تولید کدام خودروها در سال 2019 متوقف میشود؟ (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله، 9 اتومبیلی که از نظر کمپانیهای سازندهشان تولید مجدد و بهبود آنها صرفه اقتصادی نداشته و از این رو تصمیم به عدم تولید بیشتر آنها گرفتند، معرفی شدند. در این بخش باقی این خودروها را معرفی میکنیم.
10- لینکلن MKT
کمپانی خودروسازی لینکلن نیز تصمیم به تجدید نظر روی خط تولید ماشینآلات خود گرفته، از این رو تولید تعدادی از اتومبیلهایش را متوقف میکند. لینکلن MKT نیز از این قاعده مستثنی نیست و در سال 2019 بازار را برای همیشه ترک میکند. اتومبیلهای فورد تاروس و شاسیبلندهای بر پایه فلکس، در سال 2010 روانه بازار شدند اما به مدت هشت سال در خط تولید باقی ماندند. خودروی تازه معرفی شده آویاتور جای خالی MKT را پر میکند.
11- لینکلن MKX
در حقیقت خودروی لینکلن MKX کاملا بهبود یافته و حتی اسم آن نیز تغییر کرده است؛ از این رو نمیتوان آن را خودرویی خارج شده از میدان دانست. خودروی ناتیلوس با ظاهر بهروز شده و جلو پنجره جدیدش و همینطور موتوری قدرتمند، در سال 2019 جایگزین لینکلن MKX میشود.
12- نیسان 370Z رودستر
در حالی که خودروی نیسان 370Z کوپه حداقل تا سال 2020 در بازار باقی میماند، همخون آن یعنی نیسان 370Z رودستر از رده خارج میشود. امسال آخرین سال حضور نیسان 370Z رودستر در بازار است و حقیقتا این کمپانی تصمیم درستی را اتخاذ کرده است. 370Z رودستر از زمان معرفی آن در سال 2009 بدون تغییر و یا با بهروزرسانیهای بسیار کوچک باقی مانده است. در نمایشگاه اتومبیل نیویورک، نیسان تولید یک نسخه اختصاصی پنجاه ساله از کوپه را خبر داد؛ اما هیچ نامی از 370Z رودستر نبرد. دلیل آن هم این بود که تنها چند هفته بعد توقف تولید آن را به اطلاع عموم رساند.
13- نیسان جوک
نیسان جوک برای این دنیا و یا حداقل بازار خودرو، محصول چندان مناسبی نبود. عرضه این محصول در ایالات متحده آمریکا متوقف شده ولی همچنان در اروپا باقی میماند. شایعات حول این مساله میگردند که حتی دومین نسل آن نیز قرار است تولید شود. جوک در سال 2011 به بازار عرضه شده و تنها شش سال در آمریکا باقی ماند.
14- اسمارت
خودروی اسمارت به حدی برای بازارهای ایالات متحده آمریکا و کانادا نامتعارف بود که عرضه آن در این دو کشور در حال توقف است. خودروی شهری دایملر در ماموریت خود برای عرضه اتومبیلی مقرون بهصرفه، کار آمد و دارای دو صندلی، شکست خورد. اسمارت فورتو به طرز شگفتآوری تا دو نسل (که دومین نسل آن در سال 2007 به بازار معرفی شد) در بازار باقی ماند و سومین نسل آن نیز بسیار مجهزتر و بهبود یافتهتر، هفت سال بعد روانه بازار شد. اما ظاهرا اسمارت برای این بازار خیلی مناسب نبود!
15- تویوتا کرولا iM
تویوتا کرولا iM نیز همانند نسخه iA آن در ابتدا تحت نام کمپانی سایون روانه بازار شد. اکنون این خودرو که تحت نام تجاری تویوتا در آمده، از بازار خداحافظی کرده تا عرصه را برای هاچبک پیشرفته کرولا خالی کند. iM در ابتدا در سال 2014 در نمایشگاه اتومبیل لس آنجلس معرفی شد اما چهار سال بیشتر دوام نیاورد.
16- تویوتا یاریس iA
در حقیقت کمپانی تویوتا تصمیم ندارد یاریس iA را که در ابتدا تحت نام تجاری سایون بود، به طور کامل از رده خارج کند؛ بلکه میخواهد آن را تحت ورژن سدان جدیدی روانه بازار کند. یاریس سدان جدید تغییر محسوستری نسبت به تغییر نام خود، تجربه نخواهد کرد و تنها به خانواده پنجدربها میپیوندد.
17- فولکس واگن بیتل
بیتل محبوب نیز در سال 2019 از بازار خداحافظی خواهد کرد. اگرچه این خودرو از دهه چهل به هر شکل ممکن خود را در جایی از بازار نگه داشته بود، اما در سال 2019 از بازار خارج شده تا احتمالا جای خود را طی چند سال آینده به ورژن بهروزتر و با امکاناتتری بدهد. فولکس واگن برای تراژیکتر کردن لحظه خروج این خودروی چند ده ساله، تولید نسخه نهایی آن را که دارای برخی ویژگیهای منحصر بهفرد بود، اعلام کرد.
18- فولکس واگن توارگ
از آنجایی که کمپانی فولکس واگن در حال بازبینی خطوط تولید خود بوده و تصمیم دارد پلتفرم جدید MQB را در آن بهکار گیرد، تصمیمی مبنی بر خروج توارگ از بازار گرفته است. این شاسیبلند سه ردیفه که در سال 2002 معرفی شد، به مدت 16 سال در ایالاتمتحده باقی ماند. حال قرار است که در این کشور با تیگوان جایگزین شود؛ اما حضورش در اروپا با ظاهری جدید همچنان پابرجاست.