نظامی

بررسی تانک‌ های جنگ جهانی دوم که مورد استفاده قدرت‌های اول نظامی بودند

مبارزانی از دو سوی دیوار برلین

در بررسی تانک‌ های جنگ جهانی دوم که مورد استفاده قدرت‌های اول نظامی بودند. پروخوروفکا نام بزرگ‌ترین نبرد زرهی در تمام ادوار تاریخ دنیا است که در روز 4 جولای سال 1943 به وقوع پیوست.

شهر کورسک در یکی از استان‌های مرزی شوروی سابق جولانگاه این نبرد بود که در آن 3 هزار تانک و 900 پیاده نظام از طرف رژیم نازی‌ها و 3600 تانک و 1.3 میلیون رزمنده از طرف شوروی در مقابل هم صف آرایی می‌کردند.

زورآزمایی این دو کشور در این برهه از زمان نتیجه کلی جنگ را رقم می‌زد و در کنار جنگ استالینگراد به عنوان یکی از مهم‌ترین نبردهای تاریخ جهان یاد به شمار می‌رود. در ادامه با رسانه صنعت خودرو موتوراویل (Motoroil) همراه باشید.

بزرگ‌ترین نبرد تانک‌ها در جهان سرانجام با مشقت فراوان و با ابتکار عمل ژنرال ژوکوف و تحمل 238 هزار سرباز کشته و 2900 تانک تلف شده، سرانجام به نفع شوروی تمام شد و با مقاومت در استالینگراد پایه‌های ارتش هیتلر فرو ریخت.

بررسی تانک‌ های شرمن در سواحل قتلگاه نرماندی

تانک‌

همه این‌ها را گفتیم تا مقدمه‌ای برای معرفی تانک‌های برتر جنگ جهانی که مورد استفاده قدرت‌های اول نظامی جهان نظیر آلمان، روسیه، ژاپن، آمریکا قرار گرفتند داشته باشیم. زره پوشان سنگینی که در دو سوی دیوار برلین نقش مهمی در نتیجه جنگ و نبردهای مهم ایفا کردند و دنیا را از زوال اخلاقی و کشتار بی‌رحمانه نجات دادند.

بررسی تانک‌ کینگ تایگر: سلطان به معنای واقعی

در برررسی تانک کینگ تایگر و یا تایگر۲ برترین تانک سنگین  جنگ جهانی دوم  است که از نظر زره و قدرت آتش بی همتا بود. هیچ تانکی در طی جنگ جهانی دوم قابل قیاس با تایگر۲ نبود و تنها چند سال بعد بود که تانک‌های متوسط با قابلیت‌های  این تانک از نظر زره وارد خدمت شدند.

طرح این تانک به دو کمپانی هنشل و پورشه سپرده شده بود که در نهایت طرح کمپانی هنشل توسط هیتلر پذیرفته شد. توپ اصلی 88 میلی متری که برای این تانک در نظر گرفته شده بود از تمامی رقبا برتر بود به طوری که علاوه بر حجم آتش بسیار بالا در صورت شلیک از فاصله 1000 متری 100 درصد با هدف برخورد می‌کرد و در فاصله 1500 متری این عدد به 95 درصد می‌رسید، در حالی که با شلیک از فاصله 2000 متری گلوله این تانک بیش از 130 میلی متر در زره ادوات نظامی دشمن نفوذ می‌کرد.

ویژگی های برجک تانک‌ کینگ تایگر

در بررسی تانک کینگ تایر می بینیم که برجک آن به سرعت می‌چرخید و مسلسل‌های دوتایی و 7.62 میلی متری آن 5850 گلوله حمل می‌کردند. پیشرانه 12 سیلندری آن 700 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد که با توجه به وزن بسیار زیاد آن مصرف سوخت بالایی را به همراه داشت و همواره در مسیرهای طولانی با قطار حمل می‌شد. حداکثر سرعت آن به 41 کیلومتر و نهایت برد آن نیز به 120 کیلومتر در ساعت می‌رسید که مسافت پیمایش آن تقریباً یک سوم رقبا بود.

قطر زره کینگ تایگر دو برابر تانک‌های شوروی نظیر T34 بود و به نوعی این تانک را نفوذناپذیر ساخته بود. مشکل اصلی این تانک مصرف سوخت بسیار زیاد و مسافت پیماش کم آن بود و علاوه بر همه این‌ها گرم شدن پیشرانه نیز به مشکل اساسی این تانک تا روزهای آخر جنگ تبدیل شده بود.

لازم به ذکر است دو گردان از کینگ تایگر توانست بدون هیچ کمکی 166 روز کشور مجارستان را حفظ کند و بیش از 121 تانک و 244 خودروی زرهی شوروی را نابود سازد.

 کینگ تایگر تصرف شده توسط سربازان شوروی که برای آزمایش به شهر کوبینکا منتقل شد

تانک‌
اولین بار این تانک‌ در نبرد نرماندی مورد استفاده قرار گرفت

تانک‌

بررسی تانک‌ تایپ 95 به سبک سامورایی‌ها


در بررسی تانک سامورایی‌ها اولین تانک تایپ 89 نام داشت که به علت کندی در حرکت و بر هم زدن نظم پیاده نظام مورد انتقاد ژنرال‌های ژاپنی قرار می‌گرفت. کار بر روی تانکی چابک‌تر و با قابلیت حمل مهمات بیشتر آغاز شد و سرانجام اولین نمونه این تانک توسط کمپانی میتسوبیشی در سال 1935 ساخته و آماده جنگ شد.

