
سدان های ژاپنی مزدا دو خودرو محبوب کمپانی پرآوازه ژاپنی مزدا 6 و مزدا 3 هستند که ماه آینده تولد 16 سالگی خود را باید جشن بگیرند.به همین منظور در این مطلب قصد داریم تا به صورت کاملا مختصر از نسل سدان های ژاپنی مختلف این خودرو در ایران و جهان برای شما بگوییم، با این تفاسیر کوتاه همراه MotorOil باشید.
Mazda 3
نام این خودرو در چین و ژاپن Axela است و در ژاپن، کلمبیا، تایوان و زمانی هم در ایران تولید و مونتاژ میشد. اولین نسل مزدا 3 با کد اتاق BK در سال 2003 معرفی شد. این نسل از سدان های ژاپنی مزدا در بین سالهای 86 تا 89 در ایران مونتاژ و برای مصرف مشتریان داخل کشور به فروش میرسید. 6 ایربگ، دریافت 5 ستاره ایمنی از NCPA، مصرف سوخت مناسب، طراحی جوان پسندانه و … همگی از عواملی بودند که این نسل توانست بهترین فروش خود را در کشورهای کانادا و چین تجربه کند.
مزدا 3اتاق BK مدل سدان
از نسل دوم سدان های ژاپنی نیز با کد اتاق BL در سال 2008 و نمایشگاه خودرو لسآنجلس پرده برداری شد. قدرت پیشرانه بیشتر و ظاهری پویا و جذابتر، ویژگیهایی بودند که در این نسل به سدان پرطرفدار مزدا افزوده شدند. این سگمنت که در دو کلاس سدان و هاچ بک تولید میشود با معرفی نسخهای به نام مزدا اسپید 3 توانست یکی از پرقدرتترین هاچ بکهای ارزان قیمت نام بگیرد.
مزدا3 Speed اتاق BL مدل هاچ بک
این نسل از سدان های ژاپنی کوچک مزدا همواره جزو خودروهای نیمه لوکس بازار خودروی ایران محسوب می شود و هم اکنون قیمتی بیش از 300 میلیون تومان دارد که بهمن خودرو به عنوان مونتاژ کننده و واردکننده این خودرو سه تیپ مختلف در نظر گرفته بود.
سومین نسل مزدا که تولید آن از سال 2013 تا 2018 ادامه داشت دوباره توانست موفقیت های برادران بزرگتر از خود را تکرار کند. در این نسل مدلهای گاز سوز CNG و حتی هایبرید نیز دیده میشوند و این نکتهای است که میتواند تا حد زیادی به بلوغ رسیدن یک سگمنت را در این کمپانی آشکار کند.
پیشنهاد سردبیر: هاچ بک با عملکرد بالا از مزدا 3 نسل جدید در راه است
نسل جدید این خودرو نیز برای سال 2019 رونمایی شده است و آپشن هایی چون انواع رادار، گرم کن و سردکن صندلی، تهویه مطبوع اتوماتیک و … بهره می برد.
Mazda 6 از سدان
مزدا 6 یا Atenza نام سدان سایز متوسط کمپانی مزدا است. این سگمنت نیز از اواخر سال 2002 به بازار معرفی شده است و هم اکنون در 6 کشور دنیا تولید میشود. این خودرو که از رقبای آن در بازار جهانی میتوان به فورد Edge، فورد فیوژن، بسترن B70، و دیگر رقبای مطرحی از کره جنوبی اشاره کرد در سه کلاس سدان، هاچ بک و استیشن واگن تولید میشد.
مزدا6 اتاق GG
این نسل برنده ایزه بهترین اسپرت واگن کشور کانادا، بهترین خودرو ایرلند شمالی و دومین خودرو برتر اروپا در سال 2003 شده است. هم چنین نسل دوم این خودرو در سال 2007 و با کد اتاق GH تولید شد که فروشی بسیار کمتر از حد انتظار مزدا را تجربه کرد.
سومین نسل از ژاپنی ها که تولید آن در سال 2012 متوقف شد تنها در دو کلاس استیشن واگن و سدان تولید و به بازار عرضه شد. امکانات بی نظیر و آپشن های به روز این خودرو در کنار قیمت متعادل آن باعث شده است که تا به امروز، کمپانی مزدا بیش از 500 هزار دستگاه از این خودرو را به فروش برساند و ناکامی نسل قبل آن را به دست فراموشی بسپارد.
مزدا6 اتاق GH سدان های ژاپنی
قویترین نسخه این نسل که برای مسابقات موتور اسپرت طراحی شده بود توانست در سال 2013 مسابقات SCCA را با سلامت کامل به پایان رسانده و مقام دوم را کسب کند. نسل جدید این سگمنت از خودروهای مزدا که بسیار هم در بازار اروپا محبوب است در سال 2018 فیس لیفت شد و تا سال آینده باید منتظر معرفی نسل جدید این خودرو توسط کمپانی مزدا باشیم.