نگاهی به خودروهای جنسیس؛ برند لوکس هیوندای

دو مدل سنتنیال و جنسیس سدان که گرچه هنوز راه طولانی برای جا افتادن و فروش بیشتر در پیش دارند و با تغییر سیاستهای هیوندای، جنسیس جایگزین سنتنیال یا ایکاس شده اما هم اکنون نیز این کلاس پرچمدار هیوندای در خودروهای لوکس بوده و آپشنهای آن هر خریداری را وسوسه میکند.
جنسیس
وقتی در سال 2007 و درنمایشگاه نیویورک، هیوندای از جنسیس سدان بعنوان یک خودروی مفهومی پردهبرداری کزد، رسمن اعلام کرد که تا سال آینده تکانی به بازار سدانهای میان سایز اسپرت خواهد داد و یکی از مدیران ارشد این کمپانی در نطقی جنجالی اظهار داشت که ما خودرویی با سواری رولزرویس فانتوم، کیفیت لکسس LS اما با قیمت کرایسلر 300 ساختهایم.
خیلیها این گفته را جدی نگرفتند و برخی آن را به چالش کشیدن بزرگان معنی کردند؛ اما این همان رقابتی بود که کرهایها چند سال قبل با برندهای LG و Samsung راه انداخته بودند و پسلرزهشان همه جا را فرا گرفته بود.
سدان سایز متوسط و لوکس کرهای که نسل اول آن با کد BH شناخته میشد، حقیقتن بازار را با آپشنهایی که به همراه داشت، تکان داد. آپشنهایی نظیر ماساژور، صندلیهای VIP، گرمکن و سردکن صندلیها و انواع رادار هر خریداری را که قصد گزینش بنز و یا بیام را داشت وسوسه میکرد.
نسل جدید آن با نام DH یا G80 از سال 2016 در بازار حضور دارد که چهره و امکانات داخلی آن به قدری خوب است که اگر طرفدار برندهای آلمانی نباشید، حقیقتن جنسیس انتخابی نیست که با قیمتی در حدود 38 هزار دلار بتوان آن را نادیده گرفت. جنسیس که تنها یک دهه از عمر تولید آن میگذرد، بیش از 34 جایزه مهم بینالمللی را از آن خود کرده است که از مهمترین آنها میتوان به بهترین خودروی زیر 50 هزار دلار کانادا، بهترین خودروی لوکس ارزان قیمت 3 نشریه معتبر آمریکایی و … اشاره کرد.
جنسیس تنها کلاسی بود که برای اولین بار توسط هیوندای نوع کوپه آن هم به بازار عرضه شد تا خودروهایی همچون ماسل کارهای آمریکایی را هدف گرفته باشد. شایان ذکر است؛ اگر مدل 5 لیتری اتاق G90 این خودرو را خریداری کنید، 420 اسب بخار نصیب شما خواهد شد، ضمن آنکه یک سدان خانوادگی با قابلیت AWD انتخاب کردهاید.
سنتنیال
این خودرو که لوکسترین اتومبیل تولیدی هیوندای به شمار میرود و لوگوی ایستاده روی کاپوت آن نشانگر برند جداگانهای از هیوندای است و حتی با نام Equus نیز شناخته میشود، برای اولین بار در سال 1999 ساخته شد. رقیب سر سخت آئودی A8، مرسدس بنز S کلاس و بیامو سری 7 در اولسان کره جنوبی و کیلنگارد روسیه تولید میشود.
کد اولین اتاق این خودرو LZ نام داشت. پیشرانه آن V8 بود و با آنکه ظاهری دمدهای داشت تا سال 2008 تولید میشد. این اتاق در برابر رقبا حرفی برای گفتن نداشت، اما در کره جنوبی نزدیک به 100 هزار دستگاه فروش داشت. نسل دوم که در کشورمان نیز زیاد دیده میشود، با کد VI تولید شده و از سال 2009 تا به امروز تغییرات بسیار کمی را به خود دیده است.
لیست آپشنهای سنتنیال بسیار بلند است؛ اما میتوان از سانروف ۴ حالته، رینگهای کرومی 19 اینچی، ماساژور، صندلی VIP با کول باکس و کنسول وسط و … به عنوان آپشنهای برجسته این خودرو یاد کرد. سنتنیال یا ایکاس در بازارهای جهانی فروش بسیار چشمگیری را تجربه نکرد؛ اما همچنان در کره جنوبی به عنوان اولین خودروی لوکس و پرفروش این کشور شناخته میشود. این اتاق از هیوندای در همین نسل به کار خود پایان داد و اتاقهای G80 و G90 جنسیس به نوعی جایگزین این خودروی بسیار لوکس و البته ارزان قیمت شدند.