نظامی

سمور و آرجونBLT دو خودروی نظامی و استراتژیک در دنیای جنگاوران

خودروهای پل گذار

سمور و آرجونBLT دو خودروی نظامی که اغلب بر روی شاسی تانک‌های به روز یا بعضاً قدیمی، ساخته می‌شوند در کلاس خودروهای نظامی و مهندسی قرار می‌گیرند که به عنوان نیروی تدارکاتی و پشتیبانی رزمندگان از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در این مطلب دو پل گذار برتر و معروف دنیارا برای شما معرفی خواهیم کرد تا با عملکرد این خودروهای ناشناخته یعنی سمور و آرجونBLT بیشتر آشنا شوید.

سمور و آرجونBLT
سمور و آرجونBLT

سمور

سامانه پل شناور متحرک Samur بر اساس نیازمندی نیروهای مسلح ترکیه و توسط شرکت ترکیه‌ای FNSS به صورت کاملاً بومی ساخته شده است. سازه‌های دو تیکه این پل گذار بر روی شاسی یک خودروی 8×8 قرار گرفته است که وظیفه دارد این سازه‌ها را در روی خشکی حمل کرده و به نقطه استراتژیک از قبل معین شده منتقل کند.

نکته جالب در مورد سمور یا ژنرال ترکی این است که این خودرو، مخصوص انجام عملیات در آب ساخته شده است و علاوه بر آن، قابلیت استفاده در خشکی را هم دارد. این خودرو به شکل کاملاً خارق‌العاده در هنگام رسیدن به ساحل چرخ‌های خود را در دل خود فرو برده و به یک قایق شناور تبدیل می‌شود. تکیه‌های فولادین این پل گذار در راستای هم قرار گرفته و می‌توانند حتی تا 12 قطعه را به صورت متوالی به یکدیگر متصل کرده و پلی با طول 150 متر را بر روی آب تشکیل بدهند.

سمور و آرجونBLT
سمور و آرجونBLT

پیشرانه این پل گذار از یک موتور دیزل با قدرت 523 اسب بخار تشکیل شده است که ساخت کشور آلمان بوده و می‌تواند سمور را در روی آب و خشکی به ترتیب به سرعت‌های 50 و 10 کیلومتر بر ساعت برساند. وزن این خودرو 36 تن است و ابعاد آن به صورت طول 13 متر ، عرض 3.5 متر و ارتفاع 4 متر می‌رسد. لازم به ذکر است سازه‌های این پل گذار توانایی حمل بار تا 150 تن و تجهیزات موتوری زنجیر دار مانند تانک را تا 70 تن دارد.

آرجونBLT

ارتش قدرتمند هند تا پیش از تولید تانک بومی آرجون و به خدمت گرفتن تانک‌های جدیدتر خود از کشورهای روسیه و آمریکا از پل گذارهای قدیمی، ساخته شده بر شاسی تانک M-48 پاتون استفاده می‌کرد. با معرفی تانک سنگین وزن آرجون و پوست اندازی یگان زرهی این کشور، دیگر سازه‌های قدیمی این پل گذارها توانایی تحمل وزن این تجهیزات را نداشتند و ارتش هند به یک خودروی پل زن قدرتمند نیاز داشت که بتواند تانک‌های سنگین وزن را از موانع و کانال‌ها عبور دهد.

سمور و آرجونBLT
سمور و آرجونBLT

طراحی Arjun BLT

در سال 1988 برای ساخت و طراحی این خودروی پل گذار از شاسی تانک آرجون استفاده شده است. پل‌های این خودرو از دو تکه غول آسا تشکل شده که به صورت افقی بر روی شاسی تانک آرجون قرار می‌گیرند. دو بازوی قدرتمند هیدرولیکی به همراه چهار قرقره مخصوص کمک می‌کنند که برای احداث پل، ابتدا قطعه زیرین به سمت جلو حرکت داده شود و در ادامه قطعه دوم نیز به قطعه اول متصل و به جلو رانده شده تا پل به بیشترین کارایی خود برسد.

سمور و آرجونBLT
سمور و آرجونBLT

دو نوع پل ساخته شده از موادی چون آلومینیوم و فولاد بر روی این خودرو قابل نصب است. پل آلومینیومی سبک‌تر بوده و طول آن نیز بیشتر است که توانایی حمل 50 تن بار را دارد. پل ساخته شده از فولاد کانال‌هایی با عرض 25 متر را پوشش می‌دهد و می‌تواند تا بیش از 70 تن بار را تحمل کند. گفتنی است هر تکه از این پل‌های فولادی نزدیک به 6 تن وزن دارند.

سمور و آرجونBLT
سمور و آرجونBLT

مدت زمان عملیاتی شدن آرجون به 4 دقیقه می‌رسد، در حالی ‌که قادر است ظرف مدت 5 دقیقه سازه‌های پل را جمع آوری کرده و آماده انتقال به مأموریت بعدی شود. وزن آرجون به 60 تن می‌رسد و پیشرانه 700 اسب بخاری آن می‌تواند حداکثر سرعت 70 کیلومتر در ساعت را برای این خودرو به ارمغان بیاورد. از این خودرو تاکنون تعداد تقریبی 60 دستگاه مخصوص ارتش هند ساخته شده است و تولید آن برای ارتش هند همچنان ادامه دارد.

امتیاز مجموع: 0]
برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن