10 خودروی بیامو که احتمالا از وجود آنها بیاطلاع هستید! (بخش دوم)

کمپانی بیامو در طی یک قرن حضور خود در عرصه خودروسازی، اتومبیلهای بسیاری را تولید کرده که همواره زبانزد بودهاند. در این میان برخی از اتومبیلهای ساخت این کمپانی تاریخچهای شگفتانگیز داشته که شاید خیلی از افراد حتی از حضور آنها بیاطلاع باشند.
در بخش اول این مقاله تعداد 5 دستگاه از این خودروها را معرفی کردیم. در این قسمت به معرفی بقیه اتومبیلهای قرار گرفته در لیست خود میپردازیم.
بیامو M3 CRT
نسخه CRT از سری E90 M3 کمپانی بیامو مجهز به یک موتور هشت سیلندر خورجینی است. تنها 67 دستگاه از این نسخه ساخته شده است. CRT مخفف Carbon Racing Technology یا همان تکنولوژی مسابقه کربن است. کمپانی بیامو 70 کیلوگرم از وزن مدل نرمال این خودرو را با استفاده از مقدار زیادی فیبر کربن، کاهش داده اما همین مساله باعث قیمت گزاف این خودرو یعنی 300 هزار دلار شده، که باعث میشود تنها علاقه مندان به محصولات بیامو به سراغ خرید چنین خودرویی بروند.
بیامو 750iL
در دهه 80، کمپانی بیامو تصمیم گرفت برای پرچمدار سری 7 خود از پیشرانه 16 سیلندر خورجینی استفاده کند. در سال 1987 کارل هینزلنگه رئیس بخش پیشرانههای بیامو بود. وی از آدولف فیشر که سازنده موتورهای 12 سیلندر خورجینی با حجم 5 لیتر بود، درخواست کرد که به این کمپانی کمک کند. پیشرانه 16 سیلندر خورجینی تازه متولد شده توانایی تولید قدرت 408 اسب بخار در دور موتور 5200 دور در دقیقه و گشتاور 625 نیوتن متر داشت. این موتور همچنین بسیار نرم و روان بود. حال تنها چیزی که نیاز داشتند یک اتومبیل سری 7 بود تا این موتور را روی آن پیادهسازی کنند.
مشکل از اینجای کار آغاز شد. بخش پیشرانه کمپانی بیامو مجبور بود برای موتور 16 سیلندر تازه تولید شده، یک اتومبیل را نیز به گونهای طراحی کند که مناسب موتور باشد. مهندسین مشغول ساخت نمونه اولیه اتومبیلی شدند که این موتور 16 سیلندر روی آن عملکرد مناسبی داشته باشد. تمرکز آنها روی جعبهدنده دستی بزرگتر و استفاده از دو رادیاتور کوچکتر بود.
نمونه اولیه ساخته شده صفر تا صد کیلومتر را در 6 ثانیه طی کرده و حداکثر سرعت 78 کیلومتر بر ساعت را تولید میکرد. در هر حال در انتها ساخت چنین اتومبیلی امکانپذیر نشد.
بیامو E34 تورینگ سری M5
هنگامی که مدل E34 M5 برای نخستین بار به بازار معرفی شد، مردم خیلی به آن علاقه نشان ندادند. این خودرو علیرغم اینکه پیشرانهای مشابه پیشرانه نسل پیشین خود داشت، ولی وزن آن افزایش یافته بود. در سال 1995 یک نمونه بازبینی شده از این خودرو مجددا با موتور 6 سیلندر خطی M1 اما با قدرت بیشتر، به بازار عرضه شد. از نسخه تورینگ بیامو E34 M5 تنها 891 دستگاه ساخته شد و در تمامی آنها راننده سمت چپ خودرو مینشست. تورینگ E39 حتی از E34 هم نایابتر بود. اینطور که گفته میشود، تنها یک دستگاه از آن ساخته شده است.
بیامو 328
بیامو 328 در طول سالهای 1936 تا 1940 و شروع جنگ جهانی دوم تولید شد. دورانی که آلمان اصلا تمایلی به خاطر آوردن آن ندارد. در سال 1999 مدل 328 در بین 25 خودروی برتر سال قرار گرفت. این خودرو یکی از قهرمانان مسابقات اتومبیلرانی بوده که در نوربرگ رینگ به مقام قهرمانی دست یافته است. از دیگر پیروزیهای این خودرو، مسابقه 24 ساعته لمانز در سال 1939 بود.
بیامو Z8 آلپینا
اکثر علاقهمندان به خودروهای این برند آلمانی مدل Z8 را به خوبی میشناسند. طراحی این مدل توسط هنریک فیشر انجام شد. چیزی که بسیاری از افراد نمیدانند این است که آلپینا نسخه تورینگ مدل Z8 را تولید کرده است. مدل استاندارد Z8 با موتور 8 سیلندر خورجینی با حجم 4.9 لیتر و جعبه دنده 6 سرعته دستی، به مدلی با موتور 8 سیلندر خورجینی با حجم 4.8 لیتر و جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک، تبدیل شد. از مدل نهایی Z8 تنها 555 مدل ساخته شده است.
Z8 ه عجب قیافه خوبی داری میشه اطلاعات بیشتری در موردش ارائه کنید؟