هاچ بکهای دوست داشتنی فولکس واگن را بیشتر بشناسید

در این مطلب به بررسی مختصر نسلهای مختلف دو هاچ بک پرطرفدار و محبوب برند بزرگ فولکس واگن خواهیم پرداخت. Golf و beetle جزو پرفروشترینهای سگمنت خود در دنیا و خصوصاً اروپا هستند که تنها همین نکته برای اثبات تواناییهای بزرگترین برند خودروسازی بعد از تویوتا کافی است که البته تاریخ و همچنین سابقه طولانی حضور این دو خودرو در بازارهای جهانی را هم نمیتوان نادیده گرفت.
Golf
خودرویی از دیار ژرمنها که از 1974 تا کنون 7 نسل از آن به تولید رسیده است و به زودی نسل جدید آن هم خیابانهای اروپا را لمس خواهد کرد. حرکت فولکس واگن در این 40 سال برای این خودرو که در کلاس خودروهای کوچک خانوادگی قرار میگیرد و تجربه فروش بیش از 29 میلیون دستگاه از این اتاق را در تمام نقاط دنیا دارد، همگی حاکی از درست بودن مسیر این برند خوش نام اروپایی دارد.
اولین نسل از این اتاق در سال 1974 با استفاده از پلت فرم گروه A فولکس واگن و نام A1 TYP 17 روانه بازار شد. خودرویی با 3 درب و در کلاس هاچ بک با این هدف که قیمت تمام شده آن بسیار کم باشد، طرفداران زیادی را به خود جذب کرد و با این حرکت فولکس واگن اولین قدم را برای فروش چندین میلیونی Golf برداشت.

این رویه کمپانی بزرگ آلمانی در سالهای متمادی برای تولید خودرویی کوچک و کم مصرف و البته کم هزینه تا سال 1991 ادامه داشت که سرانجام با تقاضای فراوان از سوی مردم پای Golf با 2 درب اضافی به بازار اروپا باز شد. این اتفاق مهم در این کلاس در دهه بعدی با ورود کلاس Wagon و MPV کاملتر شد.
MPV دارای ظاهری خشمگین
از مشخصههای ظاهری این خودرو که جایزههای متعددی از جمله خودروی سال 1992، جایگاه نخست بهترین خودروی سال دنیا، بهترین خودروی آفریقای جنوبی 2010، بهترین خودروی وارداتی به ژاپن از 1980 تا کنون و … را برده است میتوان به ظاهری محتاطانه و البته خشمگین در نسلهای جدید که با کد A7 TYP 5G شناخته میشود و هم چنین هاچ بک بودن این خودرو در تمامی نسلها اشاره کرد. ضمنا باید خاطرنشان کرد که نمونه الکتریکی آن نیز به بازار عرضه شده است و مدل GTI آن همواره یکی از قدرتمندترین هاچ بکهای دنیا محسوب می شود.

Beetle
این شاهکار هنری را میتوان حاصل کار آقای فردیناند پورشه در سال 1938 نامید. خودرویی هاچ بک در کلاس Compact بهترین گزینه برای استفاده در جنگ جهانی و البته استفاده درون شهری به علت هزینه کم و مصرف سوخت پایین و البته ابعادی کوچک! خودرویی که پس از 80 سال حالا با هدف جذب قشر جوان و برای دوری از سایر محصولات کسل کننده فولکس واگن با استفاده از پلت فرم A5 راهی بازار میشود.

بر خلاف Golf که رقیبهای زیادی از جمله کلاس A مرسدس بنز، BMW 2 series و Audi A3 را به خود میبیند، سوسک زیبای آلمانی با این تناسب طراحی رقیبان اندکی دارد اما در کلاس خودروهای کوچک و دو نفره به عنوان رقیب میتوان به Fortwo، استون مارتین cygnet و تویوتا IQ اشاره کرد.
بزرگترین مشخصه ظاهری این خودرو که پس از 8 دهه همچنان آن را از سایر خودروهای موجود متمایز میکند شیب تند ستون عقب آن است که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است.

Convertible
هم چنین از این خودروی زیبا نمونه کانورتیبل نیز ساخته شده است که حاصل کار طراح به نام اروپایی آقای Walter de Silva است. در اتنها باید گفت این سوسک آلمانی در کلاس خودروهای میکرو یا کامپکت قرار دارد و به عنوان یک هاچ بک کاملا کم مصرف و کوچک یکی از پرفروشترین خودروهای میکروی بازار اروپا محسوب میشود.
1 دیدگاه