با نسلهای مختلف دو شاسی بلند محبوب تویوتا بیشتر آشنا شوید

فارغ از تواناییهای اعجابانگیز و تحسین شده تویوتا لندکروزر، در این مطلب قصد داریم دو شاسی بلندی را معرفی کنیم که در کشورهای مختلف حتی اروپا طرفداران زیادی دارد.
شاسی بلندهای محبوبی که شهرت آنان تنها به ژاپن ختم نشده و در کشورهایی نظیر ایالات متحده، ایران و حتی کشورهای عربی هم طرفداران پر و پا قرصی دارد، با ما همراه باشید.
Rav4
این خودرو برای اولین بار در سال 1994 در سه کلاس 3 درب واگن، 5 درب واگن و 3 درب کانورتیبل تولید شد که همگی شاسیبلند هستند. XA10 نام اولین نسل آن است که شما میتوانستید با سفارش آن، صاحب یک شاسیبلند کانورتیبل و البته 3 درب شوید.

ابتکار عمل تویوتا به مدد طراحی برادران (آچی) باعث شد تا نسل اول این خودرو به فروشی بالغ بر 1 میلیون دستگاه دست پیدا کند و بازار ایالت متحده را در چنگ خود بگیرد.
نسل دوم AX20 نام داشت و گونههای کانورتیبل از لاین آپ آن حذف و تنها در مدلهای 3 و 5 درب قابل خریداری بودند. این خودرو که در کلاس کراس اوور قرار دارد، نسل سوم خود را با کد AX30 در سال 2005 معرفی کرد که تولید آن تا سال 2012 ادامه داشت.
AX40 که جدیدترین نسل این خودرو نام دارد، همچنان با فروش بالایی مواجه است. آوازه تویوتا به همراه زیبایی بصری و البته استهلاک کم باعث شده تا از این خودرو حتی نسخههای مخصوصی نظیر عربی، کانادایی، مکزیکی و … تولید شود. تولید این مدل تنها در سال 2015 بیش از 400 هزار دستگاه بود و حتی جایزههایی نظیر بهترین خودروی وارداتی به کانادا در سال 2002 و آفریقای جنوبی را به خود اختصاص داد.
نسل جدید این خودرو در سال 2019 میلادی معرفی شده است و نسل قبلی این خودرو و خصوصا مدل فیس لیفت آن هم اکنون با قیمتی بالاتر از یک میلیارد تومان در بازار معامله می شود.
Toyota Land Cruiser Prado
Toyota Land Cruiser Prado نام اصلی این کلاس از خودروهای تویوتا است که در سگمنت SUV متوسط و به زعم خود ژاپنیها در کلاس فول سایز قرار دارد و از سال 1984 تا به امروز تولید میشود.
J70 اولین اتاق پرادو است که توانایی آفرود آن سبب شده تا هنوز هم به عنوان یکی از برترین آفرودرهای نقاط مختلف دنیا شناخته شود. پیشرانه مناسب در کنار زاویههای فرود و صعود بسیار عالی مهندسی شده توسط تکنسینهای ژاپنی، موفقیتهای زیادی را نصیب تویوتا نمود.
امکانات J90
J90 نام نسل بعدی این خودرو است که در سال 1996 با چهره خودروهای امروزی و امکاناتی نظیر سیستم تهویه مطبوع خودکار و سیستم تعلیق 4WD فول تایم، شیشههای برقی و … به بازار عرضه شد. در سال 2002 نسل سوم این خودرو با نام J120 رونمایی شد که به صورت عمده به کشورمان نیز وارد و با استقبال زیادی از سوی مشتریان روبرو شد.
شاسیبلند پر طرفدار در میان ایرانیان
ظاهری جذاب و شروع تب خرید شاسیبلند در میان ایرانیان باعث شد تا بیش از نیم میلیون دستگاه از این نسل تنها در ایران به فروش برسد که حتی امروزه نمونههایی که بیش از 10 سال هم از عمرشان گذشته هنوز هم قیمتی بالای 400 میلیون تومان دارند.
و اما آخرین نسل آن نیز J150 نام دارد که واردات آن نیز به کشورمان محدود بود. نقطه تمایز این خودرو را با سایر شاسی بلندهای سایز متوسط، میتوان سیستم تعلیق و زیربندی تخصصی آن عنوان کرد که باعث شده صرفاً شاسیبلند نمایشی نام نگرفته و تواناییهای آفرود فوقالعادهای داشته باشد.

در مورد تفاوت این خودرو با لندکروزر باید گفت برای پرادو پیشرانه 6 و 4 سیلندر در نظر گرفته شده است و حتی در مدل 3 درب هم فروخته می شود چیزی که در تویوتا لندکروزر دیده نمی شود و به همین علت پرادو در بازارهای اروپا موفقیت بیشتری را توانسته است کسب کند.
1 دیدگاه