پیشنهاد سردبیر:رولزرویس و جرقه تکنولوژی در جنگ جهانی دوم علیه دشمنان !

در بررسی تانک تایپ 95 به این مورد بر خواهیم خورد که برجک تایپ 95 بسیار کوچک طراحی شده بود و مقاومت زره آن نیز بسیار کم بود؛ اما ژاپنی‌ها چاره‌ای به جز انتخاب این تانک نداشتند و سفارش تولید 3200 دستگاه از این تانک را به کمپانی‌های میتسوبیشی و هیونوموتور دادند.

طراحی تانک‌ تایپ 95

طراحی این تانک برای مقابله با ادوات زره ای سبک و هم چنین پیاده نظام مناسب به نظر می‌رسید؛ اما در برابر سایر جنگ افزارهای چرخ دار حرفی برای گفتن نداشت و با شروع پیشروی متفقین و قرار گرفتن ژاپن در فاز دفاعی، اولین شکستش را در برابر رقیب آمریکایی‌اش یعنی M-4 شرمن تجربه کرد.

توپ اصلی 37 میلی‌متری آن توانایی نفوذ به استحکامات دشمن را نداشت؛ اما با گلوله‌های آتش‌زایی که فرماندهان ژاپنی برای آن در نظر گرفته بودند توانایی مقابله آن را در برابر ناوگان زرهی دشمن بالا بردند.

دومین سلاح این تانک دو تیربار سبک ۷٫۷ میلی‌تری Type 97 بود که یکی در جلو و دیگری در قسمت عقبی برجک قرار داشت و قسمت سمت راست برجک عقب را پوشش می‌داد.

سیستم تعلیق تانک‌ تایپ 95

سیستم تعلیق این تانک بسیار ساده طراحی شده بود و با توجه به وزن بسیار سبک و به مدد پیشرانه 120 اسب بخاری آن می‌توانست از هر تپه و شیبی بالا رود و ارتش امپراطوری را در هر شرایطی مورد حمایت قرار دهد.

از تایپ 95 نمونه آبی و خاکی نیز ساخته شد که در اختیار تفنگداران نیروی دریایی قرار گرفت و KA-Mai نام داشت. گفته می‌شود از این نسخه نیز در حدود 182 دستگاه تا سال 1943 برای مقابله با ارتش آمریکا در جزایر مارشال، ماریانا و گوام ساخته شده است.

 نمونه متوقف شده توسط ارتش استرالیا

تانک‌


به سیستم تعلیق ساده این تانک‌ توجه کنید

تانک‌

بررسی تانک‌ M-4 شرمن: نهایت قدرت در بررسی تانک آمریکایی‌ها

حال به بررسی تانک M-4 شرمن می پردازیم. استراتژی ارتش آمریکا از سالهای ۱۹۴۲ به بعد در به کار گیری شرمن، استفاده از این تانک به عنوان یک تانک تهاجمی برای شکستن خطوط  دفاعی دشمن بود به طوری  که لشکرهای تانک خطوط دشمن را بشکنند و پیاده نظام خطوط را تثبیت کنند ولی این نقشی نبود که در مرحله اول شرمن برایان ساخته شده باشد؛

زیرا  ارتش سازنده یعنی ارتش  امریکا تا سال ۱۹۴۲ اصلاً اعتقادی به تانک متوسط برای این چنین مأموریت‌های نداشت و خود شرمن در مرحله اول به عنوان تانکی برای پشتیبانی پیاده نظام طراحی شده بود.

تانک‌ M-4 شرمن از چه نوع توپ (موشک) استفاده می کرده است

در بررسی تانک M-4 شرمن خواهیم دید که توپ اصلی شرمن 75 میلی متری بود و می‌توانست در زره 90 درجه و از فاصله 500 متری تا 109 میلی متر نفوذ کند.

به غیر از توپ  اصلی برجک شرمن هم مجهز به دو مسلسل ۷٫۶۲ میلی متری M1919 بود که یکی در جلوی تانک و دیگری در درون برجک هماهنگ با توپ اصلی بود.

بررسی تانک‌ زره شرمن

تانک‌

شرمن ها بسیار کار آمد

در بررسی تانک زره شرمن به خیلی از موارد پی خواهیم برد از جمله اینکه تا قبل از روی کار آمدن کینگ تایگرها بسیار کار آمد بود و به خوبی در برابر شلیک سایر رقبا مقاومت می‌کرد؛ اما به محض روی کار آمدن شاهکار ژرمن‌ها این تانک شرمن بود که به راحتی از فاصله 1.7 کیلومتری مورد هدف قرار می‌گرفت.

شرمن ها در برابر پانزر و تایگر حرفی برای گفتن نداشتند؛ اما تیراژ تولید بسیار بالای آن توانست ضعف‌های آن را به خوبی بپوشاند. البته باید اذعان داشت شرمن های تقویت شده در انگلستان از نظر مقاومت زره برتر از شرمن های آمریکایی بودند ولی به هر حال نمی‌توان آن را یک تانک‌ برتر میدان نبرد نامید.

در پایان لازم به ذکر است اشاره کنیم موتور (پیشرانه) این تانک‌ توانایی تولید 470 اسب بخار را داشت و نهایت سرعت آن نیز به 48 کیلومتر در ساعت می‌رسید، در حالی که نهایت بُرد آن تنها 193 کیلومتر عنوان شده بود که با توجه به وزن 30 تنی آن عجیب نبود.

تانک‌ شرمن M-4 در برلین

تانک‌

شرمن منهدم شده توسط کینگ تایگر در روزهای آخر جنگ در شهر برلین

تانک‌

امتیاز مجموع: 0]
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن