شهری

10 خودروی بی‌ام‌و که احتمالا از وجود آن‌ها بی‌اطلاع هستید! (بخش اول)

لیست محصولات ساخت کمپانی بی‌ام‌و بسیار بالابلند بوده و شروع آن به سال 1920 بازمی‌گردد. اولین اتومبیل ساخت بی‌ام‌و، دیکسی (Dixi) نامیده می‌شد. ولی حتی این خودرو نیز در لیست ما جای نمی‌گیرد. دومین محصول بی‌ام‌و یعنی 303 نیز علی‌رغم اینکه اولین خودرویی است که در آن از جلوپنجره کلیوی شکل نامدار این برند، استفاده شده است، در لیست ما جایی ندارد.

کمپانی بی‌ام‌و علاقه عجیبی به تولید اتومبیل‌های خاص دارد؛ به حدی خاص که برخی از آن‌ها بدلیل عملی نبودن تولید و یا مقرون‌به‌صرفه نبودن، به خط تولید راه نیافتند. این کمپانی همچنین در تاریخ خود تمایل به قرار دادن موتور 12 سیلندر زیر کاپوت اتومبیل‌هایی که احتمال پیش‌بینی آن برای بیننده بسیار بعید است را نیز از خود نشان داده‌است. علاوه بر این‌ها، بی‌ام‌وهایی نیز در دنیا وجود دارند که توسط خود کمپانی بی‌ام‌و تولید نشده‌اند! این‌ها مواردی بودند که ما ترجیح دادیم در لیست خود به عنوان عجیب‌ترین و غیر قابل باورترین اتومبیل‌های بی‌ام‌و از آن‌ها یاد کنیم.

کامیون بی‌ام‌و M3

کمپانی بی‌ام‌و ایده کامیون M3 را بارها در ذهن پرورانده است. در سال 1986 هنگامی که کمپانی بی‌ام‌و در تولیدات خود پتانسیل جابجایی بار را دید، پیکاپی از خانواده M3 به نام E30 تولید کرد. خودروی جدید دارای موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر بوده و به مدت 25 سال برای این کمپانی وظیفه حمل لوازم درون کارخانه‌ها را برعهده داشت. بی‌ام‌و این پیکاپ را در سال 2012 بازنشسته کرد. دومین مدل از پیکاپ M3 با هدف دروغ اول آوریل در جاده‌های نوربرینگ رانده شده و حقیقتا نیز به هدف خود رسید. چون تصاویر جاسوسی منتشر شده از آن باعث شد که همه به این باور برسند که بالاخره پیکاپی از نسل M3 تولید شده ‌است.

بی‌ام‌و X5 LM

همه ما اتومبیل بی‌ام‌و مدل X5 مربوط به اوایل دهه 2000 را دیده‌ایم؛ اما معدود کسانی هستند که مدلی از X5 که کمپانی بی‌ام‌و در آن از موتور 12 سیلندر LMR خود، هم بدلیل نمایش پیشرفت و هم به جهت سرگرمی، استفاده کرده ‌است، را دیده باشند. موتور 6.0 لیتری مسابقه‌ای به‌کار رفته در اتومبیل X5، بدلیل اینکه این اتومبیل محدودیت‌های قانونی ماشین‌های مسابقه‌ای را نداشت، تا قدرت 700 اسب بخار را تولید می‌کرد. یعنی  100 اسب بخار بیشتر از ماشین مسابقه‌ای که این موتور در اصل متعلق به آن بود. همچنین این خودرو توسط راننده نامدار مسابقات اتومبیل‌رانی، هنس استوک در پیست نوربرگ رینگ رانده شده ‌است. وی این پیست را طی 7 دقیقه و 50 ثانیه طی کرده و سرعت 309 کیلومتر بر ساعت را ثبت کرد. کمپانی بی‌ام‌و هنوز هم مدل X5 LM را در کلکسیون اتومبیل‌های تعویضی مجهز به موتور 12 سیلندر خورجینی خود نگه داشته است.

بی‌ام‌و Baur سری 3 مدل E21

پیش از مدل E30، مدل E21 سری 3 حضور داشته و کمپانی بی‌ام‌و نسخه کانورتیبل آن را نساخته بود. یک تولیدکننده اتومبیل اهل اشتوتگارت به نام Baur، مقامات بی‌ام‌و را قانع کرد که این نسخه کانورتیبل فروش خوبی خواهد داشت و از این رو این کمپانی دست به ساخت E21 نیمه کانورتیبل زد. Beur سری 3 روی نسل‌های E30 تا E36 اعمال شد، اما هرگز تا نسل E46 پیش نرفت.

بی ام و M5 مدل E34 نسخه وینکلهک

بی‌ام‌و

در سال 1991 دو راننده مسابقات اتومبیل‌رانی نزد کمپانی بی‌ام‌و آمده تا از این کمپانی ساخت مدل M5 را البته به صورت سفارشی‌سازی شده، درخواست کنند. یکی از این افراد یوآخیم وینکلهک بود، که راننده مسابقات فرمول 1 بوده و دوبار در مسابقات 24 ساعته نوربرینگ با خودروی M3 کمپانی بی‌ام‌و قهرمان شده بود. وی تمام چیزی که احساس می‌کرد در خودروی خود نیاز ندارد از جمله عایق‌های صدا، چراغ‌های مه‌شکن، پشت سری صندلی‌های عقب و آینه‌های آرایش را حذف کرد. وی همچنین به جهت کاهش وزن خودروی خود، مخزن بنزین کوچکتر و باتری سبک‌وزن‌تری را سفارش داد.

اتومبیل‌های M5 وینکلهک به فرمان M-Technic II، دسته‌دنده، ترمز دستی و کمربندهای قرمز رنگ به همراه رینگ‌های عقبی عریض‌تر، مجهزند. رنگ بدنه آن‌ها مشکی بوده که با رنگ نوار پایین بدنه آن‌ها یعنی نقره‌ای متالیک، کاملا در تضاد است.

کوپه اسپرت بی‌ام‌و 700

بی‌ام‌و

مسابقه‌دهنده استرالیایی، ولفگانگ دنزل این کمپانی را مجاب کرد که برای وی نسخه خوش استیل‌تری از مدل 600 این کمپانی طراحی کند. در سال 1958 بدنه جدید این خودرو طراحی شده و همچنین یک نسخه سدان از این اتومبیل نیز ساخته شد. رئیس بخش توسعه موتور کمپانی بی‌ام‌و نیز موتوری با 30 درصد قدرت بیشتر را برای مدل 700 طراحی کرد. در نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل فرانکفورت در سال 1959، این خودرو توجه همه را به خود جلب کرد و در نتیجه این شرکت 25 هزار سفارش ساخت از این خودرو دریافت کرد. موفقیت مدل 700 پس از ادغام شرکت بی‌ام‌و با شرکت مرسدس‌بنز کاهش یافت. این خودرو راه را برای طراحان بی‌ام‌و برای طراحی سدان‌های اسپرت هموار کرد و باعث تضمین موفقیت این کمپانی در آینده شد.

منبع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا