سوپر اسپرت و هایپرکار

سریع‌ترین و منحصر به فردترین خودروهای دوج وایپر (قسمت اول)

در این مطلب در مورد سریع‌ترین و منحصر به فردترین خودروهای دوج وایپر صحبت خواهیم کرد.در ادامه با ما همراه باشید

عمر 26 ساله وایپر/Viper و حضور مدل‌هایی هیجان انگیز در این مدت

اتومبیل دوج وایپر برای نخستین بار به عنوان یک کانسپت در سال 1989 ظاهر شد. پس از نمایش این کانسپت، علاقه عموم به حدی بود که کمپانی دوج تصمیم به تولید این خودرو گرفت.

در قلب این خودرو از پیشرانه 10 سیلندر خورجینی، که کمپانی دوج به کمک کمپانی لامبورگینی تولید می‌کرد، قرار گرفته بود. در آن زمان هر دوی کمپانی‌های دوج و لامبورگینی تحت مالکیت کرایسلر بودند.

مدل تولید شده از نخستین دوج وایپر در سال 1991 عرضه شد، و به طرز شگفت‌آوری تا سال 2017 و در غالب پنج نسل، که به مرور سریع‌تر و قدرتمندتر می‌شدند، در عرصه باقی ماند.

در نهایت، فروش کم و افزایش قیمت باعث پایان کار وایپر در سال 2017 شد. البته باب لوتز (Bob Lutz)، رئیس سابق کرایسلر، نظر متفاوتی دارد. وی صراحتن می‌گوید که “دلیلی برای ادامه حضور وایپر وجود نداشت”.

با این حال، میراث این خودرو به عنوان یک اتومبیل اسپورت آمریکایی به همراه تاریخچه غنی آن در مسابقات، هنوز هم پابرجاست. اخیرن شایعاتی مبنی بر احیای وایپر به گوش می‌رسید؛ اما بهتر است چندان به آن‌ها امیدوار نباشیم.

دوج وایپر GTS-R

دوج وایپر
دوج وایپر

اولین نسل دوج وایپر RT/10 توسط یک تیم خصوصی در آمریکای شمالی و اروپا، در جهت بهبود ویژگی‌های این خودرو، تغییر کرد؛ اما این تیم بدون کمک‌های مالی خود کمپانی، قادر به آماده‌سازی این خودرو برای مسابقه نبود.

از جمله مشکلات سد راه این تیم این بود که وایپر یک رودستر بوده، و برای اینکه آمادگی مبارزه را داشته باشد، نیاز بود که شاسی آن تقویت شود. هنگامی که کمپانی دوج تصمیم به تولید نسل دوم این خودرو گرفت، وایپر GTS را تولید کرده و آن را به گونه‌ای اصلاح کرد که کمپانی کرایسلر مجوز شرکت در مسابقات را به این خودرو داد.

دوج برای مسابقات اروپایی با تیم فرانسوی، اورکا/Oreca و برای مسابقات آمریکای شمالی با تیم کاناسکا/ Canaska وارد همکاری شد. وایپر GTS-R بارها در انواع مسابقات درخشیده است.

این خودرو هشت بار قهرمانی را در جام‌های مختلف از جمله FIA GT، مسابقات 24 ساعته لمانز و 24 ساعته نوربرگ رینگ، و یورو GT بدست آورده است.

کوپه دوج وایپر کامپتیشن/ Competition

دوج وایپر
دوج وایپر

دوج دومین فصل از وایپرهای مسابقه‌ای را بدون کمک تیم کرایسلر، تولید کرد. این کمپانی برای ساخت وایپر جدید از مدل پورشه بهره گرفت. کامپتیشن کوپه در سال 2003 معرفی شد.

در بدنه این خودرو از کولار و فیبر کربن استفاده شده بود. موتور به کار رفته در دوج وایپر کامپتیشن مدل 2003 از نوع 10 سیلندر خورجینی بوده که توانایی تولید قدرت 520 اسب بخار و گشتاور 732 نیوتن-متر را دارد.

این خودرو برای استفاده در جاده‌ها قانونی نبوده و بیش از 100،000 دلار قیمت داشت. همچنین در آن از تجهیزات ایمنی و و تایرهای مسابقه‌ای هوسیر (Hoosier) استفاده شده بود.

دوج وایپر ACR

دوج وایپر
دوج وایپر

ACR (American Club Racer) در اصل پکیجی بود که در اولین نسل وایپر GTS مورد استفاده قرار گرفت. این پکیج در سال 2008 نیز با مدل دیگری از این خودروهای مسابقه‌ای، به این عرصه بازگشت.

GTS در کنار عدم تغییر در موتور آلومینیومی 10 سیلندر خورجینی با حجم 8.4 لیتر، دارای ترمزهای تقویت شده، وزن کاهش یافته، اسپلیترهای جلو، و گلگیر قابل تنظیم فیبر کربن بود.

علاوه بر این‌ها، پکیج دیگری نیز ارایه می‌شد که در آن تهویه هوا و سیستم استریو حذف شده بودند. آخرین نسل ACR توانایی تولید قدرت 653 اسب بخار را داشت؛ اما علی رغم تلاش‌های قهرمانانه، باز هم هیچ گاه رکورد جاده‌های نوربرگ‌رینگ را به نام خود ثبت نکرد.

هنسی وایپر ونوم

دوج وایپر
دوج وایپر

هنگامی که شرکت مهندسی هنسی (Hennessy) مسئولیت وایپر را بر عهده گرفت، این خودرو را به شدت بهبود بخشیده و نام آن را 1000TT گذاشت.

در این نام منظور از 1000، قدرت 1000 اسب بخاری که موتور 10 سیلندر خورجینی این خودرو توانایی دستیابی به آن را دارد و منظور از TT موتور تویین توربو (Twin Turbo)، است.

نخستین خودروی وایپر ونوم در سال 2007 مایش داده شد. این خودرو توانایی طی صفر تا صد کیلومتر را در تنها 2.9 ثانیه داشته، و همچنین 400 متر را تنها در 10.5 ثانیه می‌پیمود.

کمپانی هنسی به تولید نسخه‌های 1000 اسب بخاری ونوم ادامه داد. این شرکت علاوه بر آن، تولید مدل‌های 700 و 800 اسب بخاری را نیز در کارنامه خود دارد.

نیمن مارکوس هنسی ونوم 700 اسب بخاری

دوج وایپر
دوج وایپر

هنگامی که از کمپانی هنسی سخن به میان می‌آید، ذکر این نکته اهمیت دارد که عجیب‌ترین همکاری در تاریخ این شرکت، نیمن مارکوس هنسی وایپر (Neiman Marcus Hennessey Viper) است.

نیمن مارکوس یک برند و فروشگاه زنجیره‌ای لوکس است. قطعن همکاری بین یک فروشگاه لوکس با وایپر قهرمان، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

نتیجه این همکاری یک وایپر قدرتمند‌تر با پکیج آیرودینامیک خشن بود. این خودرو در سال 2008 و در کاتالوگ نیمن مارکوس به قیمت 179،500 دلار فروخته شد.

این شرکت به خریداران خود فرصت این را می‌داد که پیش از خرید هنسی ونوم نیمن مارکوس قدرتمند، یک روز تمام را با آن رانندگی کنند. دلیل آن هم این بود که مطمین شود مشتریانش با این اتومبیل 700 اسب بخاری، خود را به کشتن نمی‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا