال حاضر با وجود کاهش چشمگیر بارها در کشورمان و افزاش تعداد خودروهای شاغل در ناوگان حمل و نقل جاده ای، یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین انواع تریلر در کشورمان، نمونه های کمپرسی محسوب می شوند که با وجود معدن های متنوع و فراوان در کشورمان باعث شده است تا استفاده از تریلر کمپرسی برای بارگیری آن ها، بسیار رونق داشته باشد.

می توان بنیان گذار استفاده از تریلر کمپرسی را شرکت های ذوب آهن و هم چنین ذغال سنگ در کشورمان بدانیم. آن هم در زمانی که می توان گفت اکثر کشنده های آن ها از نوع بنزهای مایلر بودند. این تریلر امروزه در دو نوع ساخته می شود که به نمونه سه محوره آن که با ابعاد کوچکتری نسبت به دو محوره های آن طراحی شده اند (از نظر ابعاد بیرون و سایز تایرها)، اصطلاحا کمپرسی قایقی می گویند که در نمونه های جدیدتر آن ها به خاطر نوع باز شدن درب و نحوه قرارگیری درب عقب در جای خود به آلمانی نیز مشهور شده اند.

اکثر نمونه های دو محور برای کشنده های سه محور طراحی می شوند و عموما هم از نوع کارگاهی و فاقد ویژگی هایی چون کاسه چرخ های آلومینیومی و سیستم های ایمنی هم چون ترمز ضد قفل ABS و یا سیستم ترمز EBS و ضد لغزش ASR هستند. کاربرد دیگر تریلرهای کمپرسی که مخصوص حمل محموله های فله ای هستند، در حمل حبوبات مثل گندم و جو و حتی شکر است. در کل این تریلر به خاطر خاصیت کمپرسی بودنش، گستره زیادی از کاربری ها را دارد و در زمان جمع آوری غلات، عضو شماره یک پای سیلوهاست.

تریلر کمپرسی در همه شرکت های سازنده تریلر، محصولی مهم و استراتژیک محسوب می شود اما شاید بتوان به جرات گفت نیاز به وجود استاندارد در این تریلر نسبت به سایر تریلرها، بیشتر به چشم می خورد. تریلرهای کمپرسی در زمان تخلیه کردن بار، دارای ارتفاع و مرکز ثقل بلندی می شوند. هر چند وجود شیب در محل تخلیه و یا چسبیده شدن ذرات بار به هم و تخلیه نشدن آن می تواند منجر به واژگونی آن شود اما کیفیت ساخت و طراحی مهندسی شده در کنار سیستم تعلیق مناسب و پیشرفته آن نیز می تواند تا حد زیادی از بروز حوادث ناشی از علل گفته شده، بکاهد.

امروزه در کشورمان فقط تریلر های کمپرسی معمولی وجود دارد و این در حالی است که نمونه های تخلیه از بغل و تخلیه از زیر نیز از این دست تریلرها ساخته می شوند. این دو تریلر خاص دارای کاربردهای به خصوصی هستند که می توان گفت تریلرهای تخلیه از بغل، برای محل هایی است که امکان بلند شدن کمپرسی وجود ندارد و یا قرار است تا در طول یک مسیر مانند کانال، تخلیه صورت بگیرد.

نمونه تخلیه از زیر نیز بیشتر در جاده سازی ها کارایی دارد که نیاز به استفاده از پخش کننده هایی چون کمپرسی و گریدر برای پخش مصالح و بار فله مثل خاک، شن و آسفالت را بسیار کمتر می کند. طول این بارگیرها بین 9 تا کمی بیش از 10 متر است و فضای بارگیری آن ها بین 24 تا 32 متر مکعب متغیر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا