بررسی نسل های مختلف لکسوس ES و LS

نسل های مختلف لکسوس ES و LS دو خودروی لوکسی هستند که در دو سگمنت مختلف در کمپانی پر آوازه Lexus سالهاست ساخته میشوند و لوکس بودن را به سبک شرقیها معنا میکنند. در این مطلب قصد داریم نسل های مختلف این دو سدان لوکس را برای شما معرفی نماییم، همراه ما باشید.
لکسوس ES
این خودرو که در کلاس Compact executive car قرار دارد در انتهای دهه 80 میلادی اولین نسل خودش را در نمایشگاه دیترویت آمریکای شمالی به معرض دید عموم گذاشت.
اولین نسل لکسوس در این سگمنت از خودروهای سایز متوسط، از پلت فرم تویوتا کمری استفاده میکرد و با کد V20 هر دوی این اتاقها شناخته میشدند. تمامی ادوات اتاق V20 از تویوتا قرض گرفته شده بودند؛ اما با ظرافت خاصی به همراه پنجرههای بزرگتر، 6 بلندگوی پایونیر، استفاده از قطعات کروم و گیربکس 5 سرعته اتوماتیک عرضه میشدند که این آپشنها از وجه تمایزات لکسوس با تویوتا در بیش از 26 سال پیش به شمار میرفتند.
عرضه نسل اول لکسوس ES
عرضه نسل اول Lexus ES در بازار تنها دو سال ادامه داشت و گام دوم لکسوس در این سگمنت با معرفی اتاق XV10 در سال 1991 برداشته شد. در این نسل لکسوس با تویوتا اشتراکات کمتری داشت اما چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ طراحی تریم داخلی، از اینفینیتی و آکورا برای ساخت نسل دوم لکسوس ES الگو برداری شده بود.

نسلهای بعدی لکسوس در این سگمنت با کدهای XV20، XV30 و XV40 در سالهای بعدی به ترتیب معرفی شدند که در هر نسل به جز به اشتراک گذاشتن پلت فرم تویوتا کمری، ES تمایزات بیشتری را نسبت به برادرش در کمپانی تویوتا میدید.
نسل آخر لکسوس با کد XZ10
نسل آخر این خودرو در ابتدای سال 2019 میلادی با چاشنی فوق لوکس با کد XZ10 به بازار معرفی شد. در این نسل علاوه بر سگمنت معمولی خودرو، برای آنان که خواهان فضای بیشتری بودند اما بودجه آنها به خرید LS نمیرسید مدلی با افزایش طول بیشتر تدارک دیده شده است. ES350 جدید بار بهره بردن از زبان طراحی جدید Lexus توانسته است تا به حال فروش فوق العادهای را نصب این کمپانی ژاپنی کند.
لکسوس LS

LS در سال 1989 همراه با اولین نسل ES با عنوان پروژه F1 در کلاس لوکس و سگمنت فول سایز، به جهان خودرو معرفی شد.
پلت فرم اختصاصی این خودرو با کمک کمپانی سوزوکی طراحی شده بود و با چاشنی لوکس راهی بازار شد. از این خودرو که با هدف رقابت با مرسدس بنز S کلاس و BMW 7 Series در ژاپن ساخته میشد، از آن در آمریکا و اروپا استقبال خوبی به عمل نیامد؛ اما در کشورهای عربی و کشورهای توسعه یافته آن زمان نظیر مالزی و سنگاپور به شدت از فروش خوبی برخوردار بود.
نسل اول و دوم این خودرو به ترتیب با کدهای XF10 و XF20 شناخته میشدند که هر دو در اروپا توفیق چندانی نداشتند.
نسل سوم لکسوس با کد XF30

نسل سوم خودرو Lexus با کد XF30 در سال 2000 میلادی معرفی شد که طراحی آن بسیار شبیه به S کلاس بود؛ نه تنها نمای ظاهری بلکه تریم داخلی و تزئینات ادوات آن نیز کپی شده از نمونه آلمانی بود که انتقاد بسیاری را برانگیخت؛ اما همچنان در کشورهای حوزه خلیج فارس به علت ارزان بودن، از استقبال خوبی برخوردار بود.
نسل بعدی این خودرو بسیار Lexus با ظاهری مثل همیشه محتاطانه در سال 2006 معرفی شد و 3 سال بعد نمونه فیس لیفت آن مجهز به جدیدترین نوآوریهای تکنولوژی روز دنیا به همراه نمایی فریبنده به بازار عرضه شد که حالا بعد از 26سال میتوان آن را به عنوان رقیبی برای S کلاس و سری 7 بشمار آورد. شایان ذکر است لکسس از این سگمنت بیش از 300 هزار دستگاه در جهان فروخته است.
اما آخرین نسل این خودروی محبوب نیز با زیبایی هر چه تمامتر در سال 2018 به بازار معرفی شد و توانست با قیمت نزدیک به 20 هزار دلار ارزان تر نسبت به رقبای آلمانی فروش قابل ملاحظهای را تا به امروز تجربه کند.