نظامی

با تنها خودروی پل‌گذار نظامی ساخت ایران بیشتر آشنا شوید

خودروی پل گذار صراط

از مهم ترین وظایف خودروی پل گذار می توان به عبور تانک و نفربر از کانال‌ها و شیارها اشاره کرد که معمولا در زمین نبرد یا به صورت طبیعی نقش مهمی را ایفا می کند. همواره از خودروی پل‌گذار در جولانگاه نبرد و در هنگام متوقف شدن پیاده نظام، به عنوان عصای دست و پلی به سمت بهشت یاد می‌شود. در اکثر اوقات از سوی دکترین نظامی، ایجاد موانعی که بتواند نیروهای زمینی و تجهیزات دشمن را متوقف کند به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌های نبرد با متجاوزگر، شناخته می‌شود و توقف پیش روی دشمن در میدان نبرد حتی برای دقایقی نیز از ارزش بالایی برخوردار است.

خودروی پل گذار
خودروی پل‌گذار

در پاییز سال 2009 و در شهر نیشابور با حضور مقامات عالی رتبه نظیر فرماندار خراسان رضوی، فرمانده قرارگاه رضوی و … برای اولین بار از خودروی پل گذار کاملاً ایرانی رونمایی و بهره برداری شد. بعد از جنگ تحمیلی و تحمل مصائب آن در هنگام عبور از خندق‌ها و رودخانه‌های عمیق، همواره وجود یک پل گذار قابل اطمینان در نیروی زمینی ارتش و سپاه احساس می‌شد.

در سال 2006 طرحی مبنی بر استفاده از  شاسی و پلتفرم تانک معروف T-72 به عنوان پایه و اساس طراحی یک خودرو در کلاس AVLB یا همان پل گذار، مطرح شد. با قوت گرفتن این طرح و با همت مهندسین داخلی سرانجام بعد از سه سال تلاش بی‌وقفه جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرانجام در استان آذربایجان شرقی این پروژه به سر منزل مقصود رسید.

پیشنهاد سردبیر: سمور و آرجونBLT دو خودروی نظامی و استراتژیک در دنیای جنگاوران

مشخصات ظاهری صراط

خودروی پل گذار
خودروی پل‌گذار

صراط بیش از 24 متر طول و 3.5 متر عرض دارد و از جنس آلومینیوم سبک و مستحکم ساخته شده است. ظرفیت آن 60 تن اعلام شده است که با این تفاسیر حداقل زمان باز شدن آن به ده دقیقه و سی ثانیه  می‌رسد، در حالی که زمان نصب و راه اندازی آن کمتر از 6 دقیقه عنوان شده است.

صراط می‌تواند در کنار سایر هنرنمایی‌های جهاد خودکفایی نظیر تانک‌های ذوالفقار، سبلان، کشنده‌های ذوالجناح و ببر 400 هنرنمایی کرده و ترکیب فوق‌العاده‌ای مهندسی نظامی به سبک ایرانی را پیاده سازی نماید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا