سریعترین و منحصر به فردترین خودروهای دوج وایپر (قسمت دوم)

دوج وایپر (Dodge Viper) یکی از اسپورت کارهای محبوب و نامدار آمریکایی است. این خودرو در سال 1989 متولد شده و پس از گذشت 26 سال، در سال 2017 از بازار خودرو خداحافظی کرد.
با این حال تاریخچه غنی دوج وایپر در طراحی و موفقیتهای پی در پی آن در انواع مسابقات اتومبیلرانی، نام آن را در صنعت خودرو جاودانه کرده است.
در قسمت نخست این مقاله به معرفی برخی از نادرترین، سریعترین و جذابترین وایپرهایی که در عمر 26 ساله این اتومبیل تولید شدند، پرداختیم. در این قسمت سایر این خودروها را معرفی میکنیم.
دوج وایپر ACR-X

کمپانی دوج در سال 2009 یک مدل ACR پیشرفتهتر از مدل قبلی را در غالب ACR-X به نمایش در آورد. در این خودرو سیستم تعلیق تهاجمیتر شده و شرایط آیرودینامیک بهبود یافته بود.
سیستم اگزوز نیز در ACR-X تغییر کرده و به یک نمونه جدید تبدیل شده بود تا دستیابی به قدرت 600 تا 640 اسب بخار را برای آن ممکن سازد. این خودرو به حدی تهاجمی بود که اگر آن را با صفت “حیوان” تعریف کنیم، حقیقتن آن را دست کم گرفتهایم.
SRT وایپر TA

TA مخفف Time Attack بوده که به معنای “حمله زمان” است. در سال 2013 تنها 33 دستگاه از این خودرو ساخته شد. در SRT وایپر TA از دامپرهای بیلستین (Bilstein) که قابلیت تنظیم الکترونیکی داشتند، و تایرهای پیرلی (Pirelli) استفاده شده بود.
میل تعادلهای این خودرو نیز 30 درصد سختتر شده بودند. علاوه بر تمامی اینها، TA دارای ترمزهای باز طراحی شده شرکت برمبو (Brembo)، تراز جدید در چرخها، و آیرودینامیک بهبود یافته است.
طراحی آیرودینامیکی این خودرو به گونهای است که در سرعت 240 کیلومتر بر ساعت نیروی رو به پایین را تا 600 درصد افزایش میدهد. این خودرو با این هدف طراحی شد که به رانندگان تجربه خالص سرعت را هدیه کند.
ASC دایموندبک وایپر

ASC دایموندبک وایپر توسط شرکت “اتومبیلهای تخصصی آمریکایی (ASC)” ساخته شد تا به عموم، توانایی این شرکت را در زمینه بهبود نسبتهای قدرت به وزن اتومبیل، نشان دهد.
این شرکت به کمک شرکت تکنولوژی مکلارن، موتور ASC دایموندبک وایپر را به گونهای ارتقا بخشید که قدرت آن تا 105 اسب بخار افزایش یافت. علاوه بر آن، با استفاده از فیبر کربن موجب کاهش 39 کیلوگرمی وزن آن شد. از این خودرو تنها یک نمونه ساخته شد؛ زیرا کمپانی ASC پس از ساخت این نمونه، بلافاصله ورشکستهگی را تجربه کرد.
دوج وایپر Bravado Banshee

طرفداران بازیهای کامپیوتری خودروی بانشی/ Banshee را از بازی محبوب GTA III میشناسند. کمپانی سازنده این بازی پرطرفدار اتومبیلرانی، راک استار گیمز، تصمیم گرفت تا نسخهای از یکی از اتومبیلهای محبوب بازیاش را تولید کند.
این خودرو در حقیقت نسخه تغییر یافته کوپه دوج وایپر SRT-10 مدل 2006 است. اگر واقعن به این خودرو علاقه دارید، حتمن از شنیدن این خبر خوشحال خواهید شد که بانشی تاکنون بارها به صورت آنلاین به فروش رسیده است، و احتمال دارد که این اتفاق مجددن تکرار شود.
وایپر SRT10 ACR نسخه وودوو مدل 2010

هنگامی که کمپانی دوج تولید چهارمین نسل از وایپرها را به اتمام رساند، از دو نسخه اسپشیال رونمایی کرد. یکی از آنها، یک نسخه وودوو/ Voodooبا ظاهر شیطانی ولی در عین حال دوست داشتنی، بود.
رنگ بدنه این خودرو مشکی و با رشتههای قرمز بوده و این کمپانی برای نمای داخلی و فرمان آن طراحی منحصر به فردی را استفاده کرده بود. از SRT10 ACR نسخه وودوو تنها 31 دستگاه ساخته شد؛ که یکی از آنها را مدیر عامل وقت کمپانی دوج، رالف گیلز، برای خود برداشت. بعدها، هنگامی که کمپانی دوج تصمیم بر توقف تولید وایپر برای همیشه گرفت، وایپر وودوو یکی از خودروهایی بود که در آیین بدرود وایپر ظاهر شد.
آلفا رومئو زاگاتو TZ3 Stradale

به جرات میتوان گفت که از بین تمامی وایپرها، نمونهای که بیش از سایرین شایسته تعریف و تمجید است، یک آلفارومئو TZ3 Stradale بوده، که کمپانی اتومبیلساز ایتالیایی، زاگاتو/Zagato، آن را تولید کرده است.
این خودرو یک وایپر ACR-X باز طراحی شده بوده که به احترام صدمین سالگرد کمپانی آلفا رومئو ساخته شد. هنوز هم این مساله کمی مبهوت کننده است که چرا به احترام آلفارومئو، بایستی خودرویی بازطراحی شود که ساخت این کمپانی نبوده، و یا حتی در هیچ یک از المانهای داخلی نیز با خودروهای آلفا رومئو هماهنگی نداشته باشد؟ با این حال این اتفاق چندان هم بد به نظر نمیرسد؛ زیرا طراحی شاخص کامبک/Kammback در بخش عقب و سقف منحصر به فرد آن با دو برآمدگی، بر روی شاسی وایپر بسیار زیبا به نظر میرسند